  • 11. Data: 2016-01-08 12:29:38
    Temat: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.01.2016 12:20, Liwiusz pisze:

    > Teraz tak. Zatem program przeszedł na tego wspólnika. I tyle.
    > Wystarczy teraz przekonać do tego twórcę programu :)

    Czy jesteś pewien, że licencja na użytkowanie tego programu musi
    dopuszczać takie przejście?

    MJ

  • 12. Data: 2016-01-08 13:07:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-08 o 12:29, Michał Jankowski pisze:

    > Czy jesteś pewien, że licencja na użytkowanie tego programu musi
    > dopuszczać takie przejście?

    Raczej pytane odwrotne: czy licencja może zabraniać takiego przejścia. W
    najgorszym przypadku właścicielami pozostaną nadal Kowalski i Kowalska.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2016-01-08 14:13:28
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    > Raczej pytane odwrotne: czy licencja może zabraniać takiego przejścia. W
    > najgorszym przypadku właścicielami pozostaną nadal Kowalski i Kowalska.

    Kiedy zacząłem (muszę pisać dokładnie bo Liwiusz mnie czyta) śledzić
    literaturę dotyczącą orzeczeń z tytułu prawa autorskiego, to natknąłem
    się na stwierdzenia, że w pewnych przypadkach zabronione jest
    zakazywanie sprzedaży czy udostępnienia praw do programu.
    Dlatego popełniłem ten post.
    Liczyłem na to, że ktoś może miał już taki przypadek i mi będzie
    łatwiej, jak się ze mną podzieli.
    Jak nie, będę kopał dalej.

    Pozdrawiam

    PS
    Liwiuszu mnie zagotowało, że M$, Orange, Pinnacle i inni producenci
    oprogramowania księgowego(!!!!) nie robili mi problemu.
    Ci robią.
    Tak się zbuldoczyłem, że kupię inną licencję, zaś kopać się będę dla
    zasady, jeśli to będzie słuszne. Kupiłem inny program.
    A cooo??? Tak dla zasady.
    Uznałem, że to niesprawiedliwe, że właściciel programu chciał na mnie
    zbyt dużo zarobić.
    Nie zarobi więc nic a może jeszcze straci.
    Taki wredny jestem

  • 14. Data: 2016-01-08 15:34:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nie jestem pewien czy naprawdę chodzi ci o przekazanie praw do
    użytkowania programu. Bo jak ci niby mogą zabronić? Jesteś
    współwłaścicielem, używasz go, używaj dalej. Więc w czym problem?
    Przypuszczam, że przykładowo z programem związany jest jakiś plik
    licencyjny zawierający dane właściciela, które pojawiają się na
    dokumentach, lub chcesz kupować aktualizacje programu i dostawać na to
    fakturę na siebie a nie na spółkę. Więc może napisz o co naprawdę chodzi.

  • 15. Data: 2016-01-08 15:57:49
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    W dniu 2016-01-08 o 15:34, jureq pisze:
> [...]
    > dokumentach, lub chcesz kupować aktualizacje programu i dostawać na to
    > fakturę na siebie a nie na spółkę. Więc może napisz o co naprawdę chodzi.

    No właśnie.
    Chciałbym mieć możliwość kontynuacji użytkowania programu, którego
    wcześniejszy zakup dokonała spółka cywilna, które przed swoim
    rozwiązaniem przekazała mi wszelki majątek i prawa użytkowania.
    Mógłbym kupować dalej aktualizację programu ale faktura byłaby
    wystawiana na nieistniejący już podmiot a ja chciałem fakturę na siebie,
    jako sukcesora praw.
    Program ma klucz USB, który posiadam ale sądzę, że mi go właściciel nie
    zabierze. :)

    pozdrawiam

  • 16. Data: 2016-01-08 17:19:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kapitalikk" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Czy, wg Was, nie wolno mi sprzedać, przekazać praw do użytkowania
    >programu innej osobie?
    >O zgrozo sobie sprzedać, przekazać.

    Tak to jakos bylo - umowa/licencja jest na uzywanie programu przez
    "kupujacego" i na tym sie konczy.
    Novell np sie przy tym upieral, ze przeniesc licencje mozna, ale za
    zgoda.

    >Przecież jako współwłaściciel firmy byłem współwłaścicielem programu.
    >Mam jednak inny, niż spółka NIP.

    Rozumiem ze juz za pozno - ale ciekaw jestem drogi "przeksztalcenie
    sp cywilnej w spolke z o.o."
    Z jednej strony - nowy podmiot, nowy NIP, z drugiej - jakby
    kontynuacja, uswiecona przepisami ...

    >Zanim zacznę się z nimi kopać o umożliwienie mi korzystania z
    >programu, chciałbym poznać Wasze zdanie, czy moje wątpliwości są
    >słuszne.

    A olac ich, kup sobie inny program, tanszy :-)

    >Na dokładkę powiem, że M$ przyznał mi rację co do tego, że pewne
    >działania firm polskich w zakresie sprzedaży praw autorskich do
    >programów M$ są niezgodne z procedurami M$,

    MS to przede wszystkim zmierza w strone sprzedawania rocznego
    abonamentu na program, to im tam wszystko jedno czy przekazesz czy
    nie - placil i tak bedziesz.
    A przy okazji beda mieli dostep do wszystkich plikow :-)

    J.

  • 17. Data: 2016-01-08 20:49:02
    Od: kapitalikk <a...@g...com>

    > A olac ich, kup sobie inny program, tanszy :-)
    JF << mio poczytać mądrego. Szkoda energii.

    > MS to przede wszystkim zmierza w strone sprzedawania rocznego abonamentu
    > na program, to im tam wszystko jedno czy przekazesz czy nie - placil i
    > tak bedziesz.
    Ni, niiiiiiiiii
    Ja to zrobiłem z Office 2013 prof ze skuteczności i moim zadowoleniem a
    ich brakiem negatywnych działań.

    W miarę upływającego czasu stwierdzam, że większą dla nich karą będzie,
    jak podziękuje im kilku klientów, których ja obsługuje, a oni mają, i
    chcą mieć taki sam program, jak ja.
    Łatwy eksport danych do mnie.

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2016-01-09 18:02:19
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-08 o 15:57, kapitalikk pisze:
> [...]

    To nie jest kwestia czy mogą zabronić... Kwestią jest czy na to zezwolili.
    To, czy _użytkownik_ programu _ma_prawo_ do przekazywania praw do
    zużytkowania osobom (podmiotom) trzecim reguluje licencja (umowa między
    właścicielem praw majątkowych, a użytkownikiem).
    Jeżeli nie zezwala - to nie wolno.

    Z jednym producentem da się negocjować, z innym nie.

    > Jesteś

    W tym, że właściciel praw majątkowych udzielił licencji na używanie
    spółce. Kropka.

    > No właśnie.
    > Chciałbym mieć możliwość kontynuacji użytkowania programu, którego
    > wcześniejszy zakup dokonała spółka cywilna,

    Jak zwykle jest mieszanie dwóch spraw wynikające z potocznego rozumienia
    pojęcia "zakup programu".
    Spółka nie kupiła programu. Kupiła prawa do jego używania.

    Czy spółka kupiła prawa do "odsprzedaży" ("odsprzedaży" w potocznym
    rozumieniu - czyli czyt. udzielania praw do użytkowania) komuś innemu?
    Przy czym "odsprzedaż" nie musi być rozumiana w sensie pieniężnym, może
    to być nieodpłatne przekazanie praw (a nieodpłatne, wcale nie oznacza
    darmowe-bezwartościowe, to konkretna wartość, zarówno dla US jak i
    producenta-właściciela praw majątkowych).

    > które przed swoim
    > rozwiązaniem przekazała mi wszelki majątek

    OK.

    > i prawa użytkowania.

    A miała do tego prawo?
    Żeby przekazać komuś prawo do użytkowania to trzeba mieć do tego prawo :)
    Jeżeli licencja (prawo do używania) przewidziała taką sytuację, to OK.
    Jeżeli nie...

    Jeżeli ja pożyczę Ci samochód (przekażę prawo do jego użytkowania, dam
    licencję na jego użytkowanie), to wcale nie oznacza, że automatycznie
    zgadzam się na to, że możesz te prawa przekazać komuś innemu i pożyczyć
    ten samochód ciotce. (To znaczy, fizycznie da się pożyczyć ciotce ;),
    ale musisz się liczyć z konsekwencjami, bo udostępniłeś ciotce do
    użytkowania, ale nie maiłeś do tego prawa).
    Musisz mieć na to moją zgodę.
    (analogia taka, bardzo uproszczona, ale mam nadzieję, że zrozumiesz w
    czym problem)

    > Mógłbym kupować dalej aktualizację programu ale faktura byłaby
    > wystawiana na nieistniejący już podmiot a ja chciałem fakturę na siebie,
    > jako sukcesora praw.

    O tym, czy jesteś sukcesorem praw decyduje ten, który ma prawo udzielać
    licencji (praw) do użytkowania.

    Jeżeli właściciel praw (czyt. producent, autor programu) udzieli praw do
    użytkowania nowemu użytkownikowi, to jest tylko i wyłącznie jego dobra
    wola. Może, ale nie musi.

    Jeżeli liczy się z utratą klienta i ma na to "wylane" to nic nie poradzisz.

    > Program ma klucz USB, który posiadam ale sądzę, że mi go właściciel nie
    > zabierze. :)

    No nie zabierze. Ale na dokumentach dalej będziesz miał dane spółki, a
    nie swoje.

    Parę ładnych lat temu miałem podobną sytuację. Likwidacja spółki s.c
    (wspólnik postanowił odcinać kupony na plaży i zrezygnował). I też to
    dotyczyło programów FK. Po krótkich negocjacjach producent
    oprogramowania uznał prawa i klucz (sprzętowy) licencji przepisał do
    nowego NIP.
    Więc się da, ale nie musiał.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2016-01-09 19:27:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-01-09 o 18:02, Kviat pisze:

    > W tym, że właściciel praw majątkowych udzielił licencji na używanie
    > spółce. Kropka.

    Nie kropka, ponieważ nie mógł udzielić licencji spółce cywilnej, tak
    samo jak nie mógłby udzielić licencji "umowie o dostawę gazu".

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2016-01-09 20:57:06
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-01-09 o 19:27, Liwiusz pisze:

    > Nie kropka, ponieważ nie mógł udzielić licencji spółce cywilnej, tak
    > samo jak nie mógłby udzielić licencji "umowie o dostawę gazu".

    Czepiasz się bo lubisz? Czy zwyczajnie nie zrozumiałeś i chcesz żebym ci
    wytłumaczył?
    A wystarczyło poprosić...

    Pozdrawiam
    Piotr