eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie

w Funkcji 19. Infrastruktura transportowa), a także w działaniu 11.4.2.2.W Zaspokajanie
potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych przez sektor pozamilitarny (w podzadaniu
11.4.2.W Pozamilitarne przygotowania obronne, w zadaniu 11.4.W Gotowość struktur
administracyjno-gospodarczych kraju do obrony państwa, ujętych w Funkcji 11.
Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic).

Program został ustanowiony uchwałą Nr 162/2015 Rady Ministrów z dnia 15 września 2015 r.
Nadzór nad realizacją Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawuje
Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Program jest ukierunkowany na zwiększenie dostępności i poprawę jakości transportu
kolejowego przez zarządcę narodowej, publicznej infrastruktury kolejowej – PKP PLK S.A,
w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby przewoźników oraz pasażerów, nadawców
i odbiorców towarów przewożonych koleją. W szczególności KPK jest dokumentem
określającym zadania inwestycyjne w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej zarządzanej
przez PKP PLK SA wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania, przewiduje inwestycje
w zakresie modernizacji, rehabilitacji, rewitalizacji i budowy infrastruktury kolejowej.
W ramach programu realizowane będą projekty liniowe i tzw. multilokalizacyjne
(np. przebudowa przejazdów kolejowych, obiektów inżynieryjnych, zabudowa źRTMS,
zasilanie trakcyjne).
Program ustanawia ramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa dotyczących
infrastruktury kolejowej w zakresie zarządzania nią przez PKP PLK S.A – wdrożenie
programu nastąpi poprzez zawarcie pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu
i zarządcą infrastruktury umowy wieloletniej na jego realizację, obejmującej finansowanie
kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów w latach 2016-
2023. Zawarcie tej umowy jest wypełnieniem wymogów zawartych w dyrektywie Parlamentu
Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia
jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
W 2016 r. kontynuowane będą działania z lat poprzednich. W ramach realizacji
Programu prowadzone będą prace remontowo-utrzymaniowe na sieci kolejowej
(przebudowane będzie 415,1 km długości torów linii kolejowych).
Całkowite koszty realizacji zadań Programu w latach 2014-2023 wynoszą 67.497.962 tys. zł,
natomiast wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 1.788.152 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Zwiększenie długości
PKP Polskie
Długość przebudowanych lini kolejowych
przebudowanych linii
Linie Kolejowe
415,1
(w km toru)
kolejowych
S.A.

109

Rozdział VII
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej
i państwowe osoby prawne

1. Agencje wykonawcze
Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej
ustawy w celu realizacji zadań państwa. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan
finansowy sporządzony także w ujęciu kasowym tj. dochody i wydatki ujmowane są
w terminie ich zapłaty. Plany finansowe Agencji wykonawczych wymienione są w załączniku
11 do projektu ustawy budżetowej na rok 2016.
W ustawie budżetowej na rok 2016 zamieszczono plany finansowe następujących agencji
wykonawczych nadzorowanych przez:
Prezesa Rady Ministrów
- Polskiej Agencji Kosmicznej,
Ministra Gospodarki
- Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
- Agencji Rezerw Materiałowych,
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
- Narodowego Centrum Nauki,
Ministra Obrony Narodowej
- Agencji Mienia Wojskowego,
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Agencji Rynku Rolnego,
- Agencji Nieruchomości Rolnych wraz z planem finansowym Zasobu Własności Rolnej
Skarbu Państwa,
- Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych.
W 2016 r. planuje się łączne przychody agencji wykonawczych na kwotę 10.190.117 tys. zł,
w tym 5.848.059 tys. zł pochodzić będzie z dotacji budżetu państwa, co stanowi 57,4%
przychodów ogółem.
Planowane na 2016 r. przez agencje wykonawcze koszty ogółem wyniosą 8.396.614 tys. zł.

111
Wynik finansowy brutto agencji wykonawczych ogółem będzie dodatni i wyniesie
1.793.503 tys. zł.
Wśród wymienionych wyżej agencji wykonawczych w czterech z nich dotacje z budżetu
państwa stanowią 95,7% przychodów (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
Agencja Rynku Rolnego, Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju).
Najważniejsze zadania realizowane przez agencje wykonawcze w 2016 r.:
-
Polska Agencja Kosmiczna działa na podstawie ustawy z dnia 6 listopada 2014 r.
o Polskiej Agencji Kosmicznej jako agencja wykonawcza powołana do realizacji zadań
z zakresu badań i rozwoju techniki kosmicznej, w tym inżynierii satelitarnej oraz ich
zastosowania dla celów użytkowych, gospodarczych, obronnych, bezpieczeństwa
państwa oraz naukowych.
Zarówno przychody jak i koszty Polskiej Agencji Kosmicznej w 2016 r. zaplanowano
w kwocie 9.500 tys. zł.
Do zadań Agencji należy m. in.Ś
1) inicjowanie, przygotowywanie oraz wdrażanie założeń, głównych kierunków badań
i programów rozwoju o istotnym znaczeniu dla interesu narodowego i gospodarki
państwa w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej;
2) zapewnianie spójności polskiej polityki kosmicznej realizowanej w ramach programów
narodowych i międzynarodowych, w tym programów Uni źuropejskiejś
3) reprezentowanie polskiego interesu gospodarczego i naukowego w dziedzinie
badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej na arenie międzynarodowej,
w szczególności w ramach uczestnictwa w programach Uni źuropejskiej, źuropejskiej
Agencji Kosmicznej, źuropejskiej Organizacji źksploatacji Satelitów Meteorologicznych
(EUMETSAT) i Europejskiej Agencji Obrony (EDA);
4) sprawowanie doradztwa w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
5) przygotowywanie analiz i raportów z zakresu badań i użytkowania przestrzeni
kosmicznej oraz ich wykorzystywania w różnych sektorach gospodarki, a także
w obszarach obronności i bezpieczeństwa państwaś
6) podejmowanie oraz wspieranie działań na arenie międzynarodowej na rzecz promocji
polskiej gospodarki i myśli naukowej w dziedzinie użytkowania przestrzeni kosmicznej;
7) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie użytkowania
przestrzeni kosmicznej;
8) prowadzenie działalności edukacyjnej w zakresie badania i użytkowania przestrzeni
kosmicznej, a także wspieranie organizacji i przedsięwzięć promujących sprzyjające

112
warunki dla podejmowania działań rozwojowo-badawczych w dziedzinie użytkowania
przestrzeni kosmicznej.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udziela pomocy finansowej kierowanej
do przedsiębiorców, podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego,
podmiotów działających na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich, jednostek
samorządu terytorialnego. Agencja może udzielać pomocy w formie bezzwrotnego
wsparcia finansowego, pożyczek, finansowania kosztów usług świadczonych przez
usługodawców bezpłatnie lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej.
Zarówno przychody jak i koszty Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w 2016 r.
zaplanowano w kwocie 496.370 tys. zł.
Zadaniem PARP jest działanie na rzecz przedsiębiorców poprzez wspieranieŚ
1) rozwoju małych i średnich przedsiębiorstwś
2) działalności innowacyjnej i badawczej przedsiębiorstwś
3) rozwoju regionalnego;
4) wzrostu eksportu;
5) rozwoju zasobów ludzkich.
-
Agencja Rezerw Materiałowych realizuje zadania w zakresie gospodarowania
rezerwami strategicznymi, jak również utrzymuje agencyjne zapasy ropy naftowej
i produktów naftowych oraz nadzoruje zapasy obowiązkowe ropy naftowej i paliw,
w tym m.in.:
1) utrzymywanie rezerw strategicznych, w tym ich przechowywanie, dokonywanie
wymiany lub zamiany oraz przeprowadzanie konserwacji przechowywanych rezerw
strategicznych;
2) prowadzenie inwestycji związanych z budową lub modernizacją infrastruktury
technicznej utrzymywania rezerw strategicznych;
3) zakup i utrzymywanie zapasów agencyjnych ropy naftowej i produktów naftowych
na zasadach określonych w ustawie o zapasach ropy naftowej i produktów naftowych
oraz wykonywanie innych obowiązków wynikających z tej ustawyś
4) Przeprowadzanie kontroli u podmiotów, którym oddano na przechowanie rezerwy
strategiczne na podstawie umowy przechowania;
5) Opracowywanie projektu informacji o asortymencie rezerw strategicznych, ich ilości
i wartości oraz ich finansowaniu, wykorzystaniu i rozmieszczeniu.
Przychody Agencji Rezerw Materiałowych w 2016 r. zaplanowano w kwocie
134.913 tys. zł, natomiast koszty w wysokości 141.955 tys. zł.

113
-
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) działa na podstawie ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju jako agencja wykonawcza
powołana do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej
i innowacyjnej państwa. Ponadto NCBiR pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej dla
Programów Operacyjnych.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 1.784.327 tys. zł. Podstawowym źródłem
przychodów będą dotacje otrzymane z budżetu państwa w kwocie 1.709.933 tys. zł.,
przeznaczone na realizację zadań (w tym na projekty finansowane z udziałem środków
Uni źuropejskiej) oraz na pokrycie kosztów funkcjonowania jednostki. Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju może pozyskiwać również przychody z innych źródeł,
m.in. z komercjalizacji wyników prowadzonych badań, międzynarodowych programów
badawczych.
Planowane na 2016 r. koszty NCBiR zostały określone na kwotę 1.784.327 tys. zł,
z czego na finansowanie zadań przewidziano 1.644.910 tys. zł. rodki te przeznaczone
zostaną przede wszystkim na realizację strategicznych programów badań naukowych
i prac rozwojowych oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz
obronności i bezpieczeństwa państwa.
-
Narodowe Centrum Nauki (NCN) funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Nauki jako agencja wykonawcza powołana
do wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych.
Przychody Centrum zaplanowano w wysokości 1.027.319 tys. zł. ródłem przychodów
będą przede wszystkim dotacje otrzymane z budżetu państwa w kwocie
1.021.920 tys. zł, przeznaczone na realizację zadań oraz na pokrycie kosztów
funkcjonowania jednostki. Narodowe Centrum Nauki może uzyskiwać również środki
z innych źródeł, w tym przekazywane przez krajowe i zagraniczne podmioty finansujące
programy badawcze.
Planowane na 2016 r. koszty NCN zostały określone na kwotę
1.027.019 tys. zł, z tego na realizację zadań badawczych 983.452 tys. zł.
-
Agencja Mienia Wojskowego realizuje zadania własne i zadania zlecone,
przede wszystkim w zakresie:
1) gospodarowania powierzonym i użyczonym mieniem Skarbu Państwaś
2) obrotu mieniem, w tym sprzedaży lokali mieszkalnych i innych nieruchomości
oraz infrastruktury, a także przejmowania i nabywania mienia;

114
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: