  • 1. Data: 2005-07-26 12:29:19
    Temat: oświadczenie wekslowe
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Prosze o wyjasnienie co to jest oswiadczenie wekkslowe i do czego to słuzy?
    Z góry dziekuję
    MB

  • 2. Data: 2005-07-26 14:54:02
    Temat: Re: oświadczenie wekslowe
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Magdalena B napisał(a):
    > Witam
    > Prosze o wyjasnienie co to jest oswiadczenie wekkslowe i do czego to słuzy?
    > Z góry dziekuję

    Prawo nie definiuje czegoś takiego jak "ośiadczenie wekslowe", to
    może być cokolwiek.

    Przypuszczam, że chodzi o coś na kształt deklaracji wekslowej -
    wystawca, wystawiając weksel in blanco, wręcza remitentowi deklarację, w
    której określa warunki, na jakich weksel może być wypełniony. Problemem
    jest jednak to, że taka deklaracja jest posiadaczowi weksla
    niepotrzebna. Może weksel wypełnić na sumę 100 razy większą, a przed
    sądem twierdzić, że deklaracji nie było. I wygra, bo deklaracja jest
    podpisana jedynie przez wystawcę, i na dobrą sprawę, może on codziennie
    sporządzać taki dokument, o różnej treści, a dotyczący rzekomo tego
    samego weksla.

    Dlatego w celu ochrony interesów wystawcy weksla in blanco, należy
    sporządzać *umowy wekslowe*, z podpisami obu stron, aby było wiadomo, że
    obier strony zgadzają się na zawarte w nich warunki.

    Szerzej ten problem opisałem tutaj:
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2005-07-27 07:16:36
    Od: "czarny" <c...@e...pl>

> [...]
    > podpisana jedynie przez wystawcę, i na dobrą sprawę, może on codziennie
    > sporządzać taki dokument, o różnej treści, a dotyczący rzekomo tego

    Nie zgadzam się. Z mojej praktyki: częstokroć weksel i deklarację składa się
    do konkretnej umowy, a wystawca zatrzymuje dla siebie kopię tejże
    deklaracji. Skoro posiadaczowi weksla zostawiliśmy weksel, mamy kopię swojej
    deklaracji, to udowodnimy przed sądem, że wejksel wypelniono niezgodnie z
    umową, do której dołączona była deklaracja wekslowa. Wystawaca nie może, jak
    piszesz, sporządzać "codziennie" takich dokumentów, bo oryginał ma posiadacz
    weksla.

    Miałem jedną sprawę, gdzie kwestionowaliśmy wysokość kwoty wekslowej, bo
    posiadacz uzupełnij ją o karę umowną nie przewidzianą w deklaracji
    wekslowej. Sąd uwzględnił zarzut od razu.

  • 4. Data: 2005-07-27 12:11:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    czarny napisał(a):
> [...]
    > deklaracji, to udowodnimy przed sądem, że wejksel wypelniono niezgodnie z

    Pod warunkiem, że udowodnisz, że:
    1. Deklaracja wystawcy została zaakceptowana przez remitenta, a nie
    została napisana np. po otrzymaniu pozwu (co za problem zrobić coś
    takiego, skoro nie wymaga się podpisu remitenta, że akceptuje warunki
    umowy). To pozwany musi udowodnić swoje zarzuty, powód może twierdzić
    np. że umowa wekslowa była zawarta ustnie. W opisywanym przez Ciebie
    przypadku nie było z tym problemu.

    2. Konkretnie ta umowa dotyczy tego egzemplarza weksla - jeśli weksel in
    blanco był zaopatrzony jeynie w podpis, to może być to trudne. Przecież
    na podstawie jednej deklaracji wystawca nie może negować wszystkich
    wystawionych przez siebie weksli "bo zapewne kiedyś to był właśnie ten
    weksel in blanco"

    > umową, do której dołączona była deklaracja wekslowa. Wystawaca nie może, jak
    > piszesz, sporządzać "codziennie" takich dokumentów, bo oryginał ma posiadacz
    > weksla.

    Posiadacz może wypełnić weksel sumą wyższą, i twierdzić, że do tego
    upoważniała go umowa ustna, a pisemnej deklaracji nie było. Albo
    twierdzić, że weksel był zupełny i dotyczy innej sprawy (transakcji).

    Albo... patrz mój kolejny drugi akapit.

    > Miałem jedną sprawę, gdzie kwestionowaliśmy wysokość kwoty wekslowej, bo
    > posiadacz uzupełnij ją o karę umowną nie przewidzianą w deklaracji
    > wekslowej. Sąd uwzględnił zarzut od razu.

    Jeśli obie strony nie kwestionują porozumienia wekslowego, to jest w
    porządku.

    Największym problemem jest to, że weksle in blanco to zazwyczaj
    podpisane gołe blankiety urzędowe. Wyobraź sobie, że nieuczciwy
    posiadacz wpisuje na nim jako remitenta firmę swojego kolegi i kwotę
    dowolnie wysoką. Przed sądem nowy remitent twierdzi, że tak wypełniony
    weksel dostał od wystawcy. W tym przypadku ani deklaracja, ani umowa
    wekslowa może niewiele dać.

    Traktuj tę dyskusję bardziej teoretycznie. Wiadomo, że w 99%
    przypadków zarówno sądy jak i strony nie będą kwestionować ważności
    porozumień wekslowych, nawet jak możnaby próbować je obalić. Niemniej
    jednak najciekawszy jest ten 1% ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz