eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uzasadnienie


Jednostki
2016
Cel
realizujące
Miernik

plan
Zapewnienie wsparcia
seniorom (osobom
nieaktywnym zawodowo
w wieku 60+) poprzez
umożliwienie korzystania
z oferty na rzecz
społecznej aktywizacji,
w tym oferty
Liczba zrealizowanych zadań publicznych
prozdrowotnej,
Ministerstwo
obejmującej także usługi
dofinansowanych w ramach Programu
Pracy i Polityki
235
w zakresie aktywności
Społecznej
Wieloletniego „Senior-WIżOR” na lata 2015-

2020
ruchowej lub
kinezyterapii,
edukacyjnej, kulturalnej,
rekreacyjnej
i opiekuńczej,
w zależności od potrzeb
stwierdzonych
w środowisku lokalnym.
22. Program polskiej energetyki jądrowej
Wieloletni „Program polskiej energetyki jądrowej” na lata 2014-2030 realizowany będzie
w 2016 r. na poziomie działania w ramach funkcji 6. Polityka gospodarcza kraju, zadania
6.2. W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa, podzadania 6.2.1.W Rynki paliw i energii,
w działaniu 6.2.1.6. Działalność w zakresie rozwoju energetyki jądrowej.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 15/2014 Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2014 r.
Program realizowany jest przez Ministra żospodarki, Państwową Agencję Atomistyki,
Państwową Straż Pożarną oraz Straż żraniczną.
Program polskiej energetyki jądrowej ukierunkowany jest na wdrożenie w Polsce energetyki
jądrowej, a przez to zapewnienie dostaw odpowiedniej ilości energi elektrycznej
po akceptowalnych dla odbiorców, tj. gospodarki i społeczeństwa cenach, przy
równoczesnym zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Jego celem jest więc
dywersyfikacja struktury wytwarzania energi elektrycznej i zwiększenie bezpieczeństwa
energetycznego kraju. W jego ramach realizowane będą zróżnicowane przedsięwzięcia
niezbędne do wdrożenia energetyki jądrowej oraz zapewnienia bezpiecznej i efektywnej
jej eksploatacji.
Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów do końca 2016 r. ma nastąpić ustalenie lokalizacji
i zawarcie kontraktu na dostarczenie wybranej technologii dla pierwszej elektrowni
jądrowej w Polsce.
Całkowite koszty Programu w latach 2014-2030 wynoszą 265.043 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 8.901 tys. zł.


104

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Zwiększenie
bezpieczeństwa
energetycznego kraju
Minister
w wyniku dywersyfikacji
Gospodarki,
struktury wytwarzania
Państwowa
energii elektrycznej
Agencja
poprzez wprowadzenie
energetyki jądrowej.
Atomistyki,
Poparcie społeczne dla rozwoju energetyki
53
Przedstawienie działań
Państwowa
jądrowej w Polsce (w %)
niezbędnych do
Straż Pożarna,
wdrożenia energetyki
Straż
jądrowej, zapewnienia
Graniczna

bezpiecznej i efektywnej
eksploatacji energetyki
jądrowej.
23. Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy. Etap V – 2016-2020
Wieloletni „Oświęcimski strategiczny program rządowy. Etap V 2016-2020” realizowany
będzie w 2016 r. na poziomie działania w ramach funkcji 9. Kultura i dziedzictwo
narodowe
, zadania 9.1.W Ochrona i popularyzacja dziedzictwa i tożsamości narodowej
w kraju i za granicą, podzadania 9.1.1.W Ochrona materialnego dziedzictwa kulturowego
i miejsc pamięci narodowej w kraju i za granicą.
Program stanowi kontynuację wcześniejszych etapów programu. Obecny V. etap będzie
realizowany na podstawie uchwały Nr 146/2015 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2015 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Oświęcimski Strategiczny
Program Rządowy. źtap V - 2016-2020
Wykonanie zadań w ramach Programu koordynuje Minister Administracji i Cyfryzacji
oraz Wojewoda Małopolski. Podmiotami bezpośrednio realizującymi Program sąŚ Miasto
Oświęcim, żmina Oświęcim, Powiat Oświęcimski, Województwo Małopolskie
oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Oświęcimiu.
Celem Programu jest uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Państwowego
Muzeum Auschwitz-Birkenau, rozwój działalności edukacyjnej, poprawa dostępności
komunikacyjnej oraz atrakcyjności turystycznej Oświęcimia. Realizacja Programu pozwala
na zachowanie pokoju społecznego wokół byłego KL Auschwitz-Birkenau dla tworzenia
warunków godnego upamiętnienia największego w źuropie i świecie Miejsca Pamięci
masowej zagłady, wpisanego na listę wiatowego Dziedzictwa Dóbr Kultury UNźSCO.
Program jest kontynuacją etapu IV realizowanego w latach 2012-2015. W ramach V etapu
mają być ukończone, podjęte w latach poprzednich, inwestycje o kluczowym znaczeniu
dla dostępności tego miejsca m.in.: droga odbarczająca na przedpolu Muzeum, 2) droga
dojazdowa do „Judenrampe” i „Ziemniaczarek” – miejsc historycznych o znaczeniu
symbolicznym, przystosowanie byłych magazynów spożywczych „Ziemniaczarek” do stałej
ekspozycji muzealnej dotyczącej „Judenrampe”, opracowanie planu zagospodarowania
105

przestrzennego gminy Oświęcim – rejon sołectw Brzezinka, Harmęże, Pławy stanowiący
otoczenie Pomnika Zagłady.
Zadania przewidziane do realizacji w ramach Programu w 2016 r. to: 1) Budowa
chodnika wzdłuż ul. Franciszkańskiej i ul. Polaka w Harmężach; 2) Budowa chodnika
wzdłuż ul. Brzozowej w Brzezince, 3) Przebudowa ul. Pławskiej w Brzezince,
4) Zagospodarowanie terenu zielonego pomiędzy ulicami: Więźniów Oświęcimia
i Obozową. Ponadto, przewidziano rozpoczęcie w 2016 r. realizacji zadań: Przebudowa
ul. Strażackiej w Brzezince, Przebudowa ul. Szkolnej w Brzezince, Przebudowa
ul. Sołtysów w Brzezince.
Całkowite koszty Programu w latach 2016-2020 wynoszą 53.175 tys. zł, natomiast wydatki
budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 7.644 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
koordynująca
Miernik

plan
Zapewnienie pokoju społecznego wokół byłego
niemieckiego nazistowskiego obozu
koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau dla
tworzenia warunków godnego upamiętnienia
największego w źuropie i świecie miejsca
pamięci masowej zagłady, wpisanego na listę
wiatowego Dziedzictwa UNźSCO, głównie
Ministerstwo
poprzez wsparcie działań jednostek samorządu
Liczba wykonanych
terytorialnego Ziemi Oświęcimskiej na rzecz
Administracji
zadań Programu do
zagwarantowania godnych warunków
i Cyfryzacji,
końca roku
4

upamiętnienia (ofiar) masowej zagłady,
Wojewoda
(w szt. narastająco)
odpowiedniej dostępności miejsc pamięci i
Małopolski
bezkonfliktowego funkcjonowania
Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau,
przy jednoczesnym tworzeniu warunków dla
harmonijnego rozwoju społeczno-
gospodarczego lokalnych wspólnot
samorządowych.
24. Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019
Wieloletni „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-
2019” na lata 2016-2020 realizowany będzie w 2016 r. na poziomie działania w ramach
Funkcji 19. Infrastruktura transportowa, zadania 19.1.W Transport drogowy, podzadania
19.1.4.W Budowa i przebudowa, utrzymanie i remonty sieci dróg publicznych, 19.1.4.6. W
Pozostałe drogi publiczne.

Program został ustanowiony uchwałą Nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Koordynację i nadzór nad realizacją Programu przez Wojewodów sprawuje Minister
Infrastruktury i Rozwoju.
Podjęte w ramach Programu inwestycje służą realizacji Strategi Rozwoju Kraju Polska 2030,
Strategi Rozwoju Transportu 2020 (z perspektywą do 2030) przyczyniając się do osiągnięcia
jej głównego celu, jakim jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski.
Poprzez realizację tych przedsięwzięć osiągnięta zostanie poprawa stanu powiązań dróg
lokalnych pomiędzy sobą oraz z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Zwiększona zostanie
106

płynność ruchu oraz nastąpi punktowa poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego
w miejscach realizowanych inwestycji.
Planuje się, że efektem realizacji Programu w 2016 r. w wymiarze rzeczowym będzie
budowa, przebudowa i remont około 2200 km dróg powiatowych i gminnych.
Dokonana w ramach Programu przebudowa i rozbudowa lokalnej infrastruktury
drogowej oznaczać będzie sieć dróg publicznych gminnych i powiatowych
o właściwych dla danej kategorii parametrach technicznych, a co za tym idzie dróg
bezpiecznych dla ich użytkowników. Ponadto zapewnione będzie lepsze powiązanie
dróg lokalnych z sobą wzajemnie oraz z drogami wojewódzkimi i krajowymi, poprawa
parametrów użytkowych i stanu technicznego dróg, a także podniesienie standardu
ich wyposażenia i oznakowania. Program będzie sprzyjać integracji systemu
transportowego w układzie terytorialnym oraz zwiększeniu wewnętrznej
(międzyregionalnej i lokalnej) dostępności terytorialnej.
Całkowite koszty Programu w latach 2016-2019 wynoszą 4.000.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie 800.000 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Poprawa bezpieczeństwa
uczestników ruchu i zwiększenie
Długość wybudowanych
dostępności transportowej przez
Ministerstwo
(rozbudowanych), przebudowanych
tworzenie spójnej, zrównoważonej
Infrastruktury
i wyremontowanych dróg
2.200
i Rozwoju
powiatowych i gminnych w ramach
i przyjaznej użytkownikowi sieci
programu (w km)
drogowej w wymiarze lokalnym.
25. Program budowy dróg krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)
Wieloletni „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025
r.)” realizowany będzie w 2016 r. jednocześnie w ramach funkcji 17. Kształtowanie
rozwoju regionalnego kraju
oraz funkcji 19. Infrastruktura transportowa, w zadaniach:
1) zadanie 17.2. Koordynacja, zarządzanie i wdrażanie realizacji programów operacyjnych
polityki spójności oraz pozostałych programów finansowanych z udziałem niepodlagających
zwrotowi środków pomocowych (podzadanie 17.2.1.W Koordynacja realizacji, zarządzanie
i wdrażanie programów realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE
);
2) zadanie 19.1. W Transport drogowy, w podzadaniu 19.1.3. Zarządzanie siecią dróg
krajowych (działanie 19.1.3.1. o tej samej nazwie), a także podzadaniu 19.1.4. W Budowa,
przebudowa, utrzymanie i remonty sieci dróg publicznych (działanie 19.1.4.1. W Utrzymanie
dróg krajowych, działanie 19.1.4.2. Remonty i przebudowy dróg krajowych oraz działanie
19.1.4.3. Budowa autostrad, jak też 19.1.4.4. Budowa dróg ekspresowych, oraz 19.1.4.5.
Budowa pozostałych dróg krajowych.
Program został ustanowiony uchwałą Nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
(Program stanowi kontynuację „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”).
107

Nadzór nad realizacją Programu przez żeneralną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad
sprawuje Minister Infrastruktury i Rozwoju.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest
dokumentem określającym cele w zakresie rozwoju infrastruktury drogowej stanowiącej
własność Skarbu Państwa, harmonogram realizacji inwestycji służących ich osiągnięciu
oraz źródła finansowania planowanych działań. Program jest dokumentem o charakterze
operacyjno-wdrożeniowym względem strategi zintegrowanej pn. Strategia Rozwoju
Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.).
Celem głównym Programu jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych
zapewniającego efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego.
Celami szczegółowymi sąŚ zwiększenie spójności sieci dróg krajowych, wzmocnienie
efektywności transportu drogowego (skrócenie średniego czasu przejazdów), wzrost
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawa dostępu do rynków i usług,
a w konsekwencji poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi
korytarzami transportowymi.
Zakłada się osiągnięcie powyższych celów przede wszystkim poprzez realizację inwestycji
drogowych polegających na budowie brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad
oraz budowie obwodnic, które poprawią bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz płynność
ruchu w ośrodkach miejskich poprzez odciążenie miast od ruchu tranzytowego.
Planuje się, że efektem realizacji Programu w 2016 r w wymiarze rzeczowym będzie
osiągnięta długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad (111,791 km dróg
ekspresowych i autostrad) oraz przebudowanych dróg krajowych (1,482 km).
Planowane jest też podpisanie kolejnych umów z Wykonawcami oraz ogłoszenie
kolejnych przetargów.
Całkowity koszt realizacji zadań w ramach Programu w latach 2014-2023 wynosi
168.360.564 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2016 r. zaplanowano w kwocie
3.087.747 tys. zł.

Jednostka
2016
Cel
realizująca
Miernik

plan
Poprawa dostępności
Generalna
Stopień realizacji docelowej sieci dróg
43,45
komunikacyjnej Polski
Dyrekcja Dróg szybkiego ruchu (w %)
i połączenie z głównymi
Krajowych


korytarzami transportowymi
i Autostrad
26. Krajowy Program Kolejowy do roku 2023

Krajowy Program Kolejowy do roku 2023 (KPK) będący następcą „Wieloletniego
programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015” realizowany będzie w 2016 r. w ramach
dwóch działańŚ 19.2.4.2. Budowa, modernizacja i rewitalizacja linii kolejowych (w podzadaniu
19.2.4. Rozwój infrastruktury kolejowej, w zadaniu 19.2. Transport kolejowy, ujętych
108

strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 40 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: