eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2772
  • Data wpłynięcia: 2014-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2015
  • data uchwalenia: 2015-01-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 153

2772-uklad-zadaniowy



RADA MINISTRÓW







P L A N O W A N I E
W U K Ł A D Z I E Z A D A N I O W Y M
N A R O K 2 0 1 5






OMÓWIENIE
ANEKSY TABELARYCZNE











Warszawa, wrzesień 2014 r.

SPIS TREŚCI

Wprowadzenie ........................................................................................................................................................ 5
Rozdział I ................................................................................................................................................................ 8
Skonsolidowany plan wydatków państwa w układzie zadań budżetowych ............................................................ 9
Funkcja 1. Zarządzanie państwem ...................................................................................................................... 9
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny ........................................................................ 17
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka ...................................................................................................... 24
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa ....................................................................................................... 32
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa ..................................................................................... 37
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju ............................................................................................................. 41
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo ............................................................. 53
Funkcja 8. Kultura fizyczna .............................................................................................................................. 58
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe ...................................................................................................... 62
Funkcja 10. Nauka polska ................................................................................................................................. 68
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic .................................................................. 71
Funkcja 12. Środowisko .................................................................................................................................... 75
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny ............................................................................ 83
Funkcja 14. Rynek pracy................................................................................................................................... 92
Funkcja 15. Polityka zagraniczna...................................................................................................................... 97
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie ................................................................................................................... 103
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju ................................................................................. 114
Funkcja 18. Sprawiedliwość ........................................................................................................................... 120
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa ......................................................................................................... 125
Funkcja 20. Zdrowie ....................................................................................................................................... 131
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka ............................................................................................................... 140
Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna ........................................... 150
Rozdział II ............................................................................................................................................................151
Informacja o zadaniach budżetowych ministerstw ..............................................................................................151
Ministerstwo Sprawiedliwości ........................................................................................................................ 152
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ......................................................................................................... 155
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ........................................................................................................... 159
Ministerstwo Finansów ................................................................................................................................... 164
Ministerstwo Gospodarki ................................................................................................................................ 167
Ministerstwo Środowiska ................................................................................................................................ 169
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego .......................................................................................... 172
Ministerstwo Sportu i Turystyki ..................................................................................................................... 174
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ................................................................................................. 177
Ministerstwo Obrony Narodowej .................................................................................................................... 180
Ministerstwo Edukacji Narodowej .................................................................................................................. 182
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ....................................................................................................... 184
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ......................................................................................................... 187
Ministerstwo Skarbu Państwa ......................................................................................................................... 191
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ............................................................................................................... 193
Ministerstwo Spraw Zagranicznych ................................................................................................................ 196
Ministerstwo Zdrowia ..................................................................................................................................... 199
Aneksy tabelaryczne ............................................................................................................................................203

4

Wprowadzenie
Zgodnie z postanowieniem przepisu art. 142 pkt 10 i 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (dalej ufp), niniejszy dokument – jako część Uzasadnienia do projektu ustawy budżetowej na rok
2015 (dalej – Uzasadnienie…) – zawiera zestawienie zadań i celów priorytetowych oraz skonsolidowany plan
wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy
celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych,
o których mowa w art. 9 pkt 14 w/w ustawy, sporządzany w układzie zadań budżetowych.
Mając na celu przejrzystą prezentację wydatków państwa w układzie zadaniowym w części opisowej niniejszego
dokumentu, oprócz omówienia skonsolidowanego planu wydatków państwa w układzie zadań budżetowych
(w rozdziale I), obejmującego w szczególności informacje o miernikach i planowanych poziomach sprawności,
efektywności i skuteczności realizacji zadań państwa w perspektywie trzyletniej, wraz ze wskazaniem poziomów
bazowych (zasadniczo dla 2013 r.) oraz ich przewidywanego wykonania na koniec 2014 r., dodatkowo
zamieszczono również informację na temat wydatków poszczególnych ministerstw (w rozdziale II).
W uzasadnionych przypadkach, wynikających ze specyfiki wydatkowania środków europejskich (zakończenie
realizacji projektów w ramach perspektywy finansowej UE 2007-2013 oraz rozpoczęcie realizacji projektów
w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020) wartości mierników zaprezentowano w odniesieniu do
krótszej perspektywy czasowej. Z kolei w aneksach tabelarycznych zamieszczono zestawienie wydatków
budżetowych na 2015 rok w układzie zadań państwa wraz z celami i miernikami stopnia ich realizacji (aneks
tabelaryczny 1) oraz zestawienie skonsolidowanych poziomów wydatków planowanych na realizację
poszczególnych zadań budżetowych (aneks tabelaryczny 2). Celem zwiększenia funkcjonalności planowania
w układzie zadaniowym, wydatki budżetowe – podobnie jak w roku ubiegłym – zaprezentowano również
w podziale na działy tradycyjnej klasyfikacji budżetowej.
Zadaniowy plan wydatków na lata 2015-2017 opracowany został w oparciu o wypracowane i wdrożone w latach
poprzednich na potrzeby skonsolidowanego planowania w układzie zadaniowym rozwiązań metodologicznych
i prawnych. Jednocześnie, dotychczasowe doświadczenia związane z planowaniem w układzie zadaniowym
pozwoliły na rozwijanie jego funkcjonalności i użyteczności, w tym zwłaszcza dla kontroli i nadzoru
efektywności i skuteczności realizacji planów finansowych w układzie zadaniowym na podstawie mierników
stopnia realizacji celów. Kontrola i nadzór w tym zakresie wykonywane są przez dysponentów części
budżetowych od 2013 r. na podstawie art. 175 ust. 1 pkt 4 ufp, wzmacniając tym samym odpowiedzialność
dysponentów środków publicznych za osiągane efekty. W odniesieniu do procesu planowania w układzie
zadaniowym na rok 2015, nacisk położony został na dalsze podniesienie jakości systemu pomiaru sprawności,
skuteczności i efektywności realizacji zadań publicznych oraz wydatkowania środków publicznych –
w wytycznych metodologicznych w szczególności wzmocniony został aspekt faktycznej użyteczności
mierników i możliwości ich wykorzystania do oceny efektywności i skuteczności w myśl wspomnianego wyżej
przepisu art. 175 ust. 1 pkt 4 ufp. Kryterium to stanowiło równocześnie jeden z kluczowych elementów oceny
kompletności i zgodności mierników proponowanych przez dysponentów części budżetowych ze standardami
i wytycznymi metodologicznymi, która przeprowadzona została przez Ministra Finansów na podstawie § 6
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu
i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2015 (dalej rozporządzenie).

5
Rozporządzenie to określiło zasady konstrukcyjne i strukturę zadaniowej klasyfikacji wydatków, która
obowiązywać będzie w 2015 r., a także szczegółowe zasady i terminy definiowania celów i mierników.
Umożliwiają one integrację systemu tworzenia, koordynacji i wykonywania polityki Rady Ministrów,
określonego w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (dalej udar), oraz systemu
gospodarowania środkami publicznymi, określonego w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, przy uwzględnieniu zasad zarządzania rozwojem kraju, wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia
2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (dalej uzppr).
Zgodnie z powyższymi regułami struktura zadań budżetowych w ramach poszczególnych obszarów działalności
państwa (funkcji państwa) skonstruowana została przy uwzględnieniu podziału na działy administracji rządowej
– każde zadanie zawiera się co do zasady w jednym dziale administracji rządowej (lub w działach, dla których
właściwy jest jeden minister), z tym że sprawy przedmiotowo tożsame a objęte zakresami różnych działów ujęte
zostały w ramach tego samego zadania. Struktura zadań budżetowych uwzględnia jednocześnie specyficzny
charakter działalności administracji rządowej nieobjętej zakresem działów administracji rządowej na podstawie
art. 33a udar, a także niezależny charakter organów wymienionych w art. 139 ust. 2 ufp. Z zasadami
konstruowania struktury zadaniowej klasyfikacji wydatków – podobnie jak w latach ubiegłych – powiązano
właściwość w zakresie określania strategicznych celów zadań budżetowych jako zadań państwa. Kompetencje
w tym zakresie przypisane zostały ministrom właściwym do spraw działu/działów administracji rządowej,
w ramach których zawierają się poszczególne zadania budżetowe, ponieważ zgodnie z art. 34 udar organy te
odpowiedzialne są za inicjowanie, formułowanie oraz koordynację i wykonywanie poszczególnych polityk
publicznych. Rozwiązanie takie pozwala równocześnie na zachowanie spójności celów zadań budżetowych
z dokumentami strategicznymi i programowymi Rady Ministrów. Mając na uwadze postanowienia tych
dokumentów, właściwi ministrowie wskazali również zadania o charakterze priorytetowym. Cele dla zadań
budżetowych, które realizowane będą przez podmioty administracji rządowej nieobjęte strukturą działów
administracji rządowej lub też organy, których projekty budżetów są włączane do projektu ustawy budżetowej
przez Ministra Finansów ze względu na ich konstytucyjnie lub ustawowo zagwarantowaną niezależność
ustrojową, zostały określone samodzielnie przez te podmioty lub organy i ujęte w rozporządzeniu.
Z kolei odpowiedzialność za ostateczne definiowanie mierników – przy uwzględnieniu wytycznych i standardów
metodologicznych określonych przez Ministra Finansów w rozporządzeniu – została natomiast bezpośrednio
powiązana z zasadami i odpowiedzialnością za gospodarowanie środkami publicznymi wynikającymi z ustawy
o finansach publicznych. W odniesieniu do planowania na rok 2015 standardy definiowania mierników
poszerzone i doprecyzowane zostały m.in. o kryterium ich użyteczności z punktu widzenia wykonywania
kontroli i nadzoru, o których mowa w art. 175 ust. 1 pkt 4 ufp, kryterium adekwatnej czułości, umożliwiającej
praktyczne dokonywanie oceny postępów realizacji zadania w przyjętej perspektywie czasowej, a także
kryterium spójności z miernikami określonymi w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa dla funkcji państwa,
z którymi nie powinny się one powielać zakresem przedmiotowym. Zmiany te znalazły również
odzwierciedlenie w zmodyfikowanym wzorze karty miernika – formularzu opisowym, porządkującym procesy
związane z definiowaniem i wykorzystaniem mierników dla celów zarządczych.
Przedłożone przez dysponentów części budżetowych propozycje mierników na rok 2015 – zgodnie z § 6
rozporządzenia podlegały ocenie Ministra Finansów w zakresie ich kompletności oraz zgodności ze standardami
i wytycznymi metodologicznymi. Procedura ta, co do zasady, pozwoliła na eliminację mierników
6

strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 50 ... 53

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: