  • 1. Data: 2003-09-03 05:16:15
    Temat: Dane osobowe a księgowość
    Od: "Szymon" <s...@N...gazeta.pl>

    Mam takie pytanie:
    Wykonałem jakąś drobną usługę dla pewnej firmy na podstawie umowy o dzieło i
    firma życzy sobie, abym na rachunku umieścił poza adresem, datą urodzenia i
    NIPem także imiona rodziców, PESEL itp. dane.
    NIe zrobię tego, ale jeżeli firma ma kilkaset takich umów i od wszystkich
    dostaje takie rachunki, to co potem? Czy te rachunki umieszczone razem z
    innymi dowodami księgowymi nie są nielegalnym zbiorem danych osobowych?
    A może ja rzeczywiście powinienem podawać imię matki na rachunku?
    Może ktoś mi też przystępnie wyjaśni jak to jest z tym PESELem, bo co rusz
    ktoś go chce ode mnie.
    Pozdrawiam i dziękuję
    Szymon

  • 2. Data: 2003-09-03 20:17:53
    Temat: Re: Dane osobowe a księgowość
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A jak im nie wpiszesz tej matki i ojca, to nie zapłacą? Pewnie jakiś
    myśliciel wymyślił im te druki. Wystaw im rachunek i tyle. Z tym, że jak
    będzie komplikował, to nastopnym razem mogą znaleźć mniej konfliktowego
    usługobiorcę.

  • 3. Data: 2003-09-04 10:23:44
    Od: "Szymon" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > myśliciel wymyślił im te druki. Wystaw im rachunek i tyle. Z tym, że jak
    > będzie komplikował, to nastopnym razem mogą znaleźć mniej konfliktowego

    Wystawilem im rachunek bez tych imion etc. i dostalem telefon, że mi go
    odeślą i mam im przysłać ... PRAWIDŁOWY ... bo nie zapłacą. Pewnie niestety
    będzie tak, że to była mój pierwszy i ostatni wykład tam :)

    Chyba tak naprawdę poszło o to, że na moim rachunku zabrakło też miejsca, w
    którym mogliby wyliczyć ile mają odprowadzić zaliczki i to ich przerosło.
    Tyle, że te tabelki to nie jest część rachunku i mogli ją sobie wydrukować
    sami... eh.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 4. Data: 2003-09-04 12:41:00
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > A może ja rzeczywiście powinienem podawać imię matki na rachunku?
    > Może ktoś mi też przystępnie wyjaśni jak to jest z tym PESELem, bo co

    1. Twój usługobiorca jest zarazem płatnikiem podatku od tej umowy o dzieło i
    potrzebuje tych danych do wypełnienia deklaracji. Tylko imiona rodziców są
    zbędne, ale takie druki są na rynku więc siłą bezwładu wypełnia się też te
    dane.
    2. O lie te dane służą tylko do realizacji danej transakcji to są legalne i
    nie trzeba takiego zbioru danych zgłaszać itp.
    3. A co ci szkodzi podać komuś swój PESEL ? Po to go masz, żeby się nim
    posługiwać, prawda?

    Alek

  • 5. Data: 2003-09-04 20:23:59
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    Alek <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > zbędne, ale takie druki są na rynku więc siłą bezwładu wypełnia się też te

    PESELU też nie wpisuje się do tej deklaracji (PIT-8B), ale żeby w to
    uwierzyc - trzeba ten druk obejrzeć.

    > 3. A co ci szkodzi podać komuś swój PESEL ? Po to go masz, żeby się nim
    > posługiwać, prawda?

    Nie szkodzi jak dotąd :) Z jakiegoś powodu jednak wprowadzono NIP.
    Co do używania: niektóre firmy (np. TPSA) używają PESELU jako ostatniego
    szańca do weryfikacji czy dzwoni ten, kto dzwoni. Można więc wyobrazić sobie
    sytuację, że zakładam blokadę 0-700 w wynajmowanym mieszakniu, a wynajmujący
    dzwoni i zdejmuje blokadę (jeżeli można ją zdjąć tak samo jak założyć, czego
    nie sprawdziłem). Poza tym, co widzi na rachunku telefonicznym, potrzebuje
    właśnie tylko PESELu (oraz wiedzy na pytanie jak płacone są rachunki :).
    Zapewne jednak zdobycie czegoś takiego jak PESEL danej osoby w celu dokonania
    oszustwa na jego szkodę to pestka dla kogoś kto chce to zrobić. Tak więc moje
    roważania są czysto akademickie. Dla świętego spokoju mogę wpisac na
    wystawianym rachunku nawet imię mojego żółwia.

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 6. Data: 2003-09-09 18:48:40
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Może ktoś mi też przystępnie wyjaśni jak to jest z tym PESELem, bo co
> [...]

    A zajrzyj do wzorów deklaracji podatkowych i zobacz co trzeba podac USowi.
    Z tymi imionami rodzicow to mimo wszystko przesada :-)

    Karol