eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Błędne świadectwo pracy

Błędne świadectwo pracy

2008-08-25 11:37

Przeczytaj także: Rozwiązanie umowy: jakie dokumenty dla pracownika?


W świadectwie pracy na pewno nie powinny być umieszczane inne informacje, niż te, które zostały uregulowane w przepisach prawnych. Zabronione jest zatem umieszczenie wiadomości oceniających pracownika i jego pracę. Można jedynie na żądanie pracownika podać informacje dotyczące np. wysokości otrzymywanego wynagrodzenia lub uzyskanych kwalifikacjach.

Sprostowanie świadectwa pracy

Może zdarzyć się, że pracownik po otrzymaniu świadectwa pracy stwierdzi, że nie zgadza się z jego treścią, gdyż zawiera ono nieprawdziwe lub niepełne informacje. Ma wtedy prawo, na podstawie art. 97 § 21 K. p., wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie. Należy dokonać tego na piśmie. Ma on do tego prawo w ciągu 7 dni od otrzymania takiego dokumentu. Pouczenie o takim przysługującym pracownikowi prawie powinno zostać umieszczone w świadectwie pracy (np. na jego końcu).

Jeżeli pracodawca przyjmie wniosek pracownika, musi wydać mu w terminie 7 dni nowe świadectwo pracy, a błędne zniszczyć. Jednak w przypadku nieuwzględnienia wniosku przez pracodawcę, co również powinno wystąpić na piśmie, pracownikowi przysługuje, w ciągu 7 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy.
Jeżeli sąd pracy uwzględni powództwo pracownika, pracodawca ma obowiązek wydać niezwłocznie nowe świadectwo pracy, co nie powinno nastąpić później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia w tej sprawie (§ 5 ust. 2 powyższego rozporządzenia).
Niepoprawne świadectwo pracy musi być usunięte z akt osobowych i zniszczone.

Roszczenie pracownika o odszkodowanie

Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Odszkodowanie takie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Orzeczenie o odszkodowaniu w związku z wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy stanowi podstawę do jego zmiany. Pracodawca powinien zatem niezwłocznie wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 13.10.2004 r. (II PK 36/04, OSNP 2005/8/106) „pracownik może na podstawie art. 471 k.c. w związku z art. 300 k.p. dochodzić od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej niewydaniem w terminie lub wydaniem niewłaściwego świadectwa pracy (art. 99 § 1 i 2 k.p.) innej niż utrata zarobków w związku z pozostawaniem bez pracy”.

Aby pracodawca mógł ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą muszą zostać spełnione jednocześnie następujące przesłanki:
  1. pracodawca w ogóle nie wykonał lub spełnił niewłaściwie spoczywający na nim obowiązek wydania świadectwa pracy (nieprawidłowe działanie pracodawcy),
  2. pracownik poniósł pewną stratę majątkową, dlatego że nie mógł podjąć nowego zatrudnienia lub nie mógł korzystać ze świadczeń ustalonych w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (szkoda),
  3. szkoda wynikła wskutek nieprawidłowego działania pracodawcy (związek przyczynowy).

To pracownik musi udowodnić, że np. nie mógł uzyskać pracy ze względu na błędną treść świadectwa pracy. Na nim spoczywa obowiązek przedstawienia dowodów. „Spoczywający na pracowniku ciężar dowodu istnienia związku przyczynowego między wadliwą treścią świadectwa pracy a niemożnością uzyskania przez niego pracy nie może być rozumiany tylko w ten sposób, że jest on obowiązany do złożenia dokumentu stwierdzającego przyczynę odmowy jego zatrudnienia. O istnieniu bowiem tego związku przyczynowego mogą świadczyć takie okoliczności, jak podejmowanie przez pracownika bezskutecznych starań o pracę odpowiadającą jego możliwościom i kwalifikacjom oraz brak innych przeszkód w uzyskaniu pracy niż wynikające z wadliwej treści świadectwa pracy, które w sposób ewidentny mogło utrudnić jego ponowne zatrudnienie” (wyrok SN z 03.03.1971 r., II PR 9/71, OSN 1971, Nr 12, poz. 211).

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: