  • 1. Data: 2002-01-14 11:02:46
    Temat: Darowizna nieruchomości
    Od: "greg" <k...@z...pl>

    Mam pytanko do specjalistów, będę pisał skrótowo:
    nieruchomość dziadków (własność gruntu / udziały po 1/2) - grunt z księgą
    wieczystą i na nim wzniesiony dom 90 m.kw.
    dziadek umiera, zapisuje swoją część w testamencie wnuczce (rodzina nie
    występuje o zachowek), ale testament nie został jeszcze otwarty, nie było
    postępowania o stwierdzenie nabycia spadku
    babcia zapisuje w testamencie swoją część (1/2) tej samej wnuczce, ale
    jeszcze żyje, więc aby ominąć ewentualne przyszłe niezadowolenie
    spadkobierców ustawowych postanawia darować tę nieruchomość (udział) za
    życia

    Pytanie jest na pozór proste, ale niesie za sobą kilka (dla mnie)
    wątpliwości, więc mimo, że mam pewną koncepcję, proszę specjalistów o rady:
    jaki obrać kierunek, aby koszty nabycia własności przez wnuczkę były
    najmniejsze ??? biorąc pod uwagę, że cała rodzina będzie się
    podporządkowywać wszystkiemu (zrzekną się prawa do zachowku itp.) chodzi tu
    oczywiście o całkowite koszty (opłaty sądowe, opłaty notarialne i podatek od
    spadku i darowizny)
    - istnieje możliwość nie otwarcia testamentu, nabycia 1/2 nieruchomości po
    dziadku przez babcię (ustawowo, rodzina się zrzeka), potem ona może darować
    cała wnuczce, ale czy wnuczka będzie zwolniona z podatku w myśl art 16
    ustawy o podatku od spadków i darowizn ? jakich spodziewać się w tym wypadku
    kosztów sądowych zakładając, że rynkowa wartość DOMU wynosi 100 tys zł ? nie
    znam niestety wartości działki.

    Pozdrawiam i z góry dzięki !
    greg