Opóźniony lub odwołany lot -kiedy odszkodowanie?
2013-02-01 00:22
Odwołanie lotu © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Prawa pasażera linii lotniczych
Duże opady śniegu i niskie temperatury spowodowały zamieszanie na lotniskach. To skutkuje przesunięciami w grafiku odlotów, a w gorszej sytuacji ich anulacją. Zdenerwowanie nie opuszcza pasażerów. Tymczasem podróżujący nie pozostają bez opieki. W wielu przypadkach nie korzystają, jednak z przysługujących im praw, gdyż po prostu ich nie znają.Kłopoty z (od)lotem
W zakres działania linii lotniczych wchodzi zapewnienie osobom korzystającym z ich usług odpowiednich warunków – nie tylko podczas rejsu – ale także wtedy, gdy z różnych przyczyn lot nie może się odbyć.
Do obowiązków przedstawiciela przewoźnika na lotnisku należy niezwłoczne poinformowanie pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz zapewnienie odpowiednich warunków podczas oczekiwania na lot.
W zależności od długości opóźnienia poszkodowani muszą dostać napoje i posiłki. Przysługuje im również prawo do wykonywania połączeń telefonicznych na koszt przewoźnika – mówi Marko Brinkmann z podróżniczego serwisu internetowego Tripsta.pl. – W sytuacji, kiedy godzina odlotu znacznie się przesuwa przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia noclegu lub pokrycia jego kosztów – dodaje specjalista.
fot. mat. prasowe
Odwołanie lotu
W sytuacji jeszcze mniej komfortowej – odwołania rejsu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu kosztów biletu lub jego darmowego „przebukowania” na najlepszy z dostępnych terminów. Za ewentualne pokrycie kosztów noclegu oraz dojazdu na lotnisko również odpowiedzialne są linie. Konsument ma również prawo do bezpłatnego powrotu do portu, w którym rozpoczął podróż.
fot. mat. prasowe
Odwołany lot
Kiedy należy się odszkodowanie?
W wyniku odwołania rejsu przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania wysokości od 250 do 600 euro. Obowiązek wypłaty odszkodowania jest zgodny z zasadą równego traktowania pasażerów oraz zasadą pewności prawa. Od reguły są jednak ustępstwa. Wypłata nie obowiązuje, w momencie, kiedy to lot jest odwołany z powodu „nadzwyczajnych okoliczności” – przykładowo usterki technicznej, wydarzeń losowych, czy właśnie złych warunków pogodowych.
fot. mat. prasowe
Prawa konsumenta w sytuacji odwołania lotu
O zwrot kosztu biletu można ubiegać się w terminie 7 dni. Odszkodowanie należy się w sytuacji kiedy przez opóźnienie pasażer pojawi się co najmniej trzy godziny po zapowiadanej godzinie lądowania, czyli podobnie jak w przypadku odwołania lotu „w ostatniej chwili”. Brak odpowiedzi w terminie 30 dni nie oznacza, że działanie konsumenta zakończyło się fiaskiem. Po tym okresie, nadal możemy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jeśli to nie pomoże – możemy zgłosić sprawę do sądu.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania
-
Reklamacja wakacji. Jak ją napisać? Ile mamy czasu?
-
Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE
-
Wakacje 2021 a prawa pasażera linii lotniczych i kolei
-
ECK: konsumenci narzekają na linie lotnicze, problemem zwrot pieniędzy
-
Zwrot pieniędzy za odwołany lot: oddają linie lotnicze czy pośrednik?
-
7 uników linii lotniczych przed wypłatą gotówki za odwołany lot. Jak się chronić?
-
KE: pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy za odwołany lot w czasie pandemii
-
Koronawirus a odwołany lub opóźniony lot. Jakie prawa pasażera?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)