  • Data: 2004-03-04 09:59:05
    Temat: Re: prokura samoistna???
    Od: Catbert <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 3/4/2004 8:45 AM, w...@p...onet.pl wrote:

    > oczywiście, nie znam sprawy jednak powątpiewam. Na mój nos sprawa dotyczyła
    > udzielenia prokury łącznej ! jednej osobie (dokonuje ona wówczas czynności
    > łącznie z członkiem zarządu) i pewnie ten sąd uznał że jest to niedopuszczalne.
    > Bo i dyskusja w tej sprawie jest dość duża, chociaż istnieje uchwała SN
    > dopuszczająca taką zabawę.

    Dotyczyło udzielenia prokury jednoosobowej.

    W oparciu o ksh:
    Art. 205. [Forma oświadczeń składanych w imieniu spółki]
    [...]
    § 3. Przepisy § 1 i § 2 nie wyłączają ustanowienia <<prokury>>
    jednoosobowej lub łącznej i nie ograniczają praw prokurentów
    wynikających z przepisów o prokurze.

    Kodeksowo można więc udzielić prokury jednoosobowej - natomiast zdanie
    sądu: "prokurent może reprezentowac spółkę łącznie z członkiem zarządu
    ponieważ nie jest członkiem jej władz (zarządem) upoważnionym do
    samodzielnego reprezentowania spółki".
    Kwestionowany zapis w umowie spółki:
    "Prokurent jest upoważniony do składania oświadczeń woli jednoosobowo"

    Pytanie, co w takim razie może prokurent "jednoosobowy"? Przyjmować
    korespondencję?
    O ile wiem, to prokurent nie może dokonać szeregu czynności, właściwych
    jedynie dla zarządu, ale ich lista jest ograniczona i konkretna.

    Pzdr: Catbert