  • 1. Data: 2002-10-07 09:36:07
    Temat: Darowizna mieszkania - jak lepiej?
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zastanawiamy się z żoną nad zamianą mieszkania. Jest jednak problem:
    mieszkanie w którym obecnie mieszkamy jest formalnie własnością mamy,
    ale dostaliśmy od niej pozwolenie na jego dysponowanie. Jak zatem lepiej
    sformalizować przekazanie własności - darowizna mieszkania, czy sprzedaż
    (wycena) i darowizna pieniędzy?

    Pozdrawiam,
    BG

  • 2. Data: 2002-10-07 12:44:14
    Temat: Re: Darowizna mieszkania - jak lepiej?
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Bartek Gatz"
    > (...) Jak zatem lepiej sformalizować przekazanie własności - darowizna
    > mieszkania, czy sprzedaż (wycena) i darowizna pieniędzy?

    kupując mieszkanie płacicie 2% podatku a od darowizny 7%
    jeśli nie macie własnego mieszkania i zobażecie się nie sprzedawać to chyba
    darowizna lepsza bo zwolniona z podatku
    W przypadku sprzedaży notoariusz wycenia mieszkanie sam
    - a co masz na mysli mowiac o darowiźnie pieniędzy ;-)))
    *** blad *** (nie prawnik, ale praktyk)

  • 3. Data: 2002-10-07 12:59:49
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    blad wrote:
> [...]
    > W przypadku sprzedaży notoariusz wycenia mieszkanie sam
    > - a co masz na mysli mowiac o darowiźnie pieniędzy ;-)))

    Dzięki za odpowiedź, choć szczerze mówiąc nic z niej nie zrozumiałem.

    Chodziło mi o kolejność. Czy lepiej najpierw sprzedać mieszkanie w
    imieniu mamy i dokonać darowiznę pieniędzy uzyskanych ze zprzedaży, czy
    lepiej zrobić darowiznę mieszkania, a dopiero potem je sprzedać.

    BG

  • 4. Data: 2002-10-07 13:22:10
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Bartek Gatz"
    > Chodziło mi o kolejność. Czy lepiej najpierw sprzedać mieszkanie w
    > imieniu mamy i dokonać darowiznę pieniędzy uzyskanych ze zprzedaży, czy
    > lepiej zrobić darowiznę mieszkania, a dopiero potem je sprzedać.

    mieszkanie jest mamy wiec sprzedaje mama
    myslale, ze to wy chcecie je kupic (napisales "sformalizowac przekazanie
    wlasnosci")
    i dlatego poradzilem wam kupno bo od darowizny jest wiekszy podatek (chyba
    że jesteście zwolnieni z podatku bo nie macie wlasnego mieszkania)

    Jesli to jest sprzedaz w imieniu mamy komus obcemu i macie do tego prawo to
    pieniadze bedą mamy wiec nie ma chyba mowy o zadnej darowiznie.
    *** blad ***

  • 5. Data: 2002-10-07 13:52:20
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    blad wrote:
    > (chyba że jesteście zwolnieni z podatku bo nie macie wlasnego mieszkania)

    Zaraz, zaraz. Czy to oznacza, że jeżeli nie mamy własnego mieszkania (to
    znaczy ani moja żona, ani ja), to w przypadku przekazania nam mieszkania
    przez mamę nie musimy płacić od tego podatku? To by idealnie załatwiało
    nasz problem.

    pozdrawiam,
    BG

  • 6. Data: 2002-10-07 13:58:50
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Bartek Gatz"
> [...]
    > znaczy ani moja żona, ani ja), to w przypadku przekazania nam mieszkania
    > przez mamę nie musimy płacić od tego podatku? To by idealnie załatwiało

    tak - na pierwsze mieszkanie przysluguje nadal takie zwolnienie
    i tak musisz isc do noariusza i przy pierwszym spotkaniu (nie placisz)
    upewnisz sie co i jak oraz jakie papierki nalezy do tego zgromadzic
    *** blad ***

  • 7. Data: 2002-10-07 14:06:14
    Od: Bartek Gatz <b...@p...onet.pl>

    > tak - na pierwsze mieszkanie przysluguje nadal takie zwolnienie
    > i tak musisz isc do noariusza i przy pierwszym spotkaniu (nie placisz)
    > upewnisz sie co i jak oraz jakie papierki nalezy do tego zgromadzic

    Świetnie. Wielkie dzięki za pomoc.

    Pozdrawiam,
    BG

  • 8. Data: 2002-10-07 22:20:10
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Bartek Gatz napisa_(a):

    > Świetnie. Wielkie dzięki za pomoc.

    Dopytaj się szczególnie o kwestie podatkowe - czy nie musisz przez jakiś
    czas "przetrzymać" tego mieszkania, podatek dochodowy itp.

    KG

  • 9. Data: 2002-10-08 09:57:34
    Od: "Milamber" <m...@w...pl>

    Niech mama daruje wam to mieszkanie. Jednocześnie ustalcie jej dożywotnią
    służebnośc np jednego pokoju. Notariusz wyceni tą służebnośc na dość znaczną
    kwotę, którą odejmie się od wartości mieszkania. W związku z czym przy
    odrobinie szczęscia można się zmieścić w kwocie wolnej od podatku od
    darowizn. Trzeba pamiętać, że nie można potem sprzedawać przez 5 lat.
    pozdrawiam

    Użytkownik "Bartek Gatz" <b...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:anrkgq$1doc$1@news2.ipartners.pl...

  • 10. Data: 2002-10-08 10:45:29
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > znaczy ani moja żona, ani ja), to w przypadku przekazania nam mieszkania
    > przez mamę nie musimy płacić od tego podatku? To by idealnie załatwiało

    Witam,
    Darowizna lokalu mieszkalnego, poza innymi opłatami (np. opłata notarialna)
    podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Decydującym i bardzo
    ważnym w tej sytuacji będzie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn,
    który mówi o tzw. uldze mieszkaniowej. Na tej podstawie w przypadku m.in.
    nabycia własności lokalu mieszkalnego nie wlicza się do podstawy opodatkowania
    wartości darowanego lokalu do łącznej wys. nie przekraczającej równowartości
    110 m kw. Skorzystanie z tej ulgi obwarowane jest kilkoma warunkami. Przede
    wszystkim obdarownay bnie może być właścicielem innego lokalu mieszkalnego
    (tak jak to jest w Twoim przypadku), a jeżeli już jest to musi je sprzedać. Po
    drugie musi zamieszkiwać w nabytym lokalu przez okres przynajmniej 5 lat.
    Prawo do ulgi nie wygasa w razie sprzedaży lokalu jeżeli zbycie było
    uzasadnione "zmianą warunków mieszkaniowych" a nabycie nowego lokalu nastąpi w
    ciagu 6 miesięcy od dnia zbycia. W przypadku gdyby mieszkanie zostało
    sprzedane wcześniej i Mama chciała Wam podarować pieniądze, również istnieje
    sposób aby nie płacić z tego tytułu podatku. Jeżeli jesteś zainteresowany
    zapraszam na priv.

    Ciacho