  • 1. Data: 2008-06-04 00:29:05
    Temat: Czy wolno jezdzic lewym pasem? Ruch drogowy- prosze o pomoc :)
    Od: Michal_K <m...@n...org>

    Jako iż na pl.misc.samochody rozgorzała nieco hermetyczna, ale jakże
    ciekawa dyskusja, która ma szansę raz na zawsze rozwiać pewne
    wątpliwości, prosiłbym o wypowiedzenie się tutejszych specjalistów na
    temat następującej treści w PoRD:

    Rozdział3. Oddział 1. Punkt 4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać
    możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są
    wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

    Co oznacza ten tekst? Jak podejrzewam- niektórzy z tutaj obecnych będą
    umieli go zinterpretować poprawnie nie tylko na podstawie samej treści
    ale też przesłania całej ustawy.

    Czy wolno jechać lewym pasem na wielopasowej jezdni?

    --
    Michał

  • 2. Data: 2008-06-04 00:55:15
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <g24o1o$3p2$4@nemesis.news.neostrada.pl>
    Michal_K <m...@n...org> m.in. napisał(a)::

> [...]
    > możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są
    > wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

    Interpretacja która uzyskałem od wieloletniego pracownika drogówki brzmi
    mniej więcej tak:

    Owy przepis dotyczy różnych sytuacji. Pierwsza cześć mówi o drogach
    dwukierunkowych lub jednokierunkowych bez wyznaczonych pasów ruchu. Druga
    jego część mówi już o drogach wielopasmowych (w tym dwujedniowych) z
    wyznaczonymi pasami ruchu i nigdzie w tym przepisie nie ma słowa o tym, że
    kierowca na takowych ma obowiązek jechać tylko i wyłącznie prawym pasem
    ruchu. Co jest nawet logiczne, bo drogi takie buduje się, aby zwiększyć
    przepustowość. Z drugiej strony mamy interpretację jednego z grupowiczy,
    który za wszelka cene stara się forsować pogląd, iz przepis ten mówi o
    obowiązku jazdy zawsze, tylko i wyłącznie prawym pasem.

    Domniemam, że tu jest wielu znawców prawa, którzy spór ten w sposób
    jednoznaczny, wraz z podaniem interpretacji będą potrafili rozstrzygnąć.
    Interpretując ten przepis zgodnie z jego treścią i celem. Dlatego
    przyłączam sie do pytania Michała K.

    Tomasz Motyliński
    ... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg
    http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana

  • 3. Data: 2008-06-04 00:56:49
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    Michal_K <m...@n...org> m.in. napisał(a)::

> [...]

    obowiązku jazdy zawsze, tylko i wyłącznie prawym pasem.

    Domniemam, że tu jest wielu znawców prawa, którzy spór ten w sposób
    jednoznaczny będą potrafili rozstrzygnąć. Podając interpretację zgodna
    zarówno z samym tekstem przepisu, jak i jego celem. Dlatego

  • 4. Data: 2008-06-04 07:17:40
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Michal_K <m...@n...org> wrote:
> [...]
    > wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
    >
    > Czy wolno jechać lewym pasem na wielopasowej jezdni?

    Ja to rozumiem tak, że trzeba jechać po prawej stronie, o ile jest taka
    możliwość. Jeśli na prawym pasie jest inny samochód, to jedziesz lewym.
    Jak już ten samochód wyprzedzisz, to wracasz na prawy i nie wisisz na
    lewym bez powodu przez następne 10 km :)

    P.

  • 5. Data: 2008-06-04 07:39:38
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <g25fik$2ip$1@jaszczomp.tahoe.pl>
    Paszczak <s...@h...pl> m.in. napisał(a)::

> [...]
    > Jak już ten samochód wyprzedzisz, to wracasz na prawy i nie wisisz na
    > lewym bez powodu przez następne 10 km :)

    Hmmm, to po co są drogi trzy i cztero pasmowe? Aby tylko jeden był ciągle
    zajęty i drugim wyprzedzasz, a 3 wyprzedzasz na trzeciego, a czwartym na
    czwartego? To taki słaby punkt tego sposobu myślenia :)

  • 6. Data: 2008-06-04 08:00:25
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Hmmm, to po co są drogi trzy i cztero pasmowe? Aby tylko jeden był ciągle
    > zajęty i drugim wyprzedzasz

    No to wyprzedzasz, a to jest wypadek szczególny. Zresztą w pewnych warunkach
    (miasto 3 pasy, poza miastem 2 pasy) wyprzedzać możesz też z prawej strony.
    Maruderów, którzy nie stosują się do przytoczonego przez Ciebie przepisu.

    Swoją drogą po Krakowie prawie wszystkie TIR-y jeżdżą środkowym pasem.
    Szczególnie w ciągu ulic Katowice - Sandomierz. Bo wygodniej, bo z prawej nikt
    nie wyjedzie, nie przyhamuje, nie skręca w prawo, bo się niewygodnie jedzie po
    koleinach. A później się wkurzają o to, że się ich wyprzedza z prawej. Ech...

    --
    Lukasz

  • 7. Data: 2008-06-04 08:17:27
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <g25i2p$m3d$1@news.onet.pl>
    LukaszS <l...@p...onet.WYTNIJpl> m.in. napisał(a)::

> [...]
    > warunkach (miasto 3 pasy, poza miastem 2 pasy) wyprzedzać możesz też z
    > prawej strony. Maruderów, którzy nie stosują się do przytoczonego przez

    Cos pokręciłeś.

    "Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi
    pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
    1. na jezdni jednokierunkowej;
    2. na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze
    zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są
    do jazdy w tym samym kierunku."

    Odwrotnie jednak, w obszarze zabudowanym 2 pasy, poza obszarem zabudowanym 3
    pasy. Skoro nie można jechać po lewym pasie, to jakim cudem można
    wyprzedzać tego jadącego po lewym z prawej?

    Poza tym idąc Twoim tokiem myślenia, jaka jest maksymalna odległość pomiędzy
    wyprzedzanymi pojazdami, aby móc powiedzieć, że wyprzedza się kolumnę, a
    nie dwa oddzielne pojazdy. Czy to jest 10m, czy 100m, a może 1 km? Jak
    rozumiem jeśli ta odległość jest większa od ... no właśnie ... to
    użytkownik wyprzedzający według Ciebie przez chwilę bezprawnie zajmuje lewy
    pas? Przecież powinien bezpośrednio po wykonaniu manewru wyprzedzania
    wrócić na prawy pas. Z taka interpretacją przepisu o którym mowa na
    początku w PoRD można znaleźć wiele nieścisłości. Gdy jednak uznać,
    interpretację podaną mi przez policjanta to nagle wszystko zaczyna pasować.

  • 8. Data: 2008-06-04 12:16:47
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Odwrotnie jednak, w obszarze zabudowanym 2 pasy, poza obszarem zabudowanym 3
    > pasy.

    Racja, czeski błąd.

    > Skoro nie można jechać po lewym pasie, to jakim cudem można
    > wyprzedzać tego jadącego po lewym z prawej?

    Oj... Filozofujesz! Pierwszy przepis nakazuje jazdę prawym pasem. Przytoczony
    przez Ciebie jest wentylem bezpieczeństwa w sytuacji, gdy ktoś nie stosuje sie
    do pierwszego. Gdyby nie było pozwolenia na wyprzedzanie prawym pasem, to, jakiś
    idiota jadący lewym pasem na czteropasmówce zakorkowałby całą jezdnię. Taką
    sytuację masz często przed skrzyżowaniem, gdy kierowca (zwłaszcza długiego i
    ciężkiego TIR-a) zjeżdża na lewy pas znacznie wczesniej, niż zaczyna się pas do
    skrętu w lewo, bo póxniej miałby powazne problemy z takim manewrem.

    --
    Lukasz

  • 9. Data: 2008-06-04 12:27:49
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Tomasz Motyliński pisze:

> [...]
    > który za wszelka cene stara się forsować pogląd, iz przepis ten mówi o
    > obowiązku jazdy zawsze, tylko i wyłącznie prawym pasem.

    Interpretacja przepisu jest prosta - art.16 ust. 4 nakłada obowiązek
    jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jest to przepis ogólny,
    więc odnosi się do różnych rodzajów dróg - zarówno jednojezdniowych jak
    i dwujezdniowych.

    Oznacza to, że w sytuacjach innych niż określone w przepisach
    szczegółowych (np. wyprzedzanie lub wymijanie) należy zająć skrajny
    prawy pas ruchu na jezdni, na której wyznaczone jest więcej niż jeden
    pas ruchu w danym kierunku, o ile jest wolny.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 10. Data: 2008-06-04 12:31:27
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Tomasz Motyliński pisze:

    > Odwrotnie jednak, w obszarze zabudowanym 2 pasy, poza obszarem zabudowanym 3
    > pasy. Skoro nie można jechać po lewym pasie, to jakim cudem można
    > wyprzedzać tego jadącego po lewym z prawej?

    Można, chociażby w sytuacji w której pojazd zjechał na lewy pas by
    dokonać skrętu w lewo (art. 22 ust. 2 p. 2 PoRD).

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio