  • Data: 2011-09-28 11:04:42
    Temat: Re: podatek od spadku - kiedy nie trzeba zgłaszać do US
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 27 Sep 2011, MZ wrote:

> [...]
    > stwierdzenie nabycia spadku.
    > 2011 rok - do wdowy zgłasza się US z pismem, że w związku z informacją z
    > sądu z 2008 roku wzywa do wskazania w którym US zostało złożone
    > zawiadomienie (deklaracja) o nabyciu spadku i opłacony podatek. Jeśli
    > nie zostało złożone to US wzywa do wypełnienia SD-3 i grozi naliczeniem
    > odsetek od 2008 roku czyli od uprawomocnienia się sądowego nabycia spadku.
    >
    > I teraz:
    > Wkład mieszkaniowy według zaświadczenia ze spółdzielni pobranego na
    > potrzeby sądowego nabycia spadku wynosił 1850 zł (już po denominacji).
    [...]
    > Dlatego też deklaracja o nabyciu spadku nie została złożona bo zgodnie z
    > art 4A ust 4 podpunkt 1 Dz.U. 1983 Nr 45 poz. 207 USTAWA z dnia 28 lipca
    > 1983 r. o podatku od spadków i darowizn nie podlega zgłoszeniu kwota do
    > 9 637 zł.

    Jak masz pod ręką, to bardzo poproszę o zacytowanie tego przepisu
    (obowiązującego w 2008 roku).

    LITERALNIE, słowo w słowo.

    Dla wyjaśnienia, odszukaj wątek zatytułowany:
    "Kupno starego wozu bez dowodu rej ?"
    ...który z .samochody był crosspostowany na .prawo.podatki
    (BTW: wątek jest NTG, bo jest oddzielna podgrupa tematyczna :))

    Streszczenie: przepis przewiduje:
    - złożenie deklaracji
    *i*
    - wpłatę podatku

    Odrębnie.

    Uzasadnienie w streszczeniu:
    w przypadku transakcji w których podstawę stanowi "wartość rynkowa",
    skarbówka ma prawo weryfikacji wartości stanowiącej podstawę
    opodatkowania, a podanej przez podatnika.
    Jeśli podatnik nie wywiąże się z obowiązku złożenia deklaracji,
    uniemożliwia przystąpienie do weryfikacji. Nie ma czego podważać.

    Popatrz na to tak: ktoś "wycenia" wartość na 9600 zł.
    I na podstawie j.w. nie płaci podatku.
    Ale US uważa, że być może "wyceniłby" wartość na 12000 zł.
    Tylko jak ma to zrobić, skoro podatnik nie złożył deklaracji?
    Dlatego niezłożenie deklaracji *może* być potraktowane jako
    naruszenie obowiązku podatkowego.
    Nie wiem czy nie można za to dostać mandatu.

    > Czy w takim razie wystarczy do US zanieść oświadczenie (dołączone do
    > pisma) że podatnik zapoznał się z materiałami sprawy i zgłasza sprzeciw
    > do zgromadzonego materiału/zarzutu nie złożenia deklaracji podpierając
    > to powyższymi artykułami, czyli że złożenie deklaracji nie było wymagane?

    Doradcą nie jestem, kompletu treści aktów prawnych na konkretne lata
    nie trzymam, ale jak wyżej - zapoznaj się z wątkiem o którym mowa
    oraz DOKŁADNĄ treścią ustawy z dnia którego dotyczy obowiązek.
    Zwróć uwagę, że US *nie wie* (skoro nie ma deklaracji) jaka jest
    Twoja "wycena wartości".
    Fakt, iż Ty uważasz ją za "100% prawidłową", nie znaczy że US nie
    ma prawa jej skontrolować.
    Jeśli w ustawie nia ma treści "dopiero przy kwocie powodującej
    obowiązek zapłaty podatku składamy deklarację" (jakkolwiek wyrażonej),
    to w przywołanym wątku zostało to dobitnie wyjaśnione przykładem PIT
    u osoby która nie przekroczyła "kwoty wolnej" (z dokładnością
    do nieścisłości tego określenia), więc podatku nie płaci.
    A mandat za brak deklaracji dostać jak najbardziej może.

    pzdr, Gotfryd