  • 1. Data: 2005-08-05 09:30:47
    Temat: osoba publiczna
    Od: "szpak_zam" <s...@g...pl>

    kim jest w rozumieniu prawa osoba publiczna? Czy jest nią urzędnik gminny,
    artysta, kto ?

    pozdrawiam
    szpak
    www.izamosc.prv.pl

  • 2. Data: 2005-08-05 10:15:05
    Temat: Re: osoba publiczna
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik "szpak_zam" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > kim jest w rozumieniu prawa osoba publiczna? Czy jest nią urzędnik gminny,
> [...]
    Osoba publicżną w rozumieniu prawa jest
    Art. 115& 13 kk
    1/ Prezydent RP
    2/Poseł , senator , radny
    2a/ poseł do Prlamentu Europejskiego
    3/ Sędzia , ławnik, prokurator, komornik, notariusz , kurator sądowy, osoba
    orzekająca w sprawach o wykroczenia lub organach dyscyplinarnych
    działających na podst. ustawy
    4/ osoba będąca pracownikiem administracji rządowej lub innego org.
    państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba,że pełni wyłącznie czynności
    usługowe, atakze inna osoba w zakresie w którym uprawniona jest do wydawania
    decyzji administracyjnych
    5/osoba będąca pracownikiem organu kontroli samorządu terytorialnego,
    chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe
    6/ osoba zajmująca kier. stanowisko w innej instytucj państwowej
    Jest to stan prawny na dzień 31o5.2004
    Mogą być małe zmiany aczkolwiek nie sądzę aby były atak istotne. Generalnie
    jest to ujęte w Kodeksie Karnym w rozdziale XIV -Wyjaśnienie wyrażeń
    ustawowych

    Urzędnik Gminy może być osobą publ. jeżeli spełnia kryteria z powyższego
    czyli jeżeli jest m.in uprawniona do wydawania decyzji administracyjnch.
    Bbez wątpliwości osobpubl. jest np Wójt, Burmistrz itp.

  • 3. Data: 2005-08-05 10:36:07
    Od: "szpak_zam" <s...@g...pl>

    czyli zrobienie zdjęcia powiedzmy sławnemu piosenkarzowi podczas koncertu i
    opublikowanie tego bez jego zgody to przestępstwo?

  • 4. Data: 2005-08-05 11:22:27
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 8/5/2005 12:15 PM, Kazimierz Kotowicz wrote :
    > Użytkownik "szpak_zam" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Osoba publicżną w rozumieniu prawa jest
    > Art. 115& 13 kk

    Funkcjonariusza publicznego a nie osobę publiczną definuje art. 115 § 13
    kk. Jak wynika z kolejnego postu pytającemu chodzi o osobę publiczną (a
    dokładnie osobę powszechnie znaną) o której mowa w art. 81 ust. 2 ustawy
    o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stąd odpowiedź dla pytającego:
    Można opublikować bez zezwolenia zdjęcie sławnego piosenkarza podczas
    koncertu.
    Podstawa prawna:
    Art. 82
    [...]
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych,
    społecznych, zawodowych,
    [...]

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 5. Data: 2005-08-05 11:38:42
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name> dosć
    niespodziewanie napisał(a):

    > Funkcjonariusza publicznego a nie osobę publiczną definuje art. 115 §
    > 13 kk.

    Dokładnie - kodeks karny nie ma tu nic do roboty, no można by co najwyzej
    stosować go bardzo posiłkowo i ostrożnie

    > 2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    > 1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z
    > pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności
    > politycznych, społecznych, zawodowych,

    Moim zdaniem ten przepis trzeba rozpatrywać zawsze w konkretnych
    okolicznościach. Urzednik gminny moze być IMHO traktowany jako osoba
    publiczna na terenie gminy i w sprawach związanych z pełnioną przez niego
    funkcją. Rozpowszechnianie jego wizerunku bez związku z jego funkcją
    wykracza już poza dozwolenie określone powyższym przepisem.

    Nauczyciel będzie mógł być prezentowany na łamach gazetki szkolnej, gazety o
    większym zasiegu - przy materiałach związanych z jego szkołą, albo jego
    wypowiedziami ( tak z grubsza, bo subtelności tu moze byc więcej)

    Prezydent RP musi się liczyć z tym, że każda jego publiczna obecność będzie
    przedmiotem późniejszego rozpowszechniania, ale moze się bronic przed
    rozpowszechnianiem zdjęć dotyczących jego sfery prywatnej, domowej.
    (przynajmnie na razie w Polsce, za granicą róznie bywa - najbardziej
    doświadczyła tego Diana)

    Itd, itp. Zawsze, moim zdaniem, trzeba ocenic, czy wykorzystanie wizerunku
    jest jakoś proporcjonalne do "publiczności" konkretnej osoby.

    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 6. Data: 2005-08-05 12:53:17
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"

    Zgadza sie -żle odczytałem-przepraszam
    KK

  • 7. Data: 2005-08-05 13:39:47
    Od: "szpak_zam" <s...@g...pl>

    a np. jeżeli robie jakieś zdjęcia na imprezie gdzie jest 10 000 osób i chcę
    zrobić fotkę publiczności - czy muszę sie pytać powiedzn\my tego kolesia w
    tłumiee którego sobie upatrzyłem ?
    dzięki za odp.

  • 8. Data: 2005-08-05 14:14:26
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    szpak_zam <s...@g...pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
> [...]
    > chcę zrobić fotkę publiczności - czy muszę sie pytać powiedzn\my tego
    > kolesia w tłumiee którego sobie upatrzyłem ?

    Jeżeli robisz fotkę w ogóle nic nie musisz. Ochrona wizerunku dotyczy
    rozpowszechniania wizerunku.

    Jezeli rozpowszechniasz zaczynają się rozróznienia.
    Jeżeli jest elementem publiczności, rozpoznawalnym mniej więcej tak samo jak
    inni - nie musisz pytać o zgodę.
    Jeżeli go wyraźnie wyodrębnisz z tłumu, zwłaszcza ukazujac jego twarz, przy
    zmniejszonej rozpoznawalnosci innych, albo w sytuacji zblizenia na kilka
    tylko osób - należy zacząc myśleć o uzyskaniu zgody na wykorzystanie
    wizerunku.

  • 9. Data: 2005-08-05 14:36:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>
    napisał w wiadomości news:dcve7k$6u9$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Art. 115& 13 kk

    Ale tu mowa o funkcjonariuszu publicznym, a nie osobie publicznej.

  • 10. Data: 2005-08-05 14:56:51
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    > Ale tu mowa o funkcjonariuszu publicznym, a nie osobie publicznej.
    >Witam
    Zamyślenie -po wysłaniu dopiero zaskoczyłem, że poełniłem błąd - czasem tak
    bywa .
    pzdr. KK