    From: andromeda <j...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: email imienny firmowy po zakończeniu umowy o pracę
    Date: Thu, 10 Nov 2011 15:45:11 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 10 Nov 2011 15:03:35 +0200, januszek napisał(a):

    > andromeda napisa?(a):

    > No właśnie, skąd? Samo imię i nazwisko tak naprawdę nie identyfikują
    > konkretnej osoby. W opinii GIODO takie informacje to "dane służbowe".
    > Zobacz tu:
    > http://www.enigma.com.pl/pliki/publikacje/giodo_zatr
    udnienie.pdf (mniej
    > więcej to o co pytasz jest na str 7 na samej gorze).
    >
    > j.

    Przytoczę może cały tekst artykułu który wzbudził moje obawy:

    "Co do zasady pracodawca ma prawo dysponować danymi osobowymi pracownika
    takimi jak imię i nazwisko w trakcie trwania stosunku pracy. W związku z
    tym pracodawca może wymagać od pracownika przedstawiania się klientom
    imieniem oraz nazwiskiem czy też może wprowadzić obowiązek posiadania
    plakietek z imieniem i nazwiskiem. Podobnie może zamieszczać na swojej
    stronie internetowej powyższe dane wraz ze stanowiskiem pracy wykonywanym
    w danej firmie. Pracodawca może także zobowiązać pracownika do
    korzystania z firmowych maili w których to domena przedsiębiorcy
    poprzedzona jest imieniem i nazwiskiem pracownika. Jednakże tego typu
    uprawnienia pracodawcy istnieją tylko do czasu trwania umowy o pracę. Po
    rozwiązaniu umowy o pracę pracodawca nie może już przetwarzać danych
    osobowych pracownika i powinien niezwłocznie tego typu informację usunąć
    np.: ze strony internetowej czy też winien niezwłocznie zaprzestać z
    korzystania z imiennego maila pracownika. Obowiązek taki można wywieść z
    art. 23 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych
    osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.) Artykuł ten jasno
    mówi, iż przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, jeśli jest to
    niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych
    przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie
    narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. I tak jest w
    przypadku pracodawcy zatrudniającego pracownika. W przypadku rozwiązania
    umowy o pracę to uprawnienie pracodawcy zanika. A tym samym brak podstaw
    do posługiwania się imiennym mailem pracownika założonym na firmę.
    Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. ochronie danych
    osobowych (Dz.U. 1997 nr 133 poz. 883 z późń. zm.)"

    Posługiwanie mailem to przecież także odbiór poczty elektronicznej
    (obojętnie jak: aliasem czy kontem) zaadresowanej imiennie.

    --
    Pozdrawiam