  • Data: 2011-08-18 18:03:08
    Temat: Re: czy obywatel RP
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy któryś z tych aktów wskazuje na OBYWATELSTWO jako kryterium
    > istnienia obowiązku dokonywania zgłoszenia?

    W Prawie dewizowym jest definicja rezydenta i nierezydenta. W rozumieniu
    ustawy:

    1) rezydentami są:

    a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne
    mające siedzibę w kraju, a także inne podmioty mające siedzibę w kraju,
    posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym
    imieniu; rezydentami są również znajdujące się w kraju oddziały,
    przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów,

    b) polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne
    polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów
    i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych,

    2) nierezydentami są:
    a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne
    mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za
    granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we
    własnym imieniu; nierezydentami są również znajdujące się za granicą
    oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów,

    b) obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce
    przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe,
    korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub
    konsularnych,

    3) nierezydentami z krajów trzecich są osoby fizyczne, osoby prawne oraz
    inne podmioty, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw
    we własnym imieniu, mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w krajach
    trzecich; nierezydentami z krajów trzecich są również znajdujące się w tych
    krajach oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez
    rezydentów lub nierezydentów z innych krajów,

    4) krajem jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    5) krajami trzecimi są państwa niebędące państwami członkowskimi Unii
    Europejskiej, a także ich terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone
    oraz terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone państw członkowskich
    Unii Europejskiej,

    Zatem wychodzi na to, żę definiują to poprzez miejsce zamieszkania. Polonia
    nie jest rezydentem, więc raczej się zastanawiam, czy do załozenia konta w
    Polsce nie powinni mieć zezwolenia dewizowego.

    > W KK przepis widzę, ale obwarowany jest zastrzeżeniem "kto wbrew
    > obowiązkowi" - czyli jeszcze trzeba znaleźć przepis ustanawiający
    > obowiązek.

    Te obowiązki i zakazy są w Prawie dewizowym. Pobieżnie to przeanalizowałem,
    ale wydaje mi się, że polak do zdeponowania środków w obcym banku
    potrzebuje zezwolenie.

    > Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
    > wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
    > z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

    Nie, bo mieszkają za granicą. Nie są rezydentami. W tej ustawie - krótkiej,
    wiec rzuć sam okiem - jest tak, ze ta sama osoba jednocześnie może być
    rezydentem i nierezydentem. Dość to powikłane.