  • 21. Data: 2007-04-20 13:47:40
    Temat: Re: udostepnianie namiaru na nielegalne dane
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-19 11:47, Sowiecki Agent wrote:

    > zwroc uwage ze udostepnianie jest karalne a serwis ktorego dzialalnosc
    > polega na zamiesczaniu linkow do takich filmow nie robi nic innego jak
    > pomaga w rozpowszechnainiu temu kto zamiescil ten plik na rapidshare.
    > Zamiar zamieszczajacego link jest tutaj wrecz oczywisty, bo domyslam sie
    > ze to serwis na wzor tych dotyczacych osiolka(z linkami edk).

    Moim zdaniem taka wykładnia wychodzi poza zakres znamion pomocnictwa.
    Art. 18 § 3 kk stanowi: [...] kto, w zamiarze, aby inna osoba dokonała
    czynu zabronionego swoim zachowaniem ułatwia jego popełnienie [...].
    Gdyby pobranie utworu było przestępstwem, z całą pewnością doszłoby do
    pomocnictwa. W opisanym przykładzie nie ma jednak pomocnictwa do czynu z
    art. 116 ust. 1 pa albowiem w momencie umieszczenia linku do pliku czyn
    został już popełniony (albo jest cały czas popełniany jeśli przyjmiemy,
    że czyn z art. 116 ust. 1 pa jest przestępstwem trwałym). Co więcej
    przestępstwo z art. 116 ust. 1 pa jest przestępstwem formalnym -- nie
    jest konieczny skutek w postaci rozpowszechnienia pliku.

    Inaczej nie można przypisać osobie umieszczającej link do utworu
    przestępstwa z 18 § 3 kk w zw. z art. 116 ust. 1 pa, albowiem byłoby to
    równoważne z przypisaniem pomocnictwa do czynu już popełnionego -- co
    jest absurdem. W szczególności przykładowo osobie umieszczającej
    należało by postawić zarzut zakreślający czas popełnienia czynu jako od
    dnia 1 stycznia 2007 do 1 marca 2007 r. zaś pomocnikowi zarzut
    pomocnictwa w dniu 1 lutego 2007 r.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 22. Data: 2007-04-20 14:26:20
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > czynu zabronionego swoim zachowaniem ułatwia jego popełnienie [...].
    > Gdyby pobranie utworu było przestępstwem, z całą pewnością doszłoby do

    tylko czy rozpowszechnianiem jest samo zamieszczenie czy umozliwianie
    pobierania nieokreslonej liczbie osob gdzie to pobieranie faktycznie ma
    miejsce. A gdy nie ma miejsca to wtedy np mielibysmy do czynienia z
    usliwoaniem rozpowszechnienia ?

    Jako przyklad, klienci p2p, nie karze sie za rozpowszechaninie wtedy gdy
    sa pliki w katalogu incoming (emule) a wtedy gdy rzeczywiscie sie innym
    je wysyla i jest to udokumentowane, w pierwszym przypadku moze wchodzic
    w gre co najwyzej usilowanie.

    P.

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 23. Data: 2007-04-20 15:06:27
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-20 16:26, Sowiecki Agent wrote:

> [...]
    > sa pliki w katalogu incoming (emule) a wtedy gdy rzeczywiscie sie innym
    > je wysyla i jest to udokumentowane, w pierwszym przypadku moze wchodzic

    Nie wiem jaka jest praktyka. Moim zdaniem z wykładni językowej przepisu
    art. 116 ust. 1 pa wynika, że znamię "rozpowszechnia" jest wyczerpane w
    momencie umieszczenia na serwerze. (W końcu jest "rozpowszechnia" a nie
    "rozpowszechnił".)
    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 24. Data: 2007-04-20 15:11:09
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > art. 116 ust. 1 pa wynika, że znamię "rozpowszechnia" jest wyczerpane w
    > momencie umieszczenia na serwerze. (W końcu jest "rozpowszechnia" a nie

    rozpowszechnil (ktos pobral),
    rozpowszechnia (ktos zamiescil)

    a co w przypadku - ktos pobiera ? :) moim zdaniem rozpowszechnia - jest
    w trakcie, a kto mu w tym pomogl? :-) przy zalozeniu ze namiar znalazl w
    tym serwisie?

    P.

  • 25. Data: 2007-04-20 15:56:42
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-20 17:11, Sowiecki Agent wrote:

> [...]
    >
    > a co w przypadku - ktos pobiera ? :) moim zdaniem rozpowszechnia - jest
    > w trakcie, a kto mu w tym pomogl? :-) przy zalozeniu ze namiar znalazl w

    Dla pobierania konieczne byłoby znamię w formie "uzyskuje" albo "nabywa"
    tak jak w art. 118 ust. 1 pa. Jednak art. 118 ust. 1 pa mówi wyłącznie o
    nośniku utworu, więc pobranie utworu z Internetu nie wypełnia jego znamion.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 26. Data: 2007-04-20 16:05:28
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > nośniku utworu, więc pobranie utworu z Internetu nie wypełnia jego znamion.

    ja mam na mysli caly czas rozpowszechnianie, tyle ze faktyczne.

    p.

  • 27. Data: 2007-04-20 18:03:37
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-20 18:05, Sowiecki Agent wrote:

    > ja mam na mysli caly czas rozpowszechnianie, tyle ze faktyczne.

    Nie rozumiem. Pobranie nie jest rozpowszechnieniem.

  • 28. Data: 2007-04-20 20:51:30
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Nie rozumiem. Pobranie nie jest rozpowszechnieniem.

    z drugiej stroyn, zeby ktos mogl pobrac ktos musi udostepnic.
    A rozpowszechnianie moim zdaniem zaczyna sie w momencie gdy ktos
    pobiera, przedtem mozna jedynie mowic o usilowaniu udolnym lub
    nieudolnym :)

    pomocnictwo w uzyskaniu pomijam bo nie ma mowy o programach i grach.

  • 29. Data: 2007-04-20 21:49:30
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-04-20 22:51, Sowiecki Agent wrote:

> [...]
    > A rozpowszechnianie moim zdaniem zaczyna sie w momencie gdy ktos
    > pobiera, przedtem mozna jedynie mowic o usilowaniu udolnym lub

    Aha. W sumie trudno coś takiemu rozumowaniu zarzucić. Kolejna sytuacja
    kiedy są dwie równorzędne koncepcje wykładni, zdawałoby się, prostego
    przepisu :-)

  • 30. Data: 2007-04-21 00:52:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 20.04.2007 Przemysław Płaskowicki <p...@p...name> napisał/a:

    > Aha. W sumie trudno coś takiemu rozumowaniu zarzucić. Kolejna sytuacja
    > kiedy są dwie równorzędne koncepcje wykładni, zdawałoby się, prostego
    > przepisu :-)

    Istotą rozpowszechnia jest udostępnienie czegoś. Zerknij na definicję w
    PA. Udostępnienie, to danie możliwości (uczynienie dostępnym) do pobrania
    pliku, a nie spowodowanie, żeby nastąpiło faktyczne pobranie. Słowem nie
    wymiękaj tak łatwo :) Twoja wcześniejsza argumentacja była MZ słuszna, nie
    ma zachowanej sekwencji: najpierw podżeganie, potem popełnienie
    przestępstwa.

    --
    Marcin