  • 1. Data: 2002-10-07 10:38:13
    Temat: spolka cicha pytania
    Od: "Nawrot" <a...@p...onet.pl>

    Chcialbym wejsc jako wspólnik do przedsiebiorstwa na zasadzie Spólki Cichej.

    Dodatkowo chcialbym byc zatrudniony w tej firmie jako pracownik na umowe o
    prace (lecz nie figurowac jako wspólwlasciciel lub wspólnik). Czy jest to
    mozliwe i czy musi byc w umowie spólki cichej klauzula traktujaca o tym?

    Wiem, ze spólka Cicha nie figuruje w Kodeksie Spólek ale moze byc zawierana
    na podstawie Kodeksu Cywilnego.

    Jakie pulapki moga czekac na mnie jako wspólnika cichego?

    Jakie obowiazki na mnie ciaza w stosunku do firmy oraz Urzedów?

    Czy umowe Spólki Cichej rejestruje sie w Urzedzie Podatkowym i jakie wnosi
    sie oplaty?

    Dziekuje za pomoc w wyjasnieniu tych spraw.

  • 2. Data: 2002-10-07 12:34:04
    Temat: Re: spolka cicha pytania
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    LOL!
    P,NMSP!
    Spólka cicha nie istnieje w prawie - dlatego nazywa się ( w doktrynie, bo
    prawnie nie istnieje) cichą. Jest nieformalnym porozumieniem między
    wspólnikime/ami faktycznymi a tymi , którzy występują oficjalnie, czyli de
    facto figurantami, słupami itp. Czy na pewno chodzi ci o tą, czy może o
    _cywilną_?

    Depi.

  • 3. Data: 2002-10-07 12:53:41
    Od: "Nawrot" <t...@p...onet.pl>

    dokładnie chodzi mi o SPÓŁKĘ CICHĄ nie o spółkę cywilną.

    Spółka cicha jest umową, na mocy której jeden z kontrahentów (wspólnik
    cichy) wnosi wkład majątkowy na rzecz innego kontrahenta, prowadzącego
    przedsiębiorstwo lub inną działalność zarobkową. W zamian uczestniczy w
    zyskach z tej działalności. Spółka ta nie spółką sensu stricte, czyli
    zrzeszeniem osób prowadzących wspólnie przedsiębiorstwo zarobkowe. Jest
    stosunkiem obligacyjnym powstałym na mocy umowy między tymi dwoma
    podmiotami. Spółka ta nie prowadzi do utworzenia wspólności organizacyjnej
    lub osobowej, nie ma wspólnego majątku; nie działa pod wspólną firmą. Fakt
    uczestnictwa wspólnika cichego w firmie nie jest ujawniany na zewnątrz (stąd
    nazwa spółki "cichej"). Wspólnik cichy nie ma statusu majątkowego, jaki mają
    wspólnicy w spółkach osobowych; nie ma uprawnień prawnorzeczowych do
    majątku.

    Spółka cicha była regulowana przepisami kodeksu handlowego, uchylonymi przez
    przepisy wprowadzające kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94).
    Obecnie jest to umowa nienazwana. Jest to szczególny przypadek umowy
    nienazwanej, która w przeszłości była umową nazwana.

  • 4. Data: 2002-10-07 13:03:37
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nawrot" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Obecnie jest to umowa nienazwana. Jest to szczególny przypadek umowy
    > nienazwanej, która w przeszłości była umową nazwana.

    Ja wiesz, to po co pytasz? Przeciez sam sobie udzieliłes odpowiedzi na
    większość swoich pytań? :)

    Depi.

  • 5. Data: 2002-10-07 13:10:04
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Nawrot" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mozliwe i czy musi byc w umowie spólki cichej klauzula traktujaca o tym?

    Co ma piernik do wiatraka? Jak chcesz i Cie zatrudnią, to czemu nie? Żadnej
    klauzuli nie trzeba, ale jak chcesz, to możesz ja sobie napisać i zobligować
    Spółkę do zatrudnienia Cie.

