  • 1. Data: 2007-05-28 19:07:56
    Temat: Agencje pracy tymczasowej
    Od: "Wojtek" <a...@p...fm>

    Witam
    Jestem zatrudniony w jednej z agencji pracy tymczasowej. Mam wątpliwości co
    to pewnego zapisu w umowie, a mianowicie:
    "Firma.... zatrudnia pracownika tymczasowego ... w wymiarze czasu pracy 0,5
    etatu"
    a następnie :
    "Dobowa norma czasu pracy 8 godzin", "Tygodniowa norma czasu pracy:
    przeciętnie 40 godzin w tygodniu"

    Ktoś tu chyba kogoś robi w konia?
    Składki są płacone od 0,5 etatu, a faktycznie pracuje się na cały eteat za
    pieniądze dużo mniejsze niż pracownicy etatowi.

    Czy w świetle prawa jest wszystko w porządku?

  • 2. Data: 2007-05-28 19:38:31
    Temat: Re: Agencje pracy tymczasowej
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Wojtek napisał(a):
> [...]
    > etatu"
    > a następnie :
    > "Dobowa norma czasu pracy 8 godzin", "Tygodniowa norma czasu pracy:

    Oznacza to, że firma gwarantuje Ci, że przepracujesz pół etatu. Jest
    jednak możliwość, że będziesz pracował dłużej, i dopóki w ciągu dnia nie
    przekroczysz 8 godzin, a w tygodniu 40 godzin, to nie dostaniesz za ten
    czas wynagrodzenia jak za nadgodziny, tylko standardową stawkę.

    > Ktoś tu chyba kogoś robi w konia?

    Nie.

    > Składki są płacone od 0,5 etatu, a faktycznie pracuje się na cały eteat za

    Składki są płacone jako procent pensji, nie zależą od wymiaru etatu.

    > pieniądze dużo mniejsze niż pracownicy etatowi.

    Ale przyznasz, że jeśli w umowie masz wynagrodzenie miesięczne, to za
    przepracowany etat otrzymasz 2 * tę stawkę. Jeśli masz wynagrodzenie
    godzinowe, to zapłacą Ci za faktycznie przepracowane godziny, a nie za
    pół etatu, czyli 80 godzin.

    > Czy w świetle prawa jest wszystko w porządku?

    Tak.

    Z jednym wyjątkiem: jeśli wykonujesz pracę na takim samym lub
    podobnym stanowisku, co pracownik etatowy zatrudniony bezpośrednio u
    pracodawcy-użytkownika, to powinineneś otrzymywać takie samo
    wynagrodzenie. Złamanie tej zasady uprawnia Cię do żądania odszkodowania
    nie niższego niż minimalna pensja (art. 15 i 16 ustawy o pracownikach
    tymczasowych).

    Jednak orzecznictwo na ten temat (dyskryminacja pracowników
    tymczasowych w związku z ustawą o pracownikach tymczasowych) jest
    ubogie. Sam jestem obecnie w sporze sądowym z agencją pracy właśnie
    odnośnie tego odszkodowania (w regulaminie pracy pracodawcy użytkownika
    były pewne zapisy, których nie było w umowie o pracę tymczasową i które
    nie obowiązywały przy pracownikach tymczasowych, co było dla nich
    niekorzystne - zobaczymy co sąd powie na to w mojej sprawie).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz