eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy

Miernik 2: Liczba samochodów ciężarowych, kolejowych wagonów towarowych i kontenerów poddanych
kontroli urządzeniami skanującymi w stosunku do ogólnej liczby samochodów ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych i kontenerów przemieszczających się przez granicę (w %)

Opis miernika:
Miernik
odzwierciedla
zakres
objęcia
samochodów
Wartości miernika
ciężarowych, kolejowych wagonów towarowych oraz
kontenerów czynnościami kontrolnymi wykonywanymi przy
użyciu urządzeń skanujących, umożliwiających szybkie,
bezinwazyjne i skuteczne wykrywanie przemycanych
Bazowa
PW
Planowane
towarów. Pośrednio odzwierciedla on więc poziom ochrony
obszaru celnego Polski i UE przed napływem towarów od
których
nie
zostały
opłacone
należności
związane
z importem (w tym w odniesieniu do przeciwdziałania
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zjawisku nielegalnego obrotu towarami akcyzowymi), a tym
samym przed nieuczciwą konkurencją dla towarów
wprowadzanych legalnie, a także poziom ochrony przed
napływem przedmiotów, które objęte są zakazami (np.
17
17
17
17
17
narkotyków, broni, towarów podrabianych).
Ryzyka i informacje dodatkowe:

Ryzyko związane z realizacją zadania dotyczy możliwości wystąpienia awarii lub uszkodzenia urządzeń
wykorzystywanych do skanowania pojazdów, kolejowych wagonów towarowych i kontenerów.

Zadanie 6.7. Organizacja i promocja działalności normalizacyjnej
W ramach zadania organizowane i prowadzone są prace normalizacyjne zgodnie z potrzebami kraju,
z uwzględnieniem normalizacji europejskiej i międzynarodowej, łącznie z realizacją zadań wynikających
z członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych (International Organization for Standardization
i International Electrotechnical Commission) i europejskich (European Committee for Standardization
i European Committee for Electrotechnical Standardization) oraz statusu krajowej organizacji normalizacyjnej
w Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych. Dystrybuowane są także krajowe i zagraniczne produkty
normalizacyjne, popularyzowana jest wiedza o normalizacji w społeczeństwie oraz udzielana jest informacja
normalizacyjna. Zadanie to ma na celu zapewnienie sprawnej organizacji działalności normalizacyjnej
zgodnie z potrzebami kraju i jest realizowane przez Polski Komitet Normalizacyjny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby nowych dokumentów normalizacyjnych, udostępnionych społeczeństwu do liczby
propozycji zgłoszonych przez zainteresowane środowiska (w %)

Opis miernika:
Liczba udostępnionych użytkownikom (opublikowanych)
Wartości miernika
Polskich
Norm
(PN)
oraz
Polskich
Dokumentów
Normalizacyjnych (PDN) w relacji do liczby PN i PDN
zgłoszonych do opracowania pozwala ocenić sprawność oraz
Bazowa
PW
Planowane
skuteczność organizacji systemu normalizacji przez Polski
Komitet Normalizacyjny (PKN), a co za tym idzie poziom
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
zaspokojenia potrzeb w obszarze normalizacji krajowej,
która
ma
istotne
znaczenie
z
punktu
widzenia
bezpieczeństwa,
jakości
towarów
i
usług
oraz
85
85
85
85
85
konkurencyjności polskiej gospodarki.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
PKN ustala zasady powoływania i pracy Organów Technicznych (OT), a także zasady uczestnictwa środowisk
i podmiotów zainteresowanych normalizacją określonych dziedzin. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika
może zaistnieć w przypadku ograniczenia liczby publikowanych PN/PDN w związku z opóźnieniami w realizacji prac
w organizacjach europejskich lub Organach Technicznych PKN w wyniku okoliczności wyjątkowych (np. braku
możliwości osiągnięcia porozumienia co do treści dokumentu przez wszystkich członków Komitetu Technicznego).
Z dotychczasowych doświadczeń wynika, iż poziom wystąpienia czynników ryzyka wynosi około 15%, co zostało
uwzględnione w planowanych wartościach miernika.


47
Zadanie 6.8. Nadzór nad rynkiem energii
Nadzorując rynek energii administracja publiczna dąży do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego
i rozwoju energetyki w Polsce, uwzględniając interesy przedsiębiorców energetycznych i odbiorców paliw,
a także energii, jak również wymogi związane z ochroną środowiska. Istotne są także działania związane
z zapewnieniem oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwijaniem konkurencji, czy
przeciwdziałaniem negatywnym skutkom naturalnych monopoli. Ponadto, realizowane są działania dotyczące
współpracy międzynarodowej, w tym udział w wypracowaniu rozwiązań systemowych w zakresie
funkcjonowania wspólnotowych rynków paliw i energii oraz wdrażania zadań wynikających z realizacji
wspólnej polityki energetycznej. Celem tego zadania jest wzmocnienie pozycji odbiorców na rynku energii
poprzez aktywizację i ochronę odbiorcy oraz zwiększenie płynności rynku i efektywności ekonomiczno-
ekologicznej na rynku energii i paliw ciekłych. Wiodącym podmiotem w realizacji zadania jest Urząd
Regulacji Energetyki.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Udział mocy wytwórczej koncesjonowanych przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię
elektryczną w odnawialnych źródłach energii (OZE) oraz mocy wytwórczej koncesjonowanych
przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji
(CHP) w ogólnej ilości mocy zainstalowanej źródeł wytwarzających energię elektryczną (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odzwierciedla potencjał wytwórczy odnawialnych
źródeł energii (OZE) oraz źródeł wytwarzających energię
Bazowa
PW
Planowane
elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji (CHP) co
przekłada
się
na
możliwości
osiągnięcia
celów
indykatywnych w zakresie zapewnienia wymaganego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
przepisami prawa udziału energii elektrycznej z OZE i CHP
w ogólnej ilości energii dostarczanej odbiorcom końcowym.
0,885
0,908
0,910
0,913
0,916
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Zwiększanie
się
mocy
wytwórczej
przedsiębiorstw
Miernik stanowi relację sumy wolumenów mocy
energetycznych bazujących na OZE i CHP uzależnione jest
wytwórczych poszczególnych źródeł energii OZE i CHP
od przebiegu procesów inwestycyjnych realizowanych przez
oraz
ogólnej
ilości
mocy
zainstalowanej
źródeł
niezależne podmioty gospodarcze zgodnie z polityką ich
wywarzających energię elektryczną.
rozwoju.

Zadanie 6.9. Nadzór i kontrola nad ruchem zakładów górniczych oraz zakładów wykonujących roboty
geologiczne
Zadanie obejmuje działalność, której celem jest poprawa bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia górników,
optymalne zagospodarowanie złóż kopalin oraz ograniczenie uciążliwości oddziaływania górnictwa na
ludzi i środowisko. W ramach zadania sprawowany jest nadzór i kontrola nad zagospodarowaniem
przestrzennym, obiektami budowlanymi zakładów górniczych, ruchem zakładów górniczych, w szczególności
w zakresie: bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa pożarowego, ratownictwa górniczego, gospodarki
złożami kopalin w procesie ich wydobywania, ochrony środowiska, zapobieganiu szkodom, budowy i likwidacji
zakładu górniczego, w tym rekultywacji gruntów po działalności górniczej. Zadanie zawiera się w dziale
administracji rządowej Środowisko.
48
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,04 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba roboczodniówek kontrolnych/liczby pracowników zatrudnionych w ruchu zakładów górniczych
objętych nadzorem (w szt./os.)

Opis miernika:
Miernik odnosi się do najważniejszego rodzaju działalności
Wartości miernika
Wyższego
Urzędu
Górniczego
(WUG),
jakim
jest
wykonywanie specjalistycznego nadzoru i kontroli nad
bezpieczeństwem pracy w górnictwie, którego poziom
uzależniony jest m.in. od liczby pracowników zatrudnionych
Bazowa
PW
Planowane
w ruchu zakładów górniczych, gdyż około 70% wszystkich
wypadków w górnictwie spowodowanych jest tzw.
„czynnikiem ludzkim” (np. ryzykownym zachowaniem
pracowników, złą organizacja pracy, czy koordynacją robót,
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
które są szczególnie niebezpieczne w trudnych warunkach
geologiczno-górniczych). Analiza wartości miernika oraz
wyników działań kontrolnych pozwala na poprawę
efektywności i skuteczności działań WUG, a także
0,12
0,12
0,12
0,12
0,12
identyfikację adekwatnych metod wykonywania nadzoru
i poprawy poziomu bezpieczeństwa w górnictwie.
Informacje dodatkowe:
Branża górnicza w Polsce, podobnie jak na świecie, charakteryzuje się dużym ryzykiem występowania wypadków
i niebezpiecznych zdarzeń, takich jak np. tąpnięcia, wybuchy metanu i pyłu węglowego, wdarcia wody do wyrobisk,
osuwiska i inne, przypadku których poziom bezpieczeństwa jest ściśle związany z liczbą pracowników zatrudnionych
w ruchu zakładów górniczych (liczbą stanowisk pracy). Z tych przyczyn liczba kontroli przeprowadzanych przez niezależne
specjalistyczne organy, w odniesieniu do liczby stanowisk pracy w zakładach górniczych, ma bezpośredni wpływ na
poziom bezpieczeństwa pracy w górnictwie, gospodarkę nieodnawialnymi zasobami kopalin i ochronę środowiska.