    > Wiem, ze spólka Cicha nie figuruje w Kodeksie Spólek ale moze byc
    zawierana
    > na podstawie Kodeksu Cywilnego.

    Ale żadna to spółka, tylko, jak piszesz obok sam, jakis swoisty stosunek
    obligacyjny.

    > Jakie pulapki moga czekac na mnie jako wspólnika cichego?

    Takie, że Cie wyrolują, bo, jak, ponownie, piszesz obok, nie masz żadnych
    praw przysługujących wspólnikowi.

    > Jakie obowiazki na mnie ciaza w stosunku do firmy oraz Urzedów?

    Takie, jak sobie wymyślisz. Przecież sam piszesz, że nie jest to
    uregulowane.

    > Czy umowe Spólki Cichej rejestruje sie w Urzedzie Podatkowym i jakie wnosi
    > sie oplaty?

    Rejestruje się umowy nazwane wymienione enumeratywnie. Sam sobie znowu
    odpowiedziłeś. Poza tym nazywa się to Urząd Skarbowy.

    > Dziekuje za pomoc w wyjasnieniu tych spraw.

    Spoko. NIe rozumien tylko _po co_ chciałbys to robić? Prosisz sie o kłopoty
    a nie widze żadnych korzyści. Chyba, że np. zapadł wobec Ciebie wyrok
    zakazujący zajmowania sie DG. i chcesz go w ten sposób obejść. Albo jesteś
    publiczną personą i nie chcesz się afiszować zmajątkiem. Albo jesteś mafizem
    i nie chcesz się afiszować z majątkiem. :))) Tak czy inaczej, dla mnie jest
    w tym cos szemranego...po cichu ;)))

    Depi.

  • 6. Data: 2002-10-07 13:39:01
    Od: f...@p...onet.pl

> [...]
    > sie oplaty?
    >
    > Dziekuje za pomoc w wyjasnieniu tych spraw.

    Przede wszystkim nie zwracaj uwagi na posty w ktorych pisze ze spolka cicha
    jest nielegalna.Ja sam wielokrotnie pisalem posty z pytaniami na ten temat bo
    pisalem prace na temat aspektow podatkowych w spolce cichej i kazdy mnie
    probowal przekonac ze spolki cichej nie ma i jest nielegalna itd.
    Jesli chodzi o rejestracje i wnoszenie oplat (podejrzewam ze chodzi ci o
    zaplacenie podatku od czynnosci cywilnoprawnych) to tutaj jest pewien
    problem.Po pierwsze katalog czynnosci cywilnoprawncyh wymienionych w ustawie o
    pod.od czyn.cywiln. jest zamkniety i w kazdym komentarzu do tej ustawy mozna
    przeczytac ze umowy nienazwane nie podlegaja opodatkowaniu tym podatkiem.Jednak
    niestety istnieja orzeczenia NSA w ktorych mozna przeczytac ze spolka cicha to
    szczegolny przypadek spolki cywilnej a wiec podatek od czynn.cywiln. trzeba
    zaplacic.Rowniez urzedy skarbowe dokonuja takiej interpretacji ktora jest
    bledna i niezgodna z konstytucja dlatego ze urzedy skarbowe dokonuja
    niewlasciwej analogii przepisow,podczas gdy w prawie podatkowym analogia jest
    bardzo kontrowersyjna i tak naprawde ciezko znalezc jej granice.Mysle ze nawet
    jak sie zglosisz do urzedu skarbowego po wyjasnienia to pani urzedniczka
    wybaluszy oczy,zasmieje sie i powie ci ze zawierasz spolke cywilną i masz
    zaplacic podatek.Ale niestety w polskiej praktyce podatkowej dominuje fiskalizm
    i nic na to nie poradzimy.

  • 7. Data: 2002-10-07 13:46:25
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pisalem prace na temat aspektow podatkowych w spolce cichej i kazdy mnie
    > probowal przekonac ze spolki cichej nie ma i jest nielegalna itd.

    Dlaczego od razu nielegalna. Po prostu jej 'nie ma' w takim, sensie, że nie
    ma takiej _spólki_. Jest jednak swoboda umów i każdy sobie może wymyślić
    taką umowę, jaka mu pasuje byleby była zgodna z prawem i zas.wsp.społ :)))

    A co do PodCzynnCyw - to ja sam sie zastanawiam, czy nie zakwalifikowałbym
    sp. cichej jako próby obejścia przepisów dot. sp. cywilnej.

    Depi.

  • 8. Data: 2002-10-07 14:27:10
    Od: "Nawrot" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    mafizem
    > i nie chcesz się afiszować z majątkiem. :))) Tak czy inaczej, dla mnie

    hm, no wlasnie ale co proponujesz zamiast spółki cichej - cywilną spolke [tu
    nie podoba mi sie pomysl ze musialbym odpowiadac calym majatkiem]

  • 9. Data: 2002-10-07 14:42:18
    Od: f...@p...onet.pl

    > A co do PodCzynnCyw - to ja sam sie zastanawiam, czy nie zakwalifikowałbym
    > sp. cichej jako próby obejścia przepisów dot. sp. cywilnej.

    Istnieje zasadnicza roznica miedzy spolka cicha i spolka cywilna:spolka cicha
    nie ma wlasnego majatku w zwiazku z czym nie da rady stosowac przepisow KC
    dotyczacych kwestii majatkowych i solidarnej odpowiedzialnosci wspolnikow
    spolki cywilnych.Natomiast nie ma zadnych przeszkod aby stosowac przepisy
    dotyczace stosunkow wewnetrznych miedzy wspolnikami.Teraz trzeba wziasc pod
    uwage fakt ze urzad skarbowy prowadzac postepowanie podatkowe bada stan
    faktyczny istniejacy juz po zawarciu umowy spolki cichej;tak wiec badane jest
    postepowanie i stosunki pomiedzy wspolnikami---ewentualne wykrycie majatku
    wspolnego spolki,wykrycie ze wspolnik cichy ma decydujacy wplyw na dzialalnosc
    spolki cichej (np wymagana jest jego zgoda na dokonanie niektorych czynnosci
    drugiego wspolnika) moze oznaczac ze tak naprawde strony zawarly umowe spolki
    cywilnej i rzeczywiscie doszlo do obejscia przepisow ustawy.Zreszta orzeczenia
    NSA w tej kwestii byly podobne tyle ze NSA doszedl do wniosku ze spolka cicha
    ma w sobie elementy istotne spolki cywilnej i dlatego mozna zastosowac owczesna
    wtedy ustawe o oplacie skarbowej.Moim zdaniem oddzielenie spolki cichej od
    spolki cywilnej nastepuje w drodze wykrycia tego czy istnieje majatek spolki.

    Jednak jak napisalem w poprzednim poscie,polskie urzedy skarbowe wyjatkowo nie
    lubia zasady ze kwestie niewyjasnione czy niejasne nalezy rozstrzygac na
    korzysc podatnika,tak wiec daje sobie glowe uciac ze urzad dokonujac
    interpretacji stanu faktycznego albo sobie przeprowadzi analogie albo dokona
    tzw gospodarczej wykladni przepisow podatkowych tak wiec niewykluczone ze
    dojdzie do wniosku taki urzedas ze rzeczywiscie doszlo do czasami naprawde
    niezamierzonego przez podatnika obejscia prawa podatkowego.

  • 10. Data: 2002-10-07 14:50:48
    Od: "Nawrot" <t...@p...onet.pl>

    Mam jeszcze jedno pytanie czy własnie ze względu na niedouczenie urzędników:

    czy lepsza od spółki cichej byłaby spółka komandytowa (tez daje mozliwość
    ograniczenia odpowiedzialnosci wspólnika wnoszączego wkład)