  • 1. Data: 2003-09-20 20:13:11
    Temat: odsetki ustawowe - kiedy przedawnienie?
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    Witam i pytam!

    Noszę się z zamiarem naliczenia pewnej firmie odsetek ustawowych od
    nieterminowo zapłaconych faktur, a że pracuje z nimi 8 lat to będę się
    znacznie cofał w czasie.
    I teraz pytanie, jak daleko sie mogę cofnąć 3 czy 5 lat?

    Kolejna wątpliwość to czy okres obejmuje przedawnienie terminu płatności,
    czy terminu zapłaty? (Aby nie było wątpliwości, przykład, okres za który
    naliczam odsetki wynosi X lat i naliczam je na koniec roku - 31-12-YY - i
    teraz powiedzmy że termin płatności minął 20 - 12 - Y-X ale zapłacili w 20
    stycznia, czy mogę naliczyć odsetki za te 20 dni stycznia czy nie? Czy po
    prostu odsetki przepadły bez względu na termin zapłaty pieniędzy?)
    Pozdrawiam
    Tomek
    www.autofocus.pl

  • 2. Data: 2003-09-21 11:50:18
    Temat: Re: odsetki ustawowe - kiedy przedawnienie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Co do zasady odsetki ustawowe nalicza się od dnia wymagalności zapłaty.
    Okres, za jaki miało być wynagrodzenie nie ma nic do rzeczy. Odsetki
    przedawniają się zasadniczo tak samo jak kwota główna, z którą są
    nierozerwalnie związane dokąd nie zostaną uznane w jakimś osobnym
    dokumencie. Z Twojego postu wynika, ze masz zamiar naliczać odsetki od
    należności przez nich uregulowanych. Przejrzyj archiwum grupy, bo nie ma
    sensu bym wałkował to po raz kolejny, ale generalnie pokwitowanie sumy
    dłużnej przez Ciebie stanowi również niejako zrzeczenie się prawa do odsetek
    od tej kwoty. Jedynie w pokwitowaniu mógłbyś stwierdzić, że z wypłaconych Ci
    100 zł, 10 zł zaliczasz na odsetki należne w chwili zapłaty, a reszta idzie
    na dług. W w tym wypadku firma byłaby Ci dłużna nadal 10 zł.

    W wypadku, gdyby opóźneinia wynikały z nieterminowej wypłaty wynagrodzenia z
    wywtułu stosunku pracy, ewentualnie mógłbyś uznać to za naruszenia parw
    parcowniczych i ścigać sprawcę z art. 218 kk, a odsetki stanowiłyby wysokość
    Twoich strat. Wóczas przedawniły by się moim zdaniem z upływem przedawnienia
    ścigania tego przestępstwa. W każdym innym wypadku wystawione przez Ciebie
    pokwitowanie pozbawia Cię prawa do odsetek, a jeśli pieniądze te
    przekazywali Ci na rachunek, to powinieneś ich powiadomić o podjętej decyzji
    niezwłocznie. Co to znaczy niezwłocznie, tego nikt nie wie, bo nigdzie
    dokładnie nie napisano, ale na pewno nie będzie to 2-3 lata od uregulowania
    należności. W wypadku okresowych należności, to moim zdaniem przy kolejnym
    wystawieniu rachunku należałoby poinformować tamtą firmę, że dokonałeś
    zaliczenia należności na poczet odsetek.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-09-21 15:15:12
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

> [...]
    > punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-
    > wanie jego jako bezwzględnie obowiązującego stanu prawnego.

    Dzięki za tyle, ale z tego co mi przekazano o odsetki można się upomnieć w
    znacznie dłuższym okresie czasu. Sam prezes firmy która mi tak "ładnie"
    płaci mówił że mają przypadki że syndyk jakiej stam firmy jak ja likwiduje
    to wali odsetki bezlitośnie za wszystko co się da. Oni teraz tak sie
    wycwanili że każą podpisywać oświadczenie o zrzeczeniu sie odsetek, ale
    niestety jest to forma szantażu, ty nam odsetki mi tobie podpiszemy ostatnią
    fakturę ((((((((
    pozdr

    PS Szukałem przez google ale nic w miarę prostego nie znalazłem ((((((

  • 4. Data: 2003-09-21 18:50:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Odsetki mogą się skapitalizować tylko w wypadku wniesienia powództwa
    sądowego. Wówczas już wymagane dolicza się (można doliczyć dla ścisłości, bo
    nie ma przymusu) do roszczenia i dalej odsetki liczy się już od odsetek.

    Co do podpisu faktury, to dość oryginalna firma szantażu. Jesli usługę,
    dostawę wykonano, to Ty wystawiasz rachunek i go podpisujesz. Jak nie
    zapłącą, to sąd. Ich podpis w tym wypadku ma drugorzędne znaczenie.

  • 5. Data: 2003-09-21 22:02:44
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

> [...]
    idzie
    > na dług. W w tym wypadku firma byłaby Ci dłużna nadal 10 zł.

    To przy okazji pytanie - a jak przy płatności przelewem na konto?
    Należna suma wpłacana jest z kilkumiesięcznym opóźnieniem ale "równo" a w
    opisie widnieje numer FV, za którą płacą. Czy mogę od tego odliczyć najpierw
    na odsetki?

    Wiewióra

  • 6. Data: 2003-09-22 14:55:41
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    > Co do podpisu faktury, to dość oryginalna firma szantażu. Jesli usługę,
    > dostawę wykonano, to Ty wystawiasz rachunek i go podpisujesz. Jak nie
    > zapłącą, to sąd. Ich podpis w tym wypadku ma drugorzędne znaczenie.

    W umowie jest punkt ze podstawą do wystawienia jest podpisany protokół
    zaawansowania prac, a podpisuje go osoba zależna od osoby podpisującej
    fakturę, czyli bez protokołu faktury nie ma ((((((
    I tak przeciąga się sprawę, miesiąc, dwa, a nawet trzy, niestety wszystko w
    myśl duży może więcej, bo małego tak wygolą że go nawet na prawnika nie stać
    (((((((.
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-09-22 18:30:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem możesz. Po prostu składasz drugiej stronie oświadczenie, że
    przesłaną kwotę w pierwszej kolejności zaliczasz na odsetki. Takie
    oświadczenie jest konieczne, albowiem przepis nie przewiduje obligatoryjnego
    zaliczenia na odsetki, a jedynie jest to fakultatywne prawo wierzyciela.
    Możesz to uczynić, ale nie musisz. Ja nie znalazłem w żadnym przepisie
    terminu złożenia takowego oświadczenia, ale z enigmatycznych zasad
    współżycia społecznego wynika, że wierzyciel powinien stosowne oświadczenie
    złożyć niezwłocznie po powzięciu informacji o wpływie gotówki, w chwili
    "zaliczania" wpłaconych pieniędzy. Jeśli by tego nie uczynił, to moim
    zdaniem - podkreślam moim zdaniem - traci prawo do odsetek za okres od
    wpływu pieniędzy do chwili złożenia oświadczenia. I tu znów pewnie na
    zasadzie zasad współżycia społecznego, bo i tego nie unormowano. Chodzi mi o
    to, że niezgodne z tymi zasadami wydaje mi się złożenie takiego oświadczenia
    po dwóch latach i obarczenie kosztami wynikającymi z tego faktu dłużnika.
    Wszak on miał prawo domniemywać, że roszczenie zostało uregulowane, skoro
    wierzyciel nie złożył oświadczenia przeciwnego.

  • 8. Data: 2003-09-22 18:38:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A to nowa moda. Dość często się z tym spotykam w ostatnim czasie. Jeśli
    sprawy nie da się uregulować ugodowo, to zostaje Ci pozew do sądu cywilnego.
    Na zasadzie art. 643 kc "zamawiający obowiązany jest odebrać dzieło, które
    przyjmujący zamówienie wydaje mu zgodnie ze swym zobowiązaniem". A zatem
    powinien sporządzić protokół odbioru, choćby w nim stwierdzono, że robót nie
    odbiera, bowiem są źle wykonane z określeniem co zostało źle wykonane.
    Wówczas wykonawca albo może te wady usunąć, albo niezgodzić się i pozwać
    zleceniodawcę do sądu cywilnego. W ramach tego postępowania sąd powoła na
    koszt pozywającego biegłego sądowego od budownictwa. jeśli biegły stwierdzi,
    że roboty zostały dobrze wykonane, to sąd zasądzi zapłatę, a jeśli nie to
    nie zasądzi. Podobnie musisz postępić, jeśli na pisemne wezwanie do odbioru
    nie przystąpi.

  • 9. Data: 2003-09-22 20:52:23
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem możesz. Po prostu składasz drugiej stronie oświadczenie, że

    Dzięki