  • 1. Data: 2004-06-22 15:39:50
    Temat: prawo a okres wojenny i skutki wojny
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    w zwiazku z ostatnio głośnymi spprawami - dzisiejsza decyzja w trybunale
    Strasbourgu w sprawie Polaków ktrózy utralicili własnośc na wschodzie jak i
    domagania Niemców którzy utracili własnośc na terenie obecnej Polski mam
    prosbę:
    Czy ktoś może konkretnie wyjasnić o co w tym chodzi;)
    może jest to nawetz definiowane jakimis przepisami międzynarodowymi( nie wiem
    konwencja genewska się może tym tez zajmowała??)

  • 2. Data: 2004-06-22 17:44:13
    Temat: Re: prawo a okres wojenny i skutki wojny
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Krzysiek wyskrobał(a):
> [...]
    > może jest to nawetz definiowane jakimis przepisami międzynarodowymi( nie
    > wiem konwencja genewska się może tym tez zajmowała??)

    Z Polakami (tzw. zabużanami) to jest tak mniej więcej:

    Przed 1939 r. mieli oni na terenie dzisiejszej Litwy, Ukrainy i Białorusi
    (tzw. kresy wschodnie) ogromne majątki ziemskie często odziedziczone "z
    dziada pradziada". Na majątek ten składał się przykładowo piękny dworek z
    XVIII wieku, zabudowania gospodarskie i kilkadziesiąt/kilkaset hektarów
    ziemi. Nie muszę pisać chyba, że warte to było kupę pieniędzy na ówczesne
    czasy. Zresztą dzisiaj taka willa 300 metrów kwadratowych + 150 hektarów to
    nie mniejszy majątek. Potem w związku z przesunięciem granic Polski na
    zachód w 1945 r. dostali oni propozycję nie do odrzucenia, żeby się stamtąd
    przenieść na zachód do Polski, bo na terenach gdzie mieszkają będzie ZSRR.
    Ówczesne władze PRL dawały takim ludziom mieszkanie w kamienicy pod
    Szczecinem i obiecywały odszkodowanie za to, co utracili zostawiając cały
    majątek (dom + ziemia) na wschodzie. Jasnym jest, że jak się przeproadza z
    kilkusethektarowej posiadłości do 3-pokojowej klitki to oprócz dyskomfortu
    ma się mnóstwo kasy w plecy... Władza ludowa obiecała wyrównać straty, ale
    tego nie zrobiła. I o tą niezrealizowaną obietnicę jest ten cały proces.

    Z Niemcami jest podobnie, ale nie do końca:

    Oni też mieli na obecnie naszych ziemiach (a przed 1939 r. na ziemiach
    niemieckich) swoje nieruchomości, które utracili w 1945 r. w wyniku zmiany
    granic. Nieruchomości te na mocy dekretów przeszły na własność państwa
    polskiego. Niemcy kwestionują te dekrety, uznając je za bezprawne. Nadal
    uważają się za właścicieli swoich dawnych nieruchomości i żadne zasiedzenie
    nie robi na nich wrażenia.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-06-22 18:49:58
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > polskiego. Niemcy kwestionują te dekrety, uznając je za bezprawne. Nadal
    > uważają się za właścicieli swoich dawnych nieruchomości i żadne

    Trza by znów im Berlin rozp.... ;)))

    Pzdr
    Leszek

  • 4. Data: 2004-06-22 19:02:18
    Od: piotr <x...@x...pl>

    Niemcy mają to na co sobie zapracowali, ale na zdrowy rozum prędzej im
    przyznam rację niż tym co zostawili wszystko Rusom, a my mamy za to
    płacić??????
    A co z Żydami?
    Komu jeszcze coś ukradłem/dliśmy? jakoś nie pamiętam a karzą mi płacić.
    Liberum Veto!

  • 5. Data: 2004-06-22 19:08:39
    Od: "Pawel N" <p...@W...gazeta.pl>

    Bartek Gliniecki <e...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > uważają się za właścicieli swoich dawnych nieruchomości i żadne zasiedzenie

    Na mnie zrobi wielkie wrażenie każdy prawnik reprezentujących tych Niemców
    przed sądem który dokona następującego intelektualnego poczwórnego salta:po
    pierwsze: orzeknie że prawo działa wstecz, po drugie: udowodni że Traktat
    Poczdamski był nieważny[1], po trzecie: w związku z drugim dojdzie do wniosku
    że wszystkie dekrety,ustawy itp zostały wydane przez nieważny rząd Polski
    (ten rząd co sie narodził jako PKWiN bo w Poczdamie uznano że rząd londyński
    przestaje być podmiotem pr.międzynarodowego) a tym samym dojdzie do
    realistycznego wniosku że od magicznego roku 1953[2] (kiedy to powstała EWWiS
    itd) rząd Polski stał się ważny.Ci tzw wypędzeni nawet biedni sobie nie zdają
    sprawy że tymi swoimi pozwami mogą co najwyżej podpalić drewno w kominku.

    [1]W tym Traktacie jest napisane że Ziemie Zachodnie przechodzą w
    administracje Polski a nie na własność ale wczesniej jest napisane że te
    Ziemie stają sie reparacją za zniszczenia poczynione na ZSRR,ZSRR mial z
    calego kawalka tortu ktory otrzymal wydzielic te ziemie zachodnie i je dac w
    zarząd Polsce ktory to rząd radziecki oczywiscie wykorzystal te ziemie jako
    wewnetrzne rozliczenie sie za uzyskane polskie ziemie wschodnie.To nie
    zmienia faktu że te ziemie zachodnie stały sie elementem odszkodowań.
    [2] Wypędzeni powołują sie na poszanowanie prawa własnosci gwarantowanego
    traktatami europejskimi.Najwczesniej mozna mowic o roku 1953,Polska stala sie
    strona tych traktatów 1 maja.Powołanie sie na Strasbourg odpada bo Polska
    przystąpiła do tej konwencji w latach 90tych.Wypędzeni tylko straszą,a ludzie
    sie dają nabrać.Jestem pewien że nic nigdy nie wskórają w sensie materialnym.

    pzdr