  • 1. Data: 2002-11-19 17:35:42
    Temat: Co ma byc na pieczatce ?
    Od: "Art" <s...@p...onet.pl>

    Czy ktos moze mi powiedziec (bo szukam i nic nie znalazlem) co
    powinno znajdowac sie na pieczatce tudziesz na druku firmowym spolki
    cywilnej. Glownie chodzi mi czy nazwiska wszystkich wspolnikow musza gdzies
    byc umieszczone czy nie, czy np. musi byc conajmniej jednego jak to ma
    miejsce przy spolce jawnej. Jakie akty prawne to dokladnie reguluja? W KC
    nic nie znalazlem na ten temat a KSH nic nie mowi o sp. cywilnych.

  • 2. Data: 2002-11-19 19:31:52
    Temat: Re: Co ma byc na pieczatce ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Nie znalazłem przepisu mówiącego co powinna zawierać pieczątka. Najpewniej z
    tego powodu, że pieczątka sama w sobie nie jest przedmiotem wymaganym. Nie
    stoi nic przecież na przeszkodzie, by pieczątkę zastąpić np. papierem
    firmowym albo konieczne informacje wpisywać ręcznie.
    Mnie się wydaje, że pieczątka spółki cywilnej powinna zawierać imiona i
    nazwiska wspólników z tego powodu, że sama spółka nie posiada osobowości
    prawnej. W konsekwencji podmiotem prawa są traktowani "zbiorowo" wspólnicy.
    Skoro tak, to powinni byc określeni, by było wiadomo, od kogo pochodzi
    opatrzony pieczątką dokument. Jak ich nazwisk nie będzie, to w sytuacji
    nieprowadzenia ewidencji spółek, opatrzone taką pieczatką pismo staje się
    anonimem. Co nam powie, jeśli się dowiemy, że pismo pochodzi od firmy X.
    Firm o tej nazwie może być wiele, a jak nie daj Boże zmieni ona adres, to
    jej identyfikacja będzie niemożliwa.
    Pieczątka powinna również zawierać adres, telefon itp. dane umozliwiające
    skontaktowanie się z firmą, ale to już głównie z powodów praktycznych, by
    umożliwić kontrahentowi kontakt. Zasadniczo takiego obowiązku nie ma, no ale
    umieszczanie na każdym piśmie informacji, na jaki adres ma zostać odesłana
    korespodencja jest chyba mniej praktyczne.
    Również z powodów praktycznych należy tam umieścić NIP. Tak wygodniej, ale
    oczywiście nic nie szkodzi na przeszkodzie, by ten NIP wpisywać ręcznie.
    Analogicznie jest z REGON-em. Nie pamiętam z czego to wynika, ale firma ma
    obowiązek umieszczać ten numer na pismach, no ale można go wpisywać
    każdorazowo ręcznie - tylko po co?
    Na pieczątce można równiż umieścić inne informacje: o zakresie działania,
    innych sposobach kontaktu z firmą, numerze konta bankowego czy też wreszcie
    informacje o charakterze czysto reklamowym (np. "rok założenia: 1850"). Byle
    tylko nie przesadzić, bo nie każdego interesuje, że działasz waspaniale i
    profesjonalnie, gdy chce wystawić Ci fakturę. On szuka NIP-u.

  • 3. Data: 2002-11-20 12:05:59
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Art" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    > Czy ktos moze mi powiedziec (bo szukam i nic nie znalazlem) co
    > powinno znajdowac sie na pieczatce

    To zalezy...
    Wg wymogow prawa NIC - inkt nie ma obowiazku miec pieczatki.

    Dla wygody powinno byx nazwisko i imie osoby, ktora sienia posluguje
    w dalszej kolejnosci przydaje sie firma (nazwa pod jaka prowadzi sie
    dizalanosc),
    adres i NIP.

    > tudziesz na druku firmowym spolki
    > cywilnej.

    Tez nie jest wymagany.

> [...]
    > miejsce przy spolce jawnej. Jakie akty prawne to dokladnie reguluja? W KC
    > nic nie znalazlem na ten temat a KSH nic nie mowi o sp. cywilnych.

    No wlasnie dlatego, ze sa "cywilne".

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-11-20 23:11:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Nov 2002, Art wrote:

    >+ Czy ktos moze mi powiedziec (bo szukam i nic nie znalazlem) co
    >+ powinno znajdowac sie na pieczatce tudziesz na druku firmowym spolki
    >+ cywilnej.

    O ile pieczątki w 'firmie' istnieją (nie musi być), to co najmniej
    jedna musi zawierać REGON. Niedawno ktoś przypominał (tu lub na
    podatkach) - spytaj googla o REGON :) - podstawę prawną.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-11-20 23:22:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Nov 2002, Robert Tomasik wrote:

    >+ Nie znalazłem przepisu mówiącego co powinna zawierać pieczątka.

    Poza REGONEM na *którejś* pieczątce jesteśmy zgodni :)
    [...]
    >+ Mnie się wydaje, że pieczątka spółki cywilnej powinna zawierać imiona i
    >+ nazwiska wspólników

    Jest problem techniczy: przy 4 osobach się nie zmieszczą.
    Przy 3 nie da rady zamieścić innych danych :), chybą że
    któryś nazywa się Jan Kot albo równie krótko :)

    >+ z tego powodu, że sama spółka nie posiada osobowości
    >+ prawnej. W konsekwencji podmiotem prawa są traktowani "zbiorowo" wspólnicy.

    To prawda.

> [...]
    >+ anonimem. Co nam powie, jeśli się dowiemy, że pismo pochodzi od firmy X.

    Sprzeciw.
    Jeśli "firma" jest oficjalną nazwą DG osób fizycznych to jest
    zapisana w jawnym rejestrze (UM/UG), ma na to "papier".

    Do sprawy że używanie nazwy "firma" w odniesieniu do nazwy
    nazwy[1] działalności gospodarczej OF jest niewłaściwe - odsyłam
    do wątku o "nazwach skróconych", tam było również o rejestracji.
    [1] - nie ma błędu, chodzi o nazwę nazwy - słowo "firma" oznacza
    "nazwę" !

    [...z resztą się zgadzam - poza problemem "jak to zmieścić !"...]
    >+ Analogicznie jest z REGON-em. Nie pamiętam z czego to wynika, ale firma ma
    >+ obowiązek umieszczać ten numer na pismach, no ale można go wpisywać
    >+ każdorazowo ręcznie - tylko po co?

    No...jest ustawa o ewidencji ;)
    A obowiązek wpisu REGONu do jednej z *pieczątek* jest - ktoś
    właśnie jak wyżej pisałem zapodał artykuły :)

    [...]
    >+ czy też wreszcie
    >+ informacje o charakterze czysto reklamowym (np. "rok założenia: 1850").

    To się kwalifikuje do ostrzeżenia i wysłania na *.podatki: takiej
    pieczątki nie można wliczyć w KUP, co najwyżej RiR (i VAT
    w ilości pół piwa przepada ;> !).

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (dysponujący nazwą skróconą DG)

  • 6. Data: 2002-11-20 23:24:46
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Nov 2002, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ "Art" <s...@p...onet.pl> wrote [...]
    >+ > co powinno znajdowac sie na pieczatce
    >+
    >+ To zalezy...
    >+ Wg wymogow prawa NIC - inkt nie ma obowiazku miec pieczatki.

    Sprzeciw w kwestii formalnej - to tak jak z VATem,
    może być 0%, zwolniony lub nie podlegać ;)

    Na jednej z pieczątek ma być REGON. Może być na jednej
    z zero posiadanych pieczątek, prawda ;) (znaczy: obowiązku
    *pieczątkoposiadania* nie ma !).

    Pozdrowienia, Gotfryd