  • 11. Data: 2019-09-14 17:26:08
    Temat: Re: Dyrektywa PSD2 a prawny nakaz posiadania telefonu komórkowego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Warszawa napisał:

    > Zastanawiam się, czy to nie podpada po jakąś klauzulę niedozwoloną, czy coś w
    > tym stylu - PSD2 mówi, że jednym z elementów "silnego uwierzytelnienia" jest
    > "coś, co posiada wyłącznie użyt­kownik", a te "niektóre" banki oznajmiają wszem
    > i wobec, że wg nich ten składnik to "coś co _musi_ posiadać wyłącznie
    > użytkownik, bo jeśli nie posiada to usługa nie będzie realizowana" i niech się
    > taki wypcha lub biegnie do salonu operatora sieci komórkowej...

    Byla inna dyrektywa - o obowiazkowym darmowym koncie ... i tu juz moze
    nastapic konflikt.

    Ale zaraz - czy obywatel ma obowiazkowe prawo do dostepu przez
    internet ? Moze bank moze mu powiedziec "bez telefonu bedze pan
    zalatwal wszystko w oddziale" :-)

    Hm, tylko w oddziale to uslugi platne ...

    J.

  • 12. Data: 2019-09-14 18:37:14
    Od: r...@o...pl

    Warszawa napisał:

> [...]
    >
    > Ale zaraz - czy obywatel ma obowiazkowe prawo do dostepu przez
    > internet ? Moze bank moze mu powiedziec "bez telefonu bedze pan

    Nooo, a które zapisy PSD2 odbierają lub ograniczają użytkownikowi prawo dostępu
    do usług płatniczych, bo czegoś tam nie posiada (komputera, komórki) z przyczyn
    wielorakich typu: ograniczony zasięg lub dostęp? Zwłaszcza, że to prawo kiedyś
    już nabył bez takich ograniczeń. Przy ograniczonym dostępie do dwóch wymaganych
    urządzeń robi już się całkiem ciekawie...

    Bank nie mówi, że to jego plan biznesowy w stylu: "starcy, biedota, wszelkie
    zacofane dziadostwo - wypier..., precz i wynocha! My stawiamy na ludzi
    cywilizowanych!" - bank to argumentuje jednoznacznie dyrektywą PSD2 - co by
    znaczyło, że dyrektywa mówi "musisz mieć komórkę/smartfona", albo spadaj
    ("spadaj" zapewne wliczono w koszty, bo z tabelek w excelu wyszło, że utrata
    klientów będzie akceptowalna kosztowo)

    W PSD2 parę razy pojawia się słowo "niedyskryminujące", choć w zawiłych
    kontekstach - a tu nam się trochę użytkowników nagle zdyskryminowało i odcięło
    od źródełka.

    > Hm, tylko w oddziale to uslugi platne ...

    O właśnie! Jest rok 2045 - wchodzi w życie dyrektywa PSD4 - główne założenia:

    1) Likwidacja bankowości zdalnej ze względu na masowe ataki hakerskie z
    wykorzystaniem sztucznej inteligencji

    2) Wszelkie transakcje wyłącznie w zamkniętym pokoiku bez ścian, wygłuszonym
    akustycznie, wytłumionym elektromagnetycznie, odpornym na przenikanie neutrin

    3) Hiper-silne uwierzytelnianie: odciski palców, skan siatkówki, szybki test
    genetyczny, test człowieczeństwa (aby wykluczyć klony i roboty-androidy)

    4) Ograniczenia dla użytkowników banków: mężczyźni, wiek 25-40 lat, broda,
    odpowiedni stan zdrowia, wyznanie: tradycyjny europejski islam ;-)

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 13. Data: 2019-09-14 19:32:04
    Od: Krzysztof 'kw1618' Warszawa <k...@g...3mam.net>

    W dniu 14.09.2019 o 16:37, Wojciech Bancer pisze:

    > A kiedy wprowadzili obowiązek posiadania dostępu online do konta, że
    > ten telefon wg Ciebie jest niezbędny?
    > Nie chcesz, korzystaj z placówki.

    a jeśli bank nie ma placówki lub ma tych placówek zbyt mało, to zmienić
    konto na takie, które ma te placówki; jest jeden bank i jego
    elektroniczny klon który można obsługiwać w kilku placówkach w każdej
    gminie

  • 14. Data: 2019-09-14 20:12:39
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 10:13, r...@o...pl pisze:

    > Numer telefonu stacjonarnego też mogę zarejestrować w internecie i na niego
    > dostawać SMSy?

    Możesz. Tylko, że telefon powinien być raczej bezprzewodowy i z
    wyświetlaczem.

    > Hę? A czym jest karta SIM?

    Szczególnie tym, że ma przypisany numer telefonu.

    --
    animka

  • 15. Data: 2019-09-14 20:17:58
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 11:50, Krzysztof 'kw1618' Warszawa pisze:

    > te niektóre banki o których piszesz stracą trochę klientów

    Jak ma konto bankowe w internecie i umiał je założyć to w czym problem?
    Ma internet to i telefon pewnie ma. Teraz już 7 latki mają telefony.

    --
    animka

  • 16. Data: 2019-09-14 21:46:00
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Animka <a...@w...pl> pisze:

    > Jak ma konto bankowe w internecie i umiał je założyć to w czym problem?
    > Ma internet to i telefon pewnie ma. Teraz już 7 latki mają telefony.

    To jest grupa prawo. TU właściwym pytaniem jest czy UE w swej
    "mądrości" pozbawiła prawa do bankowości internetowej bez posiadania
    telefonu komórkowego. W tłumaczeniu na twój przykład "czy nawet
    siedmiolatki MUSZĄ mieć komórki?"
    Demagogiczna analogia: Większość ludzi w Polsce jest ochrzczona.
    Prawa do czego można pozbawić ludzi nie ochrzczonych?

    Telefon komórkowy to "urządzenie śledzące na koszt śledzonego".
    PRZYMUSZANIE ludzi do jej posiadania może "coś" zasugerować.

    --
    A. Filip

  • 17. Data: 2019-09-14 21:50:01
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 14 września 2019 20:12:59 UTC+2 użytkownik Animka napisał:

    > Możesz. Tylko, że telefon powinien być raczej bezprzewodowy i z
    > wyświetlaczem.

    Hehehe - zaczyna być naprawdę zabawnie :)

    Zapytam inaczej - dlaczego standardowy komputer stacjonarny, nawet najbardziej
    nowoczesny i z dostępem do internetu jest zbyt "słabym" narzędziem,
    nie nadającym się wg niektórych do wykorzystania jako "silne uwierzytelnienie"
    wg PSD2 - natomiast smartfon już takim "silnym" narzędziem jest i się nadaje.

    Jakoś nikt nic nie wspomina o treści owej mitycznej dyrektywy, a ja pytam o jej
    treść, a nie o to co wolno lub nie dostawcom zdalnych usług bankowych. Może nie
    doczytałem i jest tam jednak napisane, co trzeba obowiązkowo posiadać, by móc z
    takich zdalnych usług korzystać, nawet na nie swoim komputerze...

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 18. Data: 2019-09-14 23:01:26
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-09-14 o 18:37, r...@o...pl pisze:

> [...]
    > ("spadaj" zapewne wliczono w koszty, bo z tabelek w excelu wyszło, że utrata

    Wymyślasz i nadinterpretujessz.
    Znani mi emeryci którzy nie mają komputera nie mają też i smartfona
    i nie interesuje ich brak możliwości autoryzacji SMSem.
    Oni przeważnie raz w miesiącu pojawiają się w oddziale banku
    i wyciągają całą emeryturę.
    I nikt im z braku komórki i kompa tego konta nie zamknie.

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2019-09-14 23:50:49
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-09-14, r...@o...pl <r...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > wg PSD2 - natomiast smartfon już takim "silnym" narzędziem jest i się nadaje.

    Telefon/smartfon jest o wiele łatwiej identyfikowalny (nr telefonu, IMEI itp.)
    niż komputer, nie wystarczy "wyczyścić cookies", nie jest tak łatwo wprowadzić
    keylogger/wirus, nie można tak łatwo sklonować telefonu [1], a zapewnia
    dodatkowe mechanizmy zabezpieczenia aplikacji (tzw. sandbox), powiązanie
    urządzenia z kontem może być zapisane w sposób bezpieczny (w przeciwieństwie
    do przeglądarek w komputerach, gdzie masz tylko cookie i ew. local storage)
    i na koniec sporo smartfonów umożliwia autoryzację biometryczną.

    [1] chociaż oszuści dążą do klonowaia kart sim, ale tu jeszcze dodatkowo
    muszą dość dużo wiedzieć o "ofierze", żeby się w banku zautoryzować

    > Jakoś nikt nic nie wspomina o treści owej mitycznej dyrektywy, a ja pytam o jej
    > treść,

    Treść mówi o wymaganiu 2 z trzech składowych:
    - coś co wiesz (np. hasło)
    - coś co masz (np. komórkę)
    - coś czym jesteś (biometryka)

    Komputera w wiarygodny sposób nie da się ustawić jako "coś co masz",
    telefon/smartfon i owszem.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 20. Data: 2019-09-15 00:47:36
    Od: Animka <a...@w...pl>

    W dniu 2019-09-14 o 21:46, A. Filip pisze:
    > To jest grupa prawo.

    A Ty jesteś d... prawo i nawet lewo.

    --
    animka