  • Data: 2009-09-25 15:28:05
    Temat: Re: Udostępnianie schematów, serwisówek a prawo
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> szukaj wiadomości tego autora

    SebaeL wyskrobał(a):
    > Czasami (z racji tego, że lubię stary sprzęt audio, tzw. vintage)
    > potrzebuję znaleźć w sieci schemat lub instrukcję do konkretnego
    > modelu sprzętu grającego. W 90% przypadków spotykam się z mozliwością
    > odpłatnego zassania takowych - zarówno na stronach polskich, jak i
    > zagranicznych. W związku z tym ciekawi mnie, jak to wygląda w świetle
    > prawa:
    > - czy obowiązuje tutaj prawo autorskie?
    > - czy każdy może na swojej stronie publikować schematy serwisowe "za
    > free"? - czy legalne jest pobieranie opłaty za takowe (pan Jurek
    > elektronik
> [...]

    To wszystko zależy według jakiego prawