eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

niespełniających wszystkich standardów metodologicznych lub też posiadających ograniczoną przydatność
zarządczą i analityczną.
Przyjęte rozwiązania planistyczne stwarzają sprzyjające warunki dla podtrzymania dynamicznego rozwoju
procesów monitorowania, sprawozdawczości oraz oceny wykonania zadań budżetowych w kontekście
założonych na etapie planowania poziomów efektywności i skuteczności. Razem z przepisami
o sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym oraz systemami kontroli i nadzoru efektywności
i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów
rozwijanymi przez dysponentów części budżetowych, stanowią one ramy metodologiczne, umożliwiające
integrację rozproszonych
instrumentów i procesów oceny
wydatkowania środków publicznych,
a w konsekwencji podstawę dla dalszego rozwoju informacji o efektywności z wykorzystaniem systemu
planowania w układzie zadaniowym.


7

8

Rozdział I
Skonsolidowany plan wydatków państwa w układzie zadań
budżetowych

Funkcja 1. Zarządzanie państwem
Funkcja obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów
władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. W ramach tej funkcji realizowane są zadania zmierzające
do wypełnienia najistotniejszych zapisów zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, określających
podstawowe zasady demokratycznego ustroju.
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Realizacja tego zadania związana jest z obsługą merytoryczną, prawną, organizacyjną, gospodarczą, finansową,
techniczną i kancelaryjno-biurową Urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zadanie ma na celu
zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Prezydenta RP, umożliwiającej wykonywanie kompetencji
wynikających z Konstytucji i ustaw – dotyczących m.in. reprezentacji państwa na arenie międzynarodowej,
sprawowania zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi RP, nadawania orderów i odznaczeń państwowych,
nadawania obywatelstwa polskiego oraz stosowania prawa łaski. Zadanie realizowane jest przez Kancelarię
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,19 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Ocena badająca poziom zadowolenia Kierownictwa Kancelarii Prezydenta RP i Biura Bezpieczeństwa
Narodowego z obsługi wykonywanej przez Kancelarię Prezydenta RP (ankieta, skala 1-4, gdzie 1-ocena
bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
kompleksową
ocenę
jakości
i efektywności pracy Kancelarii Prezydenta RP i Biura
Bazowa
PW
Planowane
Bezpieczeństwa Narodowego – ukazuje on stopień
zadowolenia z działań podejmowanych przez Kancelarię
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Prezydenta
RP
jako
jednostki
obsługowej
i
jest
wykorzystywany pomocniczo w ramach systemu kontroli
3,43
>3,3
>3,3
>3,3
>3,3
zarządczej.
Informacje dodatkowe:
Pomiar dotyczy szczególnej działalności o charakterze obsługowym odnoszącej się do merytorycznego i kancelaryjno-
biurowego zabezpieczenia funkcjonowania konstytucyjnego urzędu Prezydenta RP. Wartość miernika stanowi wynik
badania o charakterze ankietowym (średnia ocen), przeprowadzanego cyklicznie przez Kancelarię i pozwalającego na
poprawę jakości jej pracy.

Zadanie to realizowane będzie również przez Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP, dla którego
działalności przyjęto miernik pn. „Ocena badająca poziom zadowolenia kierownictwa Kancelarii Prezydenta RP
i Biura Bezpieczeństwa Narodowego z obsługi wykonywanej przez Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP
(w skali 1-4, gdzie 1 – ocena bardzo zła, 4 – ocena bardzo dobra). Planowana wartość docelowa miernika na lata
2015-2017 kształtować się będzie w każdym roku na poziomie „>3,3”.

9

Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Celami zadania są wsparcie Sejmu i jego organów w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej
obsługi ich działalności, zapewnienie posłom warunków niezbędnych do skutecznej realizacji obowiązków
oraz ochrony praw wynikających ze sprawowania mandatu, jak również wsparcie Senatu i jego organów
w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi ich działalności, zapewnienie senatorom
warunków niezbędnych do skutecznej realizacji obowiązków oraz ochrony praw wynikających ze
sprawowania mandatu. Cele te realizowane są m.in. przez przygotowanie i obsługę posiedzeń Sejmu i Senatu
oraz posiedzeń komisji sejmowych i komisji senackich, wsparcie merytoryczne parlamentarzystów w procesie
legislacyjnym, podejmowanie inicjatyw ustawodawczych, prowadzenie spraw parlamentarzystów, zapewnienie
posłom i senatorom organizacyjnych i finansowych warunków wykonywania mandatu wynikających z ustawy
o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Zadanie realizowane jest przez Kancelarię Sejmu oraz Kancelarię
Senatu
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,56 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Ocena poziomu zadowolenia posłów z działań podejmowanych przez Kancelarię Sejmu
(ankieta, skala 1-4, gdzie 1 – ocena zła, 4 – ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozwala
na
ogólną,
wszechstronną
ocenę
funkcjonowania
Kancelarii
Sejmu
jako
jednostki
zapewniającej obsługę posłów oraz organów Sejmu. Badania
Bazowa
PW
Planowane
ankietowe, w ramach których pozyskiwane są informacje
o stopniu zadowolenia posłów z działań Kancelarii,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
dostarczają
równocześnie
Szefowi
Kancelarii
Sejmu
informacji wspomagających działania zarządcze oraz
3,4
3,4
3,4
3,4
3,4
umożliwiających poprawę jakości i sprawności obsługi.
Ryzyka:

Informacje dodatkowe:
Wpływ na wartość miernika mogą mieć czynniki wynikające
Miernik ustalany jest na podstawie wyników badań
ze
specyfiki
badań
ankietowych
o
charakterze
ankietowych, a jego wartość stanowi średnią ważoną ocen
fakultatywnym, w tym w szczególności stopa zwrotu
odnoszących się do działań z zakresu podzadań
kwestionariuszy oraz subiektywne odczucia dotyczące
1.2.1 Wsparcie merytoryczne parlamentarzystów oraz
jakości wykonywanej przez Kancelarię Sejmu obsługi.
1.2.2. Obsługa organizacyjna Parlamentu i jego organów.

Miernik 2: Ocena sprawności i efektywności działań podejmowanych przez Kancelarię Senatu dokonana
przez Senatorów (ankieta, skala 1-4, gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Miernik umożliwia kompleksową ocenę funkcjonowania
Wartości miernika
Kancelarii Senatu jako jednostki obsługującej organy Senatu
i zapewniającej senatorom adekwatne warunki do realizacji
Bazowa
PW
Planowane
ich obowiązków. Podstawę wyliczenia wartości miernika
stanowi
przeprowadzana
wśród
senatorów
ankieta,
dostarczająca istotnych z punktu widzenia efektywnego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
i skutecznego zarządzania jednostką informacji o sposobie
i jakości wykonywanej obsługi oraz możliwościach ich
3,82
>3,5
>3,55
>3,60
>3,61
usprawnienia.
Ryzyka:

Ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika kształtuje się na poziomie umiarkowanym – z jednej strony dotyczy
ono zasobów ludzkich, z drugiej zaś wynika z wrażliwości pomiaru, wynikającej z właściwego dla badań ankietowych
subiektywizmu respondentów. Wpływ na jego ograniczenie, a co za tym idzie poprawę sprawności i efektywności realizacji
zadania mają prowadzone w Kancelarii Senatu działania zmierzające do zapewnienia odpowiedniej obsady i wzmacniania
obsługi merytorycznej (m.in. przez nacisk na podnoszenie kwalifikacji i kompetencji pracowników), a także zwiększenie
liczby punktów kontrolnych, umożliwiające obiektywizację badania.

10
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów
i członków Rady Ministrów
Zadanie obejmuje działania związane z zapewnieniem sprawnej i efektywnej obsługi Prezesa Rady
Ministrów, Rady Ministrów oraz innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych PRM i RM,
jak również działania związane z tworzeniem i ogłaszaniem prawa. W ramach tego zadania opracowywane są
rządowe projekty ustaw na zasadach i w trybie określonych w regulaminie prac Rady Ministrów, stanowiska
prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych, prowadzone są analizy i monitoring wykonania
orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, redagowany i udostępniany jest Dziennik Ustaw RP oraz Dziennik
Urzędowy „Monitor Polski”. Zadanie obejmuje także działania związane z zarządzaniem korpusem służby
cywilnej, zapewnieniem zawodowej, rzetelnej, bezstronnej i politycznie neutralnej kadry urzędników
państwowych oraz dążeniem do poprawy jakości pracy w urzędach administracji rządowej.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,17 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Ocena badająca poziom zadowolenia członków Rady Ministrów, rad, komisji, zespołów oraz
innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych PRM i RM z obsługi wykonywanej przez
KPRM (ankieta, skala ocen 1-4, gdzie 1 ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Miernik ma charakter jakościowy, umożliwia obserwację
Wartości miernika
stopnia zadowolenia osób na rzecz których świadczone są
przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (KPRM)
Bazowa
PW
Planowane
czynności obsługowe, w sposób pośredni pokazując
skuteczność
i
efektywność
zarządzania
jednostką.
Informacje pozyskiwane za pośrednictwem ankiet mają
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
istotną wartość dla celów zarządczych, np. przy identyfikacji
obszarów
funkcjonowania
Kancelarii
wymagających
3,7
≥3,3
≥3,3
≥3,3
≥3,3
usprawnienia.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika wyliczana jest na podstawie dwóch rodzajów badań ankietowych, tj. 1) badania stopnia zadowolenia
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w KPRM z pracy komórek organizacyjnych będących w strukturze
KPRM oraz 2) badania stopnia zadowolenia członków zespołów, rad, komisji i innych organów opiniodawczo-doradczych
i pomocniczych z obsługi świadczonej przez KPRM. Jednocześnie, ze względu na specyfikę tego typu badań, które oddają
subiektywne odczucia respondentów, a także czynniki zewnętrzne (np. stopę zwrotu ankiet), wartość miernika może
podlegać pewnym wahaniom.

Miernik 2: Liczba projektów aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń RM, Prezesa RM i Ministrów)
opracowanych lub opiniowanych przez RCL, których niezgodność z Konstytucją nie została stwierdzona
przez TK w stosunku do liczby wszystkich aktów prawnych tego typu opracowanych lub opiniowanych
przez RCL (w %)

Opis miernika:
Miernik w sposób bezpośredni dotyczy ustawowego zadania
Wartości miernika
Rządowego
Centrum
Legislacji
(RCL),
jakim
jest
analizowanie orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego,
Bazowa
PW
Planowane
w tym w szczególności orzeczeń, w których Trybunał
stwierdził niezgodność z Konstytucją danego aktu prawnego.
Pozwala to na odpowiednie reagowanie na stwierdzone
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
nieprawidłowości w pracy legislacyjnej, a w konsekwencji
przyczynia się do podniesienia jakości rządowego procesu
98,53
>98
>98
>98
>98
legislacyjnego.
Ryzyka:

Ryzyka związane z realizacją zadania dotyczą ewentualnej kumulacji liczby opracowywanych i opiniowanych przez
Centrum projektów aktów prawnych lub niewłaściwej współpracy podmiotów zewnętrznych. Jego ograniczeniu służą
przede wszystkim przedsięwzięcia szkoleniowe, bieżący monitoring projektów opracowywanych lub opiniowanych
w Centrum, a także działania usprawniające współpracę z podmiotami zewnętrznymi.



11
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: