eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Zadanie 1.3. realizowane będzie również przez następujące jednostki sektora finansów publicznych:
Centrum Usług Wspólnych, dla którego działań przyjęto miernik pn. „Ocena pracy CUW przez organy
i osoby na rzecz których działa (ankieta, skala ocen 1-4, gdzie 1 – ocena bardzo zła, 4 – ocena bardzo
dobra)”. Planowana wartość tego miernika w latach 2015-2017 kształtować się będzie w każdym roku na
poziomie „≥ 3”,
Krajową Szkołę Administracji Publicznej, dla której działalności przyjęto miernik pn. „Odsetek
uczestników szkoleń, którzy wzięli udział w ankiecie ewaluacyjnej i uważają, że podnieśli swoje
kompetencje na skutek szkoleń”. Planowana wartość tego miernika w latach 2015-2017 kształtować się
będzie na poziomie „ ≥ 94%”,
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Odsetek
osób oceniających jakość przygotowywanych informacji i analiz na co najmniej 3 punkty
w czterostopniowej skali ocen”. Planowana wartość tego miernika w latach 2015-2017 kształtować się
będzie na poziomie „≥ 70%.
Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Zadanie to dotyczy poprawy stanu zgodności stanowionego prawa z Konstytucją i ratyfikowanymi
umowami międzynarodowymi (hierarchicznej zgodności aktów normatywnych) oraz podniesienia
sprawności rozpatrywania spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego od uprawnionych podmiotów
w procesie kontroli konstytucyjności prawa.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby spraw rozpoznawanych przez Trybunał Konstytucyjny do wpływu w ciągu roku (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do sprawności realizacji kluczowych
zadań
Trybunału
Konstytucyjnego,
przewidzianych
Bazowa
PW
Planowane
w Konstytucji i ustawie szczegółowej, związanych z oceną
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zgodności prawa stanowionego z Konstytucją oraz
ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi.
111,46
≥100
≥100
≥100
≥100
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niezrealizowania zakładanej wartości docelowej
Przez sprawy rozpoznane należy rozumieć sprawy
miernika związane jest ze zróżnicowanym stopniem
zakończone wyrokiem, postanowieniem o umorzeniu oraz
merytorycznej złożoności rozpatrywanych przez Trybunał
postanowieniem kończącym postępowanie na etapie
spraw, wpływającym na długość procesu orzeczniczego,
Zespołu Wstępnej Kontroli. Wartość miernika pozwala
a także ewentualnym nieprzewidzianym wzrostem liczby
określić sprawność orzeczniczą Trybunału oraz stopień
wnoszonych do rozpoznania spraw.
pozostałości spraw do rozpatrzenia.

Zadanie 1.5.W Organizacja i przeprowadzanie wyborów
W ramach zadania realizowane są wybory Prezydenta RP, wybory do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej,
Parlamentu Europejskiego, jak również wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory
wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym. Celem
zadania jest zapewnienie sprawnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia wyborów i referendów.
Wiodącym podmiotem w realizacji zadania jest Krajowe Biuro Wyborcze.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,05 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

12
Miernik 1: Czas ustalenia wyników wyborów z 95% liczby komisji obwodowych (w godzinach)
Opis miernika:
Miernik umożliwia ocenę skuteczności i sprawności
Wartości miernika
działania Krajowego Biura Wyborczego (KBW) w zakresie
przygotowania i przeprowadzenia wyborów w aspekcie
Bazowa
PW
Planowane
technicznym
i
organizacyjnym.
KBW
odpowiada
w szczególności
za
zapewnienie
należytej
jakości
infrastruktury
informatycznej,
a
także
odpowiednie
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przygotowanie
komisji
wyborczych
do
sprawnego
i niezakłóconego przeprowadzenia wyborów i referendów, co
4,3
<15
<14
<12
<11
przekłada się na czas ustalenia wyników wyborów.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania docelowej wartości miernika jest niskie i ma charakter techniczny (wynika z możliwości wystąpienia
awarii elektronicznego systemu przetwarzania danych, która jest minimalizowana m.in. dzięki utrzymywaniu urządzeń
zapasowych).
Wartość docelowa miernika szacowana jest niezależnie dla każdego roku budżetowego, co pozwala uwzględnić różne
rodzaje wyborów, jakie wystąpią lub mogą wystąpić w poszczególnych latach. Szacunki te uwzględniają m.in. liczbę
obwodów wyborczych i specyfikę poszczególnych rodzajów wyborów i referendów. Pomiar odzwierciedla średnią
z poszczególnych czasów ustalania wyników wyborów i referendów z przynajmniej 95% liczby komisji obwodowych, przy
czym co do zasady wyliczany jest czas: od zamknięcia urn wyborczych do ogłoszenia przez PKW wyników z nie mniej niż
95% liczby komisji obwodowych, za wyjątkiem wyborów i referendów lokalnych w trakcie kadencji, w których to liczony
jest czas od zamknięcia urn do ogłoszenia wyników przez Komisarzy Wyborczych.

Miernik 2: Liczba zarządzonych wyborów ponownych i uzupełniających do organów samorządu
terytorialnego (w szt.)

Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji zadań Wojewodów
Wartości miernika
w zakresie
zarządzania
wyborów
ponownych
i uzupełniających do jednostek samorządu terytorialnego
Bazowa
PW
Planowane
i odzwierciedla zakres prac związanych z ich zarządzeniem,
np. w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wójta,
burmistrza czy prezydenta, a także w związku z odwołaniem
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
organów jst w drodze referendum, jak również w sytuacji
zmian w podziale terytorialnym państwa, w wyniku których
207
52
234
230
233
organy te ulegają rozwiązaniu z mocy prawa.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości docelowej
Informacje dodatkowe:
miernika związane jest z nieregularnym napływem spraw
Wartość miernika stanowi sumę wydanych przez
dotyczących
wygaśnięcia
mandatu
radnego,
wójta,
Wojewodów zarządzeń w sprawie przeprowadzania
burmistrza lub prezydenta w czasie kadencji organów
wyborów uzupełniających oraz wyborów ponownych do
jednostek samorządu terytorialnego (np. w związku ze
organów samorządu terytorialnego w danym roku.
śmiercią lub zrzeczeniem się mandatu).

Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Zapewnienie nadzoru nad systemem zamówień publicznych ma na celu zwiększanie prawidłowości
przestrzegania
procedur
wydatkowania
środków
publicznych
przez
skuteczne
wykrywanie
nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu
środków ochrony prawnej. Ponadto, w ramach zadania dąży się do upowszechniania wiedzy z zakresu zamówień
publicznych – inspirując i organizując szkolenia, opracowując programy szkoleniowe oraz prowadząc
działalność wydawniczą. Zadanie realizowane jest przez Urząd Zamówień Publicznych.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,03 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:

13
Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych, postępowań wyjaśniających oraz udzielonych odpowiedzi
w stosunku do liczby wniosków (w %)

Opis miernika:
Miernik umożliwia ocenę zakresu i skuteczności nadzoru
Wartości miernika
wykonywanego
przez
Prezesa
Urzędu
Zamówień
Publicznych (UZP) nad największym segmentem rynku
zamówień publicznych, jakim są zamówienia o wartości
Bazowa
PW
Planowane
niższej od progów określonych przepisami wspólnotowymi.
Kontrole – podejmowane przez UZP na wniosek
zainteresowanych podmiotów – pozwalają na zwiększenie
skuteczności działań Urzędu, gdyż podejmowane są
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w przypadkach, w których analiza wniosków dostarcza
informacji
wskazujących
na
ryzyko
zaistnienia
nieprawidłowości, które mogą mieć wpływ na wynik
89,18
75
75
75
75
postępowań o zamówienia publiczne.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika może dotyczyć odnotowanego wzrostowego trendu liczby wniosków
o przeprowadzenie kontroli w związku z końcem rozliczania perspektywy finansowej UE na lata 2007-2013, a także
z ewentualnymi trudnościami w pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanych i doświadczonych kadr.

Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz
jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów
NIK
Celem zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne
oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań finansowanych ze środków publicznych. Zadanie
obejmuje działania związane z dokonywaniem oceny funkcjonowania państwa i gospodarowania środkami
publicznymi przez wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu
zadań publicznych. Ocena ta ma umożliwić jak najlepsze wypełnianie przez państwo jego obowiązków wobec
obywateli oraz wzmocnić dbałość o przestrzeganie prawa i reguł gospodarności. Zadanie realizowane jest przez
Najwyższą Izbę Kontroli.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,20 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Procent wydatków publicznych poddanych w danym roku audytowi finansowemu typu poświadczającego
u dysponentów III stopnia (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ilustruje zakres działań podejmowanych przez
Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie kontroli procesów
gromadzenia i wydatkowania środków publicznych przez
Bazowa
PW
Planowane
administrację publiczną, których wyniki umożliwiają
podnoszenie skuteczności wykonywania zadań publicznych.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
W zestawieniu z nakładami na działalność kontrolną,
miernik pozwala również ocenić efektywność kosztową
16,9
15
14
13
13
procesów kontrolnych.
Ryzyka:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika mogące wiązać się z ograniczeniem zakresu i liczby kontroli
jednostkowych dysponenta III stopnia w ramach kontroli wykonania budżetu.

14
Zadanie 1.8. Ochrona wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii
i telewizji
Celem zadania jest realizacja zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) wynikających z art. 6
ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. W ramach zadania wydawane są rozstrzygnięcia
w sprawach koncesji na rozpowszechnianie programów, opiniowane są projekty aktów prawnych, jak również
sprawowana jest kontrola działalności nadawców publicznych i koncesjonowanych. Prowadzone są rejestry:
programów rozpowszechnianych wyłącznie w sieciach teleinformatycznych oraz programów rozprowadzanych
w sieciach operatorów telekomunikacyjnych, określane są opłaty abonamentowe oraz sposób podziału wpływów
z tych opłat między spółki publicznej radiofonii i telewizji, jak również przeprowadzane są konkursy na
członków rad nadzorczych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Realizacja zadań wykonanych do zaprojektowanych w planie pracy KRRiT i jej biura oraz w strategii
regulacyjnej na dany rok (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie i ocenę stopnia oraz
skuteczności realizacji zadań Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji, związanych ze strzeżeniem wolności słowa w
Bazowa
PW
Planowane
radiu
i
telewizji,
samodzielności
dostawców
usług
medialnych i interesów odbiorców oraz zapewnienia
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
otwartego i pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji,
które zostały uszczegółowione w trzyletniej strategii
100
100
100
100
100
regulacyjnej oraz w rocznych planach prac Rady i jej Biura.
Ryzyka:
Z realizacją miernika związane jest niewielkie ryzyko o charakterze organizacyjnym, związane z koniecznością utrzymania
odpowiedniego zaplecza kadrowego.

Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów określonych w ustawie o IPN,
prowadzenie śledztw, działalność lustracyjna, edukacyjna i naukowo-badawcza
Celem zadania jest upowszechnianie wiedzy o najnowszej historii Polski na podstawie zgromadzonego
materiału archiwalnego i ściganie zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Zadanie jest realizowane przez
Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Instytut realizuje
cel m.in. poprzez ewidencjonowanie, gromadzenie, przechowywanie, opracowywanie, zabezpieczenie,
digitalizację i udostępnianie materiałów archiwalnych, prowadzenie postępowań w sprawie zbrodni
nazistowskich, komunistycznych i innych przestępstw stanowiących zbrodnie przeciwko pokojowi, ludzkości
lub zbrodnie wojenne, popełnionych na osobach narodowości polskiej lub obywatelach polskich innych
narodowości w okresie od 1 września 1939 r. do 31 lipca 1990 r., przygotowywanie i publikowanie informacji
dotyczących funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa państwa, osób rozpracowywanych, funkcjonariuszy
państwowych i partyjnych w latach 1944-1990 oraz osób publicznych, prowadzenie rejestru oświadczeń
lustracyjnych, przygotowywanie i prowadzenie postępowań lustracyjnych. Cel jest realizowany również na
drodze prowadzenia działalności edukacyjnej, badawczej, dokumentacyjnej i popularyzatorskiej.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,25 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:


15
Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w ciągu roku do przedsięwzięć zaplanowanych (w %)
Opis miernika:
Miernik pozwala na monitorowanie realizacji szerokiego
Wartości miernika
zakresu zadań ustawowych Instytutu Pamięci Narodowej –
Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
w zakresie gromadzenia, digitalizacji i udostępniania
Bazowa
PW
Planowane
dokumentów, prowadzenia postępowań śledczych oraz
lustracyjnych, a także działalności naukowej i edukacyjnej.
Miernik nie odnosi się wprost do efektywności działania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Instytutu, jednakże stanowi użyteczne z punktu widzenia
dysponenta
narzędzie
umożliwiające
zagregowaną,
cykliczną ocenę sprawności jego działania, uwzględniającą
114,67
100
100
100
100
niezwykle zróżnicowane obszary jego aktywności.
Ryzyka:

Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika związane jest m.in.
Miernik odnosi się do przedsięwzięć realizowanych przez
ze zróżnicowanym stopniem złożoności prowadzonych
IPN, przez które należy rozumieć m.in. opracowane
postępowań. Ryzyko organizacyjne jest ograniczane m.in.
i udostępnione
w
postaci
cyfrowej
dokumenty,
wykorzystywaniem przez Instytut mechanizmu elastycznego
postępowania
zakończone
przez
prokuratora
IPN,
zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o cele, procesy
przeprowadzone weryfikacje lustracyjne osób lub też
i kompetencje,
umożliwiające
adekwatne
alokowanie
przedsięwzięcia edukacyjne (tj. np. publikacje, wystawy,
pracowników pomiędzy jednostkami i komórkami IPN.
konferencje, sesje naukowe, konkursy historyczne, itp.).

Zadanie 1.10 Ocena gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego z punktu widzenia
kryteriów ustawowych
Celem zadania jest zapewnienie wysokiego poziomu płynności i stabilności finansowej jednostek
samorządu terytorialnego. W jego ramach realizowane są zadania publiczne z zakresu nadzoru i kontroli nad
działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych. W wyniku podejmowania
działań kontrolnych w zakresie określonym ustawą o regionalnych izbach obrachunkowych weryfikowana jest
poprawność gospodarki finansowej podmiotów kontrolowanych a ich wyniki są publikowane. Zadanie zawiera
się w dziale administracji rządowej Administracja publiczna i jest realizowane przez Regionalne Izby
Obrachunkowe.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,11 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba podmiotów objętych weryfikacją gospodarki finansowej w wyniku postępowania kontrolnego (w szt.)
Opis miernika:
Miernik prezentuje efekty działalności Regionalnych Izb
Wartości miernika
Obrachunkowych (RIO) w zakresie działań kontrolno-
nadzorczych jednostek samorządu terytorialnego i ich
jednostek organizacyjnych. Przedmiotem kontroli jest ogół
Bazowa
PW
Planowane
zjawisk dotyczących przygotowania i realizacji operacji
finansowych związanych z gromadzeniem i wykorzystaniem
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
środków finansowych, ich ewidencji i sprawozdawczości.
W perspektywie wieloletniej prowadzone przez RIO
działania
przyczyniają
się
do
poprawy
jakości
gospodarowania środkami publicznymi przez jednostki
69
bd
68
69
68
samorządu terytorialnego.

16
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: