  • 1. Data: 2002-01-01 22:23:42
    Temat: norma prawna?
    Od: "rad" <s...@i...pl>

    Witam,mam problem z rozszyfrowaniem normy prawnej jednego spośród
    poszczególnych artykułów,czy ktoś mógłby mi w tym pomóc?Wiem,że należy
    napisac o tym kto jest adresatem danego art.co jest sankcją za
    nieprzestrzeganie zarządzenia,a co dalej,czekam na cenne wskazówki.Z góry
    dziekuję za pomoc-Magda

    Art. 28. § 1. Nie popełnia umyślnie czynu zabronionego, kto pozostaje w
    błędzie co do okoliczności stanowiącej jego znamię.

    § 2. Odpowiada na podstawie przepisu przewidującego łagodniejszą
    odpowiedzialność sprawca, który dopuszcza się czynu w usprawiedliwionym
    błędnym przekonaniu, że zachodzi okoliczność stanowiąca znamię czynu
    zabronionego, od której taka łagodniejsza odpowiedzialność zależy.

    Art. 29. Nie popełnia przestępstwa, kto dopuszcza się czynu zabronionego w
    usprawiedliwionym błędnym przekonaniu, że zachodzi okoliczność wyłączająca
    bezprawność albo winę; jeżeli błąd sprawcy jest nieusprawiedliwiony, sąd
    może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    Art. 30. Nie popełnia przestępstwa, kto dopuszcza się czynu zabronionego w
    usprawiedliwionej nieświadomości jego bezprawności; jeżeli błąd sprawcy jest
    nieusprawiedliwiony, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    Art. 31. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto, z powodu choroby psychicznej,
    upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności psychicznych, nie
    mógł w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub pokierować swoim
    postępowaniem.

    § 2. Jeżeli w czasie popełnienia przestępstwa zdolność rozpoznania znaczenia
    czynu lub kierowania postępowaniem była w znacznym stopniu ograniczona, sąd
    może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    § 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się, gdy sprawca wprawił się w stan
    nietrzeźwości lub odurzenia powodujący wyłączenie lub ograniczenie
    poczytalności, które przewidywał albo mógł przewidzieć.

  • 2. Data: 2002-01-02 09:48:08
    Temat: Re: norma prawna?
    Od: "Solo" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik rad <s...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał
    :a0uh35$fjp$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > napisac o tym kto jest adresatem danego art.co jest sankcją za
    > nieprzestrzeganie zarządzenia,a co dalej,czekam na cenne wskazówki.Z góry

    Nie wiem jaka teoria normy prawnej obowiązuje u Ciebie na uniwerku. Przedsta
    wiam
    odpowiedzi wg teorii trójelementowej budowy normy.
    U mnie obowiązuje teoria normy sankcjonowanej i sankcjonującej. Jeśli więc c
    hcesz
    mogę napisać jak wyglądałyby odpowiedzi wg tej teorii.

> [...]
    > błędnym przekonaniu, że zachodzi okoliczność stanowiąca znamię czynu
    > zabronionego, od której taka łagodniejsza odpowiedzialność zależy.

    1. Wygląda na to, iż adresatem jest sąd rozstrzygający sprawę karną. W razie
    naruszenia przez sąd tego przepisu sankcją może być uchylenie wyroku

> [...]
    > bezprawność albo winę; jeżeli błąd sprawcy jest nieusprawiedliwiony, sąd
    > może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    2. Z tego przepisu wynikają dwie normy - pierwsza zobowiązuje sąd do uniewin
    nienia
    osobę będącą w usprawiedliwionym błędnym przekonaniu itd. druga uprawnia sąd
    do zastosowania nadzwyczajnego złagodzenia kary jeżeli błąd jest nieusprawi
    edli-
    wiony.
    a) W pierwszej adresatem jest sąd rozpatrujący sprawę z sankcją jak wyżej.
    b) W drugiej sąd wyższego rzędu nad tym, który wydaje wyrok. Jest on zobowią
    zany
    uwzględnić nadzwyczajne złagodzenie kary i nie może z tego powodu uchylić wy
    roku I
    instancji. Sankcją jest taka sama.

> [...]
    st
    > nieusprawiedliwiony, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    Jak wyżej

> [...]
    > upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności psychicznych, nie
    > mógł w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub pokierować swoim

    Pkt 1.

> [...]
    > czynu lub kierowania postępowaniem była w znacznym stopniu ograniczona, są
    > może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    Pkt 2 b