Zadanie 6.10. Statystyka publiczna
Zadanie obejmuje działalność publiczną, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa informacyjnego kraju.
Cel ten jest realizowany przez zbieranie i gromadzenie danych statystycznych oraz opracowywanie wynikowych
informacji statystycznych, zaspokajających potrzeby odbiorców krajowych, a także międzynarodowych,
z zapewnieniem porównywalności wyników opracowanych w oparciu o spójną metodologię badań
statystycznych w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego. W ramach tego zadania upowszechniana jest
również wiedza o zjawiskach i procesach objętych badaniami statystycznymi, a ponadto, prowadzone są rejestry
urzędowe: podmiotów gospodarki narodowej i podziału terytorialnego kraju. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Główny Urząd Statystyczny.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,41 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Odsetek badań zrealizowanych w danym roku zgodnie z programem badań (w %)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do kluczowego obszaru działalności
Wartości miernika
Głównego Urzędu Statystycznego, jakim jest realizacja
badań statystycznych przewidzianych w Programie Badań
Statystycznych Statystyki Publicznej (PBSSP), których
Bazowa
PW
Planowane
wyniki mają charakter oficjalnych danych statystycznych.
PBSSP ustalany jest co roku przez Radę Ministrów w drodze
rozporządzenia, a tematyka i zakres badań w nim
przewidzianych
zapewnia
zaspokojenie
potrzeb
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
informacyjnych
dotyczących
sytuacji
gospodarczej,
demograficznej, społecznej oraz środowiska naturalnego,
zgłaszanych przez różne grupy użytkowników informacji
99,21
100
100
100
100
statystycznej, w tym także organizacje międzynarodowe.

49
Ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania wartości miernika uwarunkowane jest
Wartość miernika odzwierciedla stopień realizacji pełnego
zróżnicowanymi czynnikami o charakterze organizacyjnym
zakresu działalności służb statystyki publicznej, tj. badań
(np. ryzyko dotyczące zasobów ludzkich – fluktuacja kadr)
realizowanych przez GUS samodzielnie i we współpracy
lub technicznym (np. ryzyko dotyczące eksploatowanych
z innymi organami, łącznie z udostępnianiem wynikowych
systemów i sprzętu informatycznego); mogą one być
informacji statystycznych. Pośrednio uwzględnia ona
również związane z opóźnionym wpływem danych
również tzw. prace okołoprogramowe o charakterze
źródłowych lub ich niezadowalającą jakością – w celu
metodologicznym
i
analitycznym,
które
stanowią
ograniczenia tego ryzyka GUS prowadzi ścisły monitoring
integralną część badań statystycznych.
procesu zbierania danych i ich jakości.

Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie również miernik pn. „Stosunek liczby badań
prowadzonych, których wyniki są wprowadzone do obiegu publicznego do liczby wszystkich przeprowadzonych
badań (w %)”, który odnosi się do badań statystycznych w obszarze turystyki finansowanych z części
budżetowej 40 - Turystyka. Wartości miernika zaprezentowano w Aneksie tabelarycznym (w kolejnych latach
mają one charakter stabilny).

Zadanie 6.11. Nadzór nad bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną
Realizacji celu zadania, którym jest zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju,
służy nadzór nad spełnieniem warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalnościach
związanych z pokojowym wykorzystaniem energii atomowej. Na bieżąco oceniana jest także sytuacja radiacyjna
kraju, współtworzony jest światowy reżim bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz wypełniane
są zobowiązania międzynarodowe Polski. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Środowisko.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby przekroczeń dawki skutecznej 15mSv do liczby pracowników kategorii A zawodowo
narażonych na promieniowanie jonizujące (w ‰)

