  • 1. Data: 2008-06-30 18:00:45
    Temat: Sila wyzsza - termin prawny?
    Od: <Andrzej>

    Witam

    Jezeli mozna chcialbym zasiegnac informacji w kwestii zwiazanej z umowa o
    wykonanie dziela.
    Otoz dostalem umowe w ktorej w jednym z akapitow widnieje taki zapis jak "§
    sila wyzsza ".
    Ponizej punkty do owego paragrafu:

    "W przypadku, gdy ktorakolwiek ze stron Umowy bedzie uznana za niezdolna do
    realizacji calosci lub jakiejkolwiek czesci swoich zobowiazan, wynikajacych
    z Umowy, ze wzgledu na wystapienie zdarzenia sily wyzszej, Strona taka
    natychmiast powiadomi o tym druga Strone; zawiadomienie takie powinno
    zawierac szczegoly okolicznosci powodujace wystapienie zdarzenia sily
    wyzszej.

    Podczas zdarzenia sily wyzszej realizacja Umowy zostanie zawieszona tylko w
    niezbednym zakresie bez ponoszenia odpowiedzialnosci za szkody, przy czym
    rozumie sie, ze przyczyny takiej przerwy w dzialaniu zostana niezwlocznie
    usuniete, a dzialalnosc zostanie podjeta przez strone informująca o
    wystapieniu zdarzenia sily wyzszej w najblizszym mozliwym."

    Czy zapis "Sila wyzsza" to typowy termin prawny?

    Prosze o rade,
    AndrzejS

  • 2. Data: 2008-06-30 20:09:27
    Temat: Re: Sila wyzsza - termin prawny?
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    Sila wyzasza to okolicznosc niezalezna od czlowieka, ktora nie byla znana na
    poczatku (np przy zawarciu umowy) i ktorej w zasadzie nie mozna zapobiec i
    nie mozna przewidziec (poza tym ze w ogole moze wystapic) - to taka moja
    definicja :-)

    Cezar

  • 3. Data: 2008-06-30 22:20:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jun 2008, Andrzej wrote:

> [...]
    > wystapieniu zdarzenia sily wyzszej w najblizszym mozliwym."
    >
    > Czy zapis "Sila wyzsza" to typowy termin prawny?

    Skądinąd.
    Rozumiem, że to umowa firma-osoba nie prowadząca DG?
    To klasyka.
    Dajmy na to: firma otrzymuje prawnie ważny nakaz czegoś-tam (no, to
    może być różna firma...). Albo powódź ją zalewa.
    Albo wykonawca zostaje powołany do wojska. Albo tramwaj go potrąca.

    To wszystko "siła wyższa", i głupio by było, jakby umowa np. kazała
    w takich przypadkach *bezwarunkowo* płacić kary umowne.

    > Prosze o rade,

    A nie, to wyżej to nie rada.
    To gdybania nieuprawnionej :> osoby.
    Zdajesz sobie sprawę, że *radę* to uzyskać możesz u adwokata, tylko
    i wyłącznie?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-07-01 06:10:50
    Od: <Andrzej>

    Chodzi mi wylacznie, o ty czy owa "Sila wyzsza" to jezyk prawny.

  • 5. Data: 2008-07-01 17:54:19
    Od: "Cezar" <c...@i...pl>

    > Chodzi mi wylacznie, o ty czy owa "Sila wyzsza" to jezyk prawny.

    To jest termin ktory wystepuje w prawie, ale nie ma legalnej (prawem
    opisanej) definicji.
    Sluzy uelastycznieniu prawa.

    Cezar