  • 11. Data: 2021-12-22 11:17:04
    Temat: Re: dezercja
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 22 Dec 2021 11:07:09 +0100, J.F. napisał(a):

    > kto mial o tym
    > decydowac, dowodca baterii?

    Bateria jest w artylerii, a ten chyba z armaty nie strzelał.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 12. Data: 2021-12-22 11:20:19
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 22 Dec 2021 10:58:30 +0100, J.F. napisał(a):

    > Co mnie oczywiscie nie dziwi, ale nikt tam sie nie zapija na smierc

    Po 1989 zmienił się sojusz wojskowy i pewnie nie ma fali, bo armia
    zawodowa. Poza tym, zdaje się, wszystko po staremu, jak w LWP.

    Sznurem za polskim mundurem.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 13. Data: 2021-12-22 11:27:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .net...

    >Bateria jest w artylerii, a ten chyba z armaty nie strzelał.

    Sluzyl w Pułku Artylerii, wiec nie dziwi przydział do baterii.
    A czy stal blisko armaty, czy w jakis sluzbach pomocniczych ... nie
    wiem jak to w artylerii - np kucharz jest w baterii ... kuchennej ?
    :-)

    A czy artylerzysci powinni byc wysylani do patrolowania granicy, czy
    wysokiej klasy specjalisci powinni czekac w gotowosci na rozwoj
    wypadkow,
    to juz niech wyzsze wladze wojskowo-cywilne odpowiedzą.
    Widac krótka kołdra, albo to wcale nie taki wysoki specjalista, jak
    zreszta na szeregowe przystalo :-)

    J.

  • 14. Data: 2021-12-22 12:05:10
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 22 Dec 2021 11:27:05 +0100, J.F. napisał(a):

    > Sluzyl w Pułku Artylerii, wiec nie dziwi przydział do baterii.

    No faktycznie:
    "Emil Czeczko pochodzi z Bartoszyc, do wojska wstąpił w 2018 r., był
    szeregowym, służył w 11. Mazurskim Pułku Artylerii 16. Pomorskiej Dywizji
    Zmechanizowanej im. króla Kazimierza."

    https://www.rp.pl/wojsko/art19211771-jak-to-mozliwe-
    ze-dezerter-dostal-bron-i-wyjechal-nad-granice

    Ciekawe, że piszą o nim "szeregowy", bo jako artylerzysta powinien być
    "kanonierem".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 15. Data: 2021-12-22 12:11:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

    >Po 1989 zmienił się sojusz wojskowy i pewnie nie ma fali, bo armia
    >zawodowa. Poza tym, zdaje się, wszystko po staremu, jak w LWP.

    Zawodowa armia i brak poboru to troche pozniejsze lata, ale moze przy
    okazji rzeczywiscie fala znikla.

    Zakladajac jednak, ze zolnierz uciekl z jednostki, czy samobojstwo
    popelnil ... moze i trzeba zdymisjonowac dowodcow :-)

    J.

  • 16. Data: 2021-12-22 12:43:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 22 grudnia 2021 o 12:05:11 UTC+1 Olin napisał(a):

> [...]
    ze-dezerter-dostal-bron-i-wyjechal-nad-granice

    > Ciekawe, że piszą o nim "szeregowy", bo jako artylerzysta powinien być

    "Ani diabła się nie bała,
    Aż ci spotkał ją kanonier... " ;>

    Mnie ciekawi to, że podobno uciekł bez broni.
    Na Białorusi mają taką samą, a może lepszą (nie rdzewieje się czy też nie zacina - co
    to miało za feler to nowe Macierewiczowo-Błaszczakowe strzeladło?)?
    Ciekawe, czy zdał ("Giwerę potrzebuję. No! Swoją musiał zdać.") czy też gdzieś
    pozostawił bez opieki?
    Ale jak zdał to jak go wypuścili bez broni? No tak, w sumie nawiał.
    Ciekawe, co gorsze - pozostawić broń bez opieki czy uciec z bronią? Oczywiście
    pytanie z punktu widzenia uciekiniera oraz odpowiedzialnego oficera.

  • 17. Data: 2021-12-22 13:20:29
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:

> [...]
    > Ciekawe, co gorsze - pozostawić broń bez opieki czy uciec z bronią?
    > Oczywiście pytanie z punktu widzenia uciekiniera oraz odpowiedzialnego

    Na mój chłopski rozum "oddalenie się" *bez broni* może ułatwić w razie
    złapania obronę po linii "samowolne oddalenie się" co jak rozumiem jest
    zarzutem o wiele słabszym od dezercji. Po za tym na lekko upartego jeśli
    oddaliłby się bez zezwolenia/rozkazu albo "uzasadnienia potrzebami
    służby" z bronią (z ostrą amunicją) to można by się czepiać po linii
    nielegalnego posiadania broni - IMHO wręcz powinno się.

    Zaś co do pragmatyki takiej oceny prawnej to IMHO wystarczy sobie
    przypomnieć przypadek Ochnika (1990) [A] żeby się czepiać zdawkowo.
    Łapanie dezertera bez broni (palnej) mniej stresujące jest.

    [A] https://dziennikpolski24.pl/decyzja-odroczona/ar/229
    9630

    --
    A. Filip