Opis miernika:
Miernik wykorzystywany jest do pomiaru skuteczności
Wartości miernika
działań Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) w zakresie
zapobiegania występowaniu zdarzeń radiacyjnych, przy
Bazowa
PW
Planowane
jednoczesnej minimalizacji narażenia na promieniowanie
jonizujące pracowników
zatrudnionych przy pracach
z promieniowaniem.
Utrzymanie
wartości
miernika
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
w wysokości mniejszej lub równej 10 promili rocznie
świadczy o akceptowalnym poziomie kultury bezpieczeństwa
4,5
≤10
≤10
≤10
≤10
radiologicznego w Polsce.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Liczba przekroczeń tzw. skutecznej dawki granicznej promieniowania jonizującego (20 mSv/rocznie) zależy przede
wszystkim od poziomu wiedzy i kultury bezpieczeństwa oraz działania zarówno osób bezpośrednio narażonych zawodowo,
jak i odpowiedzialnych za kierowanie jednostkami, w których takie narażenie występuje. Ryzyko to ograniczają zarówno
funkcjonujące systemy nadzoru i kontroli, jak i nadawania uprawnień personalnych. W szczególności PAA jest
informowana o przekroczeniach dawki 15 mSv, która nie ma jeszcze charakteru dawki granicznej. W takich przypadkach
wdrażane są działania korygujące, podejmowane przez jednostkę lub egzekwowane przez inspektorów Agencji.

Zadanie 6.12.W Ochrona konkurencji i konsumentów
Chroniąc konkurencję i konsumentów władze publiczne przeciwdziałają praktykom antykonkurencyjnym
i kontrolują koncentrację na rynku, jak również zwalczają praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
i niedozwolone postanowienia umowne oraz dążą do stworzenia bezpiecznego i prokonsumenckiego rynku, na
którym istnieją warunki dla efektywnego i skutecznego dochodzenia roszczeń konsumenckich. Właściwe organy
50
administracji prowadzą także monitoring pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom. W ramach tego
zadania prowadzone są kontrole oraz nadzór rynku krajowego i zagranicznego pod kątem spełniania ogólnych
wymagań bezpieczeństwa, jakości paliw i innych produktów (m.in. artykułów rolno-spożywczych) znajdujących
się w obrocie handlowym lub przeznaczonych do wprowadzenia do takiego obrotu w zakresie oznakowania
i zafałszowania oraz pod kątem ochrony interesów i praw konsumentów. Powyższe działania mają na celu
podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania
konkurencji oraz zapewnienie przestrzegania praw konsumentów. Wiodącym podmiotem w realizacji
zadania jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na realizację zadania w 2015 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,16 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba spraw, w których utrzymano rozstrzygnięcie Prezesa UOKiK w stosunku do wszystkich
spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy
konsumentów, w których wniesiono odwołania (w %)

Opis miernika:
Miernik odnosi się do ochrony rynku przed praktykami
Wartości miernika
ograniczającymi konkurencję lub naruszającymi zbiorowe
interesy konsumentów, która jest zapewniana przez Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) –
Bazowa
PW
Planowane
jego wartość pozwala wnioskować o jakości oraz
skuteczności działalności interwencyjnej Urzędu, którego
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
rozstrzygnięcia
znajdują
potwierdzenie
w
opinii
niezależnych i niezawisłych sądów (Sądu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, sądów administracyjnych,
77,9
65
60
60
60
Sądu Najwyższego).
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Wartość miernika dotyczy spraw, w których Prezes UOKiK jest organem pierwszej, ale nie drugiej instancji. Ryzyko
negatywnego odchylenia od planowanej wartości miernika może zaistnieć w szczególności w sytuacji zmiany linii
orzeczniczej Sądu Najwyższego w zakresie rozszerzonej prawomocności wyroków uznających postanowienia wzorców
umowy za niedozwolone.

Miernik 2: Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych wystosowanych przez
Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę skuteczności oddziaływania na
podmioty funkcjonujące na rynku za pomocą zaleceń
Bazowa
PW
Planowane
pokontrolnych, a tym samym odzwierciedla skuteczność
Inspekcji
Jakości
Handlowej
Artykułów
Rolno-
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
2017 r.
Spożywczych w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu
artykułów rolno-spożywczych o niewłaściwej jakości
85
86
100
100
100
handlowej.
Ryzyka i informacje dodatkowe:
Zalecenia pokontrolne stanowią cenne źródło informacji dla przedsiębiorców, z pomocą których mogą oni doskonalić
swoje procedury produkcyjne, a także poprawiać jakość produkowanych wyrobów. Wysoki odsetek wykonanych zaleceń
pokontrolnych sprzyja wprowadzaniu do obrotu artykułów rolno-spożywczych o właściwej jakości. Pozwala to zwiększyć
zaufanie konsumentów, iż kupują oni wyrób odpowiedniej jakości, spełniający wymagania zawarte w prawie
żywnościowym. Ryzyko dotyczące niewykonania wartości miernika wynika m.in. z przewidzianego przez ustawodawcę
instrukcyjnego oddziaływania IJHARS w określonych obszarach lub też ewentualnych trudności z weryfikacją
zastosowania się przez przedsiębiorców do sformułowanych przez Inspekcję zaleceń.


51
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: