  • 1. Data: 2006-02-10 10:28:16
    Temat: Rozpijanie nieletnich.
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    42.html

    "Pięciu nastolatków pociągało w parku wino z jednej butelki. Policja
    uznała, że "rozpijali się nawzajem", i skierowała sprawę do sądu. Gdyby
    każdy chłopak pił z własnej butelki, przestępstwa by nie było

    Pięciu 16-latków w przypływie młodzieńczej fantazji (albo głupoty)
    kupiło butelkę wina. Poszli z nią do parku przy Królikarni, odkorowali
    i puścili "w kółeczko". Ledwie wypili po łyku, pojawił się patrol
    szkolny straży miejskiej. Chłopców zatrzymano i przewieziono do
    komisariatu. Tam policjanci gruntownie ich przesłuchali. Efekt? Zarzuty
    z art. 208 kodeksu karnego, czyli tzw. rozpijanie małoletniego (osoby
    poniżej 18. roku życia). Policja uznała, że chłopcy popełnili
    przestępstwo. Sprawa trafi do sądu.

    - To jakiś absurd - oburza się pan Andrzej (nazwisko do wiadomości
    redakcji), ojciec jednego z chłopców. - Żeby było jasne: jestem
    przeciwny takim incydentom. Odbyłem z synem poważną rozmowę. Ale wobec
    chłopców zastosowano niewspółmierne środki wobec skali wykroczenia.

    Trzech zatrzymanych nastolatków policjanci sfotografowali (profil
    prawy, lewy i en face), pobrano też od nich odciski palców. Podczas
    przesłuchania główny nacisk położyli na kwestię "przekazywania butelki"
    z rąk do rąk. - Jeżeli jeden chłopiec podał butelkę z alkoholem
    drugiemu, to popełnił właśnie przestępstwo rozpijania małoletniego -
    tłumaczy st. asp. Janusz Ziętal, który w mokotowskiej komendzie zajmuje
    się przestępczością nieletnich. - Artykuł 208 kodeksu karnego mówi
    wyraźnie o podawaniu alkoholu małoletniemu. Nie precyzuje, w jakim
    wieku musi być podający. Czyli małoletniego może rozpijać także inny
    małoletni.

    Efekt jest taki, że chłopcy są jednocześnie sprawcami przestępstwa - bo
    rozpijali, i jego ofiarami - bo byli rozpijani. Co więcej - z takiego
    rozumienia przepisu wynika, że gdyby każdy z nich miał swoją butelkę z
    winem, to nie popełniłby przestępstwa!

    Joanna Mikuła, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów
    Alkoholowych, jest taką interpretacją zaskoczona. - Moim zdaniem ten
    artykuł kodeksu miał raczej uchronić dzieci przed działaniem dorosłych.
    Jak najszybciej skonsultuję tę sprawę z prawnikami. Być może przepisy
    trzeba doprecyzować - zapowiada.

    O opinię poprosiliśmy też sędziego. - Policja popełniła błąd:
    rozpijanie powinno mieć bowiem charakter ciągły, a nie incydentalny -
    twierdzi Marcin Łochowski z Sądu Okręgowego Warszawa Praga.

    Ale policja i na to ma odpowiedź. Jako, że przypadek był jednorazowy,
    to kwalifikacja brzmi: "usiłowanie rozpijania". - To już
    nieporozumienie! - oponuje sędzia Łochowski. St. asp. Janusz Ziętal: -
    Patrzę na takie sprawy także jako rodzic. Wiem, że dobrym rozwiązaniem
    mogłaby być męska rozmowa z chłopcami. Ale naszym obowiązkiem jest
    reagować na każdy przejaw demoralizacji.

    Choć chłopcy popełnili przestępstwo, prawo nie zezwala karać osób
    poniżej 17. roku życia. Zajmie się więc nimi sąd rodzinny. Mogą nawet
    trafić do poprawczka."

    j.

    http://tinyurl.com/dpuad (kto pierwszy kliknie ten głupi)

  • 2. Data: 2006-02-10 10:39:11
    Temat: Re: Rozpijanie nieletnich.
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    januszek napisał(a):

    > Choć chłopcy popełnili przestępstwo, prawo nie zezwala karać osób
    > poniżej 17. roku życia. Zajmie się więc nimi sąd rodzinny. Mogą nawet
    > trafić do poprawczka."

    Oczywiście nikt nie wpadł na to, żeby sprawdzić, kto nieletnim sprzedał
    alkohol?
    Justyna

  • 3. Data: 2006-02-10 11:04:31
    Od: "Zeke" <s...@p...onet.pl>

    No zaraz .... jk chlopaki zrobili tzw "zrzute" na butelke to kady pil ze
    SWOJEJ butelki , kolega tylko butelke przytrzymywal:)

    Pawel

  • 4. Data: 2006-02-10 11:11:59
    Od: sobate <s...@s...pl>

    A nie lepiej by było gdyby w ogóle nie sprzedawano alkoholu ?

  • 5. Data: 2006-02-10 11:23:48
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    tak przy okazji, czy mozna postawic zarzut usiilowania morderstwa samego
    siebie osobie popelniajacej samobojstwo?

    P.

  • 6. Data: 2006-02-10 11:32:33
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    sobate napisał(a):
    > A nie lepiej by było gdyby w ogóle nie sprzedawano alkoholu ?

    nikomu?

  • 7. Data: 2006-02-10 11:40:11
    Od: sobate <s...@s...pl>

    Tak.

  • 8. Data: 2006-02-10 11:47:06
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 10 Feb 2006 12:40:11 +0100, sobate napisał(a):

    > Tak.

    Głupi jesteś

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 9. Data: 2006-02-10 11:52:10
    Od: "Onzo" <b...@i...pl>

    Uzytkownik "sobate" <s...@s...pl> napisal w wiadomosci
    > Tak.

    Eeee to pomysl ile bys placil za benzyne zeby na sluzbe zdrowia starczylo...

    Onzo

  • 10. Data: 2006-02-10 12:49:12
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    januszek napisał(a):

    > Choć chłopcy popełnili przestępstwo, prawo nie zezwala karać osób
    > poniżej 17. roku życia. Zajmie się więc nimi sąd rodzinny. Mogą nawet
    > trafić do poprawczka."

    Dlatego na popijawy należy chodzić z własnym kieliszkiem na
    smyczy i polewać sobie wbrew tradycji samemu.

    --
    |______ Stasio Podróżnik
    o/________\o PMS: 525tds E34 PRRC : RCI2950+LINCOLN+AT 71 Magnum