  • 1. Data: 2019-09-14 02:42:32
    Temat: Dyrektywa PSD2 a prawny nakaz posiadania telefonu komórkowego
    Od: r...@o...pl

    Czy dyrektywa PSD2 wprowadza niezapisany wprost, ale w skutkach obowiązujący
    nakaz posiadania smartfona lub telefonu komórkowego, czy też ewentualne
    istnienie takiego nakazu to wyłącznie skutek interpretacji tej dyrektywy przez
    (niektóre?) banki w znaczeniu: "nie masz komórki, to z automatu tracisz dostęp
    do nabytego zgodnie z umową prawa do korzystania z bankowości internetowej"?

    W zasadzie co stoi na przeszkodzie, by UE wprowadziła nakaz posiadania telefonu
    komórkowego dla każdego obywatela UE np. od 12-go roku życia? To by ostatecznie
    zakończyło wiele niepotrzebnych dyskusji i ułatwiło urzędnikom wiele spraw.

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 2. Data: 2019-09-14 09:34:20
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 14.09.2019 02:42, r...@o...pl wrote:
> [...]
    > zakończyło wiele niepotrzebnych dyskusji i ułatwiło urzędnikom wiele spraw.

    Przecież możesz zarejestrować numer w internecie i na niego będziesz
    dostawał SMSy. Albo kupić modem GSM na USB i wsadzić do niego kartę SIM.
    Nikt nie narzuca przymusu posiadania telefonu.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 3. Data: 2019-09-14 10:13:53
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 14 września 2019 09:34:22 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Przecież możesz zarejestrować numer w internecie i na niego będziesz
    > dostawał SMSy.

    Numer telefonu stacjonarnego też mogę zarejestrować w internecie i na niego
    dostawać SMSy?

    > Albo kupić modem GSM na USB i wsadzić do niego kartę SIM.
    > Nikt nie narzuca przymusu posiadania telefonu.

    Hę? A czym jest karta SIM?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 4. Data: 2019-09-14 11:50:53
    Od: Krzysztof 'kw1618' Warszawa <k...@g...3mam.net>

    W dniu 14.09.2019 o 02:42, r...@o...pl pisze:
> [...]
    > zakończyło wiele niepotrzebnych dyskusji i ułatwiło urzędnikom wiele spraw.

    te niektóre banki o których piszesz stracą trochę klientów

  • 5. Data: 2019-09-14 13:57:49
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 14 września 2019 11:51:01 UTC+2 użytkownik Krzysztof 'kw1618' Warszawa
    napisał:

    > te niektóre banki o których piszesz stracą trochę klientów

    Zastanawiam się, czy to nie podpada po jakąś klauzulę niedozwoloną, czy coś w
    tym stylu - PSD2 mówi, że jednym z elementów "silnego uwierzytelnienia" jest
    "coś, co posiada wyłącznie użyt­kownik", a te "niektóre" banki oznajmiają wszem
    i wobec, że wg nich ten składnik to "coś co _musi_ posiadać wyłącznie
    użytkownik, bo jeśli nie posiada to usługa nie będzie realizowana" i niech się
    taki wypcha lub biegnie do salonu operatora sieci komórkowej...

    Mało tego, jeden z banków (a może więcej) wlepia kary finansowe użytkownikom za
    nie posiadanie smartfona z jego aplikacją - "kara finansowa" obowiązuje w
    przypadku uwierzytelniania transakcji SMS'em (płatnym - jako owa kara),
    natomiast taki sam SMS przy logowaniu na konto, nawet 100krotnym w ciągu dnia,
    jest teoretycznie darmowy. Oczywiście jeśli ktoś ma smartfona z ich aplikacją,
    to w nagrodę kary nie dostaje...

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 6. Data: 2019-09-14 14:28:32
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 13:57, r...@o...pl pisze:

> [...]
    > użytkownik, bo jeśli nie posiada to usługa nie będzie realizowana" i niech się
    > taki wypcha lub biegnie do salonu operatora sieci komórkowej...

    Moga rozdawać tokeny a nie zmuszać do telefonu.
    Nie chciało mi się klikać w te informacje na stronach w jaki sposób
    bank (Santander) rozwiąże problem logowania tam gdzie nie mam podanego
    numeru telefonu, ani nie mam aplikacji mobilnej. Ale używam starego
    tokena do tego konta -
    gdzies tak od 1998 roku - nie chciało mi się zmieniać na SMS, bo pod
    oddziałem
    trudno zaparkować i bywam tam raz na 5 lat - i w tym tokenie
    wygenerowali mi dodatkowe hasło. Trochę mnie zaskoczyli :-).
    Tak swoją drogą ciekawi mnie kiedy skończy się bateria w tym tokenie.

  • 7. Data: 2019-09-14 14:33:58
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > do nabytego zgodnie z umową prawa do korzystania z bankowości internetowej"?

    No ale idźmy dalej. To również nakaz posiadania urządzenia dającego
    dostęp do internetu. :-)

  • 8. Data: 2019-09-14 16:00:19
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 14 września 2019 14:34:11 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > No ale idźmy dalej. To również nakaz posiadania urządzenia dającego
    > dostęp do internetu. :-)

    No ba, i jeszcze nakaz przebywania w zasięgu kabla sieciowego lub sieci WiFi
    GSM, nie mówiąc o 230V/50Hz jak padnie bateria :)

    Bankowość jest "internetowa" i definicja słowa "internet" wystarczała, by
    móc określić podstawowe i niezbędne urządzenie do jej obsługi, urządzenie
    którego wcale nie trzeba posiadać, wystarczy mieć do niego dostęp...

    PSD2 mówi o "posiadaniu" więc na paru zebraniach założono, że użytkownik
    posiada, o przepraszam, że musi posiadać smartfona lub komórkę (no bo kto nie
    posiada :P).. Ale to też nie jest wypełnienie dyrektywy, bo wystarczy mieć
    dostęp do komórki, a nie udowodnione posiadanie.

    Taka ciekawostka - na infolinii jednego z banków podawałem numer telefonu
    komórkowego (m.in. do uwierzytelnień) - wymagano ode mnie wszelakich kodów
    podanych mi przy zakładaniu konta, sprawdzano czy zgadza się PESEL, adres
    zamieszkania, data urodzenia, ale co do samego numeru telefonu, wymagano
    wyłącznie jego wyrecytowania - nie odbyła się żadna, najmniejsze weryfikacja
    tego numeru (jakieś oddzwonienie, wysłanie testowego SMS, po prostu NIC), nie
    było ważne na kogo jest zarejestrowany numer, czy w ogóle jest prawidłowy -
    gdybym podał numer telefonu prezydenta, premiera, burdelu, sklepu monopolowego,
    naczelnego GW, prymasa, czy prezesa owego banku, to po prostu by go wprowadzono
    do systemu i to prezes banku dostawałby SMSy o moich transakcjach... - byłem w
    szoku - wydaje się, że jednego z podstawowych narzędzi weryfikacji transakcji,
    które ma być narzędziem "silnego uwierzytelnienia" wg PSD2, czyli numeru
    telefonu komórkowego banki nie weryfikują (przynajmniej nie wszystkie_... -
    no chyba, że nie ma potrzeby.

    Token sprzętowy, to ja rozumiem, to narzędzie ściśle uwierzytelniające (gadać
    się przez niego nie da, do zabawy nie służy) i wiadomo że ktoś go "posiada",
    ale z tego co czytam niektóre banki przestały je obsługiwać powołując się na
    PSD2... LOL!

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 9. Data: 2019-09-14 16:37:20
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-09-14, r...@o...pl <r...@o...pl> wrote:

    > Czy dyrektywa PSD2 wprowadza niezapisany wprost, ale w skutkach obowiązujący
    > nakaz posiadania smartfona lub telefonu komórkowego,

    A kiedy wprowadzili obowiązek posiadania dostępu online do konta, że
    ten telefon wg Ciebie jest niezbędny?
    Nie chcesz, korzystaj z placówki.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 10. Data: 2019-09-14 16:40:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-09-14, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Moga rozdawać tokeny a nie zmuszać do telefonu.

    Tokeny, podobnie jak lista kodów jednorazowych nie mają informacji "co"
    autoryzujesz, więc powoli wypadają z kręgu bezpiecznych metod (np.
    chyba ostatnio PeKaO się wycofał z tokenów twierdząc, że właśnie
    PSD2 nie pozwala).

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com