eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów

Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów

2016-07-09 00:16

Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów

Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem? © Brian Jackson - Fotolia.com

Raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) wskazuje, że w 2014 r. Polska była trzecim krajem Unii Europejskiej pod względem liczby skarg na transport lotniczy. Nasz kraj zajął też niechlubne pierwsze miejsce w zakresie nieprawidłowości związanych z bagażem. Prawnicy D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. podpowiadają, jak reagować w przypadku wakacyjnych problemów z bagażem czy odwołanym lub opóźnionym lotem.

Przeczytaj także: Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE

Zaginiony lub zniszczony bagaż


Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele jest przypadków, w których dla rozwiązania naszych problemów niezbędna jest pomoc prawna. Dopiero sytuacje zmuszające do dochodzenia swoich roszczeń, uświadamiają nam, że odnalezienie się w gąszczu przepisów prawnych wcale nie jest takie łatwe.

Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem? Procedura jest stosunkowo prosta. W pierwszej kolejności informację o zaginięciu lub uszkodzeniu bagażu zgłaszamy obsłudze lotniska. Powinniśmy wówczas otrzymać Raport Niezgodności Własności (PIR). W przypadku utraty walizki czy plecaka, obsługa lotniska wprowadza dodatkowo niezbędne dane do Międzynarodowego Systemu Wyszukiwania Bagażu, który daje możliwość monitorowania poszukiwań naszej zguby przez Internet.

Drugi krok to złożenie u przewoźnika reklamacji w formie pisemnej.
– Na złożenie reklamacji na piśmie mamy 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu oraz 21 dni w przypadku opóźnienia w odbiorze. Na tym etapie musimy określić wysokość poniesionej szkody, co na ogół robi się przez szacowanie wagi bagażu. W takim przypadku możemy liczyć na ok. 80 zł za każdy kilogram – wskazuje Magdalena Plakwicz, Radca Prawny D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.
Jeżeli posiadamy rachunki za zakup walizki i znajdujących się w niej rzeczy, możemy oczekiwać, że linie lotnicze wezmą je pod uwagę przy szacowaniu wartości zguby. Pamiętajmy jednak, że odpowiedzialność przewoźnika jest limitowana do ok. 1 220 euro za sztukę bagażu!

fot. Brian Jackson - Fotolia.com

Co zrobić w przypadku kłopotów z nadanym bagażem?

W pierwszej kolejności informację o zaginięciu lub uszkodzeniu bagażu zgłaszamy obsłudze lotniska. Powinniśmy wówczas otrzymać Raport Niezgodności Własności.


Opóźniony lub odwołany lot


Jeśli nasz lot zostaje odwołany i nie docieramy w określonym czasie na wymarzone wakacje, to w związku z zaistniałą sytuacją przysługuje nam szereg praw, m. in. należy się nam zwrot kosztów podróży za niewykorzystaną część lotu. Taka sytuacja ma miejsce wówczas, gdy np. wynajęliśmy willę w Toskanii i, mimo odwołanego rejsu, docieramy na miejsce rejsem kolejnym. Jeśli jednak odwołany lot powoduje, że nasze wakacyjne plany są już nierealne, to należy się nam zwrot kosztów biletów, w tym – gdy nie ma już sensu lecieć do zaplanowanego miejsca – za najbliższy lot powrotny. Sama wartość odszkodowania wyliczana jest ryczałtowo i uzależniona od trasy lotów oraz ich długości.

Poza zwrotem kosztów, przy odwołanym locie mamy też możliwość zmiany planu podróży, i tę opcję najczęściej proponują przewoźnicy. Oferują oni przelot w porównywalnych warunkach w najwcześniejszym możliwym terminie.
To, czy lot zostaje uznany za opóźniony, zależy nie tylko od czasu oczekiwania, ale i od długości trasy. W przypadku lotów do 1500 km, opóźnieniem są 2 godziny czekania. Jeśli mieliśmy pokonać dystans powyżej 1500 km, ale lot był zaplanowany między lotniskami w Unii Europejskiej, albo jeśli jedno z lotnisk znajduje się poza Unią Europejską, a zaplanowany dystans wynosi 1500-3500 km, za opóźnienie uznawane są 3 godziny czekania. W pozostałych przypadkach o opóźnieniu jest mowa dopiero wówczas, gdy czekamy co najmniej 4 godziny. Jeśli utkniemy na lotnisku na ponad 5 godzin, to zyskujemy prawo do zwrotu kosztu biletu, albo do zmiany planu podróży na warunkach takich, jak w przypadku odwołania lotu.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Wszędzie oszuści

    Janusz_Wloszanski / 2016-07-11 12:08:52

    Nie raz w umowach przewoźników lotniczych pojawiają się klauzule niedozwolone, sama miałam z nimi styczność - np. kompletny brak możliwości odwołania lotu. Czasami mam wrażenie, że non stop firmy czyhają na nas, żeby tylko móc coś wyciągnąć... odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: