  • 1. Data: 2002-01-02 12:29:37
    Temat: Badania okresowe
    Od: "olo" <z...@f...onet.pl>

    Witam.

    Mam pewien problem.
    W grudniu skonczyly mi sie badania okresowe (w zakladzie pracy). Firma karze
    mi zrobic badania. Powiedzieli ze moga mi wypisac skierowanie, ale i tak to
    nic nie da, bo zaklad nie ma uregulowanych naleznosci ze szpitalem i bede
    musial sobie sam zaplacic za badania. Jak to jest w takich sytuacjach. Czy
    zaklad moze mnie zmusic do zrobienia tych badan? Kto ma za nie zaplacic (ja
    czy firma)? Co bedzie jesli nie zrobie badan?

    Z gory dzieki
    Pozdrawiam
    Aleksander Z.

  • 2. Data: 2002-01-02 12:43:36
    Temat: Re: Badania okresowe
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik olo <z...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a0urj5$i1l$...@c...tel.debica.pl...
> [...]
    > nic nie da, bo zaklad nie ma uregulowanych naleznosci ze szpitalem i bede

    To niech Cie skieruja do innego szpitala/lekarza/przychodni.

    Karol

  • 3. Data: 2002-01-02 12:53:54
    Od: p...@w...pl (Marek Janczur)

[...]

    Cześć,
    Polecam gorąco lekturę art. 229 kodeksu pracy (zdając sobie bardzo dokładnie
    sprawę z realiów naszej codzienności):

    Art. 229. [Badania lekarskie] § 1. Osoba przyjmowana do pracy podlega
    wstępnym badaniom lekarskim. Wstępnym badaniom lekarskim podlegają ponadto
    pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy
    przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla
    zdrowia lub warunki uciążliwe.
    § 2. Pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku
    niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą,
    pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w celu ustalenia
    zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku.
    § 3. Okresowe kontrolne badania lekarskie przeprowadza się w miarę
    możliwości w godzinach pracy. Za czas niewykonywania pracy w związku z
    przeprowadzanymi badaniami pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, a w
    razie przejazdu na te badania do innej miejscowości przysługuje mu zwrot
    kosztów podróży według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych.
    § 4. Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego
    orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na
    określonym stanowisku.
    § 5. .../
    § 6. Badania, o których mowa w § 1, 2 i 5, są przeprowadzane na koszt
    pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty profilaktycznej opieki
    zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

    Serdecznie pozdrawiam
    Marek JAnczur

  • 4. Data: 2002-01-02 13:31:17
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "olo" <z...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (ja
    > czy firma)? Co bedzie jesli nie zrobie badan?

    Cze
    Jezeli nie zrobisz badan, to nie masz prawa pracowac.
    Najprostsze wyjscie, to zrobic te badania, zaplacic i przedstawic rachunek
    pracodawcy.
    PawelT.

  • 5. Data: 2002-01-02 13:38:22
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Pawel <p...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a0v2bi$crt$...@n...onet.pl...

> [...]
    > Jezeli nie zrobisz badan, to nie masz prawa pracowac.
    > Najprostsze wyjscie, to zrobic te badania, zaplacic i przedstawic rachunek

    To w takim razie trzeba wziac zaliczke od pracodawcy i problem rozwiazany.

    Karol

  • 6. Data: 2002-01-02 16:22:48
    Od: p...@w...pl (Marek Janczur)

> [...]
    Jezeli nie zrobisz badan, to nie masz prawa pracowac.
    Najprostsze wyjscie, to zrobic te badania, zaplacic i przedstawic rachunek

    Moim zdaniem z takim rozwiązaniem trzeba uwazać. Ja miałem kiedyś
    pracownika, ktory poinformował mnie, że nie ma zamiaru jeździć do
    "zakładowej" przychodni na badania okresowe, bo mu "nie po drodze" i skoczył
    sobie do przychodni lekarskiej w Marriotcie, skąd oczywiście przyniósł
    rachunek i żądał zwrotu poniesionych kosztów, znacznie wyższych niż w
    przychodni, z którą firma miała podpisaną umowę. Pracodawca odmówił,
    pracownik poskarżył się w PIPie, PIPa interweniowała telefonicznie ze
    strasznymi groźbami, pracodawca znów odmówił, a sąd pracy orzekł w końcu, że
    skoro pracodawca podpisał taką umowę z przychodnią medycyny pracy i zapewnił
    pracownikowi rozliczenia bezgotówkowe, to nie ma podstaw uznawać rachunków z
    innych przychodni, tym bardziej, że nie znalazł uzasadnioncyh podstaw
    zachowania pracownika (np. choroby uniemożliwiającej mu dojazd do
    przychodni).
    Serdecznie pozdrawiam
    Marek JAnczur

  • 7. Data: 2002-01-03 06:16:45
    Od: "olo" <z...@f...onet.pl>

    > Cze
    > Jezeli nie zrobisz badan, to nie masz prawa pracowac.
    > Najprostsze wyjscie, to zrobic te badania, zaplacic i przedstawic rachunek
    > pracodawcy.

    Eeeeech, i tak pewnie wyciagne 40 zl z kieszeni i pojde zrobic sobie
    badania. :(((( (jeszcze mi praca mila).

    Niewierzacy w rzadne prawo ziemskie :((((
    Aleksander

  • 8. Data: 2002-01-03 06:22:03
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Nie ma takiej mozliwosci. Moge sobie przedstawiac ale pieniedzy i tak nie
    > zobacze. :(
    > Pozdrawiam
    > Aleksander

    Tu akurat pracodawca nie ma wyjscia - p. post troche wyzej.
    Mozesz nie robic badan - nie kwitujac oczywiscie skierowania na takie
    badania, wtedy w przypadku kontroli, pracodawca dostanie po tylku (poniewaz
    nie
    wyslal Cie na badania, a to jest jego obowiazek), mozesz zrobic te badania
    (majac skierowanie z firmy) i zadac zwrotu pieniedzy rowniez przez PIP i
    sad,
    sprawe masz wygrana, o ile nie zrobisz badan w prywatnej klinice dla VIP-ow
    :-).
    Sposob, w jaki postapisz, zalezy od Ciebie, a glownie od ukladow, jakie sa
    w firmie.

    PawelT.

  • 9. Data: 2002-01-03 07:56:24
    Od: "olo" <z...@f...onet.pl>

> [...]
    > sad,
    > sprawe masz wygrana, o ile nie zrobisz badan w prywatnej klinice dla
    Tu jednak stawiam za najwazniejszy cel mozliwosc dalszego pracowania :)

    A tak wogole to jaki jest adres ew. nr tel. do PIP w Warszawie

    Pozdrawiam
    Aleksander

  • 10. Data: 2002-01-03 14:55:29
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

    > A tak wogole to jaki jest adres ew. nr tel. do PIP w Warszawie
    >
    > Pozdrawiam
    > Aleksander

    adres:
    http://www.oip.pl/warszawa/contact.html
    a.. Okręgowy Inspektorat Pracy w Warszawie
    Ul. Lindley'a 16
    00-973 Warszawa
    telefony:
    Kancelaria: 5831-740
    Sekretariat OIP: 5831-700
    Porady prawne: 5831-727
    Zgłoszenie wypadków (tel/fax): 629-45-89
    fax: 621-92-72, 621-82-09

    b.. Oddział Terenowy w Radomiu
    Ul. Prażmowskiego 15
    26-600 Radom
    tel/fax: (0-prefix-48)362-52-15, 362-67-78

    c.. Oddział Terenowy w Płocku
    Ul. 3 Maja 16
    09-400 Płock
    tel: (0-prefix-24)262-99-60
    fax: (0-prefix-24)264-06-63

    d.. Oddział Terenowy w Siedlcach
    Ul. Brzeska 97
    98-100 Siedlce
    tel/fax: (0-prefix-25)632-27-68, 632-80-50
    Porady prawne: (0-prefix-25)632-80-59

    e.. Oddział Terenowy w Ciechanowie
    Ul. 17 Stycznia 13
    06-400 Ciechanów
    tel/fax: (0-prefix-23)672-31-41, 672-99-70

    f.. Oddział Terenowy w Ostrołęce
    Ul. Kopernika 6
    07-400 Ostrołęka
    tel/fax: (0-prefix-29)764-24-96, 764-29-63

    Powodzenia
    PawelT