  • 21. Data: 2009-11-20 12:03:11
    Temat: Re: spadek, testament i tym podobne...
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Dominika Widawska" <d...@b...man.szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:he5vpi$jnt$1@zeus.man.szczecin.pl...

    > O którym przecinku?
    > IMO wszystko gra, Art. 994 został przez Michała rozparcelowany na dwie
    > części, żeby było łatwiej załapać zapis kodeksowy.

    Bardziej sensownie i gramatycznie jest rozparcelować, to w inny sposób.

    Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku:
    a) drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku,
    b) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do
    zachowku

    Tak jest sensowniej, każda cżęśc zaczyna się od "darowizn"

    > No, w Polsce jest to dość utrudnione, Twoje prawo jest ograniczone m.in.
    > tym zapisem.

    I jednocześnie nie ogranicza się moich praw.

    Pozdro Przemek

  • 22. Data: 2009-11-20 13:29:52
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Rzucisz link lub treść orzeczenia?
    JaC

    -----

    > Faktycznie jest orzeczenie sądu apelacyjnego w Białymstoku, gdzie Sąd uzasadnił
    taką wykładnię przepisu art. 994 K.c. tym, że
    gramatyczna wykładnia tego przepisu, która stanowi podstawową metodę wykładni norm
    prawnych, wskazuje, iż zdanie ,,licząc wstecz od
    otwarcia spadku" jest tzw. wyrażeniem wtrąconym, oddzielonym od pozostałej części
    zdania dwoma przecinkami.

  • 23. Data: 2009-11-20 13:37:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Rzucisz link lub treść orzeczenia?

    Niestety nie mam, ale może ktoś pomoże.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2009-11-20 14:32:57
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pt wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci

    > a ten przecinek miedzy spadku a darowizn nic Ci nie mówi?
    > Pozdrawiam
    > PawelT

    owszem, zdania wtrącone oddziela się przecinkiem.

  • 25. Data: 2009-11-20 14:33:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:
    > U?ytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Co nie zmienia faktu, ?e:
    >
    > Nie wliczaj? sie darowizny dokonane przed 10 laty i darowizny na rzecz osób
    > nie bed?cych spadkobiercami b?d 1/4 uprawnionymi do zachówku.
    >

    > A wiec nie jest tak, jak pisze "witek", ?e cyt.:
    >
    > "10 lat tylko na rzecz osób nie bed?cych spadkobieracami.
    > w przypadku spadkobierców nie ma limitu 10 lat."

    tam nie ma i

  • 26. Data: 2009-11-20 14:35:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > owszem, zdania wtrącone oddziela się przecinkiem.

    Zdanie jest po prostu niechlujnie napisane.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2009-11-20 14:36:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemek Lipski wrote:
    > Zreszt? pomy?l logicznie jak mo?na by wliczyae do spadku co? co podarowa?em
    > panu X (nie bed?cemu spadkobierca itd.) 9 lat temu.

    oczywiscie, ze mozna i sie wlicza.

    > po mojej ?miwerci
    > odebrano by mu to co mu da?em, a mo?e kazano by mu sp?acaae spadkobierców?

    oczywiscie, w postaci zachowku

    > jakby to by samochód, który 3 lata pó 1/4 niej zosta? zez?omowany?

    bez znaczenia.

    > Obca osoba
    > mia?aby p?aciae za niego spadkobiercom, w 6 lat po zez?omowaniu?

    tak

  • 28. Data: 2009-11-20 14:38:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > oczywiscie, ze mozna i sie wlicza.

    > oczywiscie, w postaci zachowku

    > bez znaczenia.

    > tak

    Czy darowizny na partie polityczne też podlegają zwrotowi w ramach
    zachowku?

    --
    Liwiusz

  • 29. Data: 2009-11-20 14:40:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemek Lipski wrote:

    > Bardziej sensownie i gramatycznie jest rozparcelowaae, to w inny sposób.
    >
    > Przy obliczaniu zachowku nie dolicza sie do spadku:
    > a) drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjetych, ani
    > dokonanych przed wiecej ni?
    > dziesieciu laty, licz?c wstecz od otwarcia spadku,
    > b) darowizn na rzecz osób nie bed?cych spadkobiercami albo uprawnionymi do
    > zachowku
    >
    > Tak jest sensowniej, ka?da c?e?c zaczyna sie od "darowizn"

    ale nie gramatyczne. Taka konstrukcja zdania nie jestnieje.

    > I jednocze?nie nie ogranicza sie moich praw.

    jak nie,
    to co z tym dziewiecioletnim samochodem?
    tak czy siak zachowek od niego bedzie.

  • 30. Data: 2009-11-20 14:40:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > bez znaczenia.

    Dlaczego liczysz wartość spadku według dnia darowizny, a nie dnia
    śmierci?

    --
    Liwiusz