    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziedziczy czy nie?
    Date: Wed, 3 Dec 2003 22:48:41 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc36.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    > Kobieta X - mężatka kupuje mieszkanie. Po kilku latach rodzi się jej
    córka
    > (Kobieta Y). Y dorasta, wychodzi za mąż i ma syna... i umiera. Następnie
    > umiera X, po czym umiera jej mąż i ojciec Y. Kto dziedziczy mieszkanie?
    > Czy tylko syn Y? Jako, ze mieszkanie stanowi majątek odrębny Kobiety Y.
    > Czy i syn i mąż?

    Syn dziedziczy na pewno. Pytanie: czyj mąż ma dziedziczyć, bo się
    pogubiłem. Mąż X zmarł, jeśli rozumiem, więc dziedziczyć raczej nie może.
    Pewnie chodzi o męża Y, bo nie wzmiankujesz jego odejścia. Otóż mąż Y nie
    dziedziczy, bowiem nie wymieniono go w art. 931§2 kc.

    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych.
    Jednakże część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna
    czwarta całości spadku.

    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział
    spadkowy, który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach
    równych. Przepis ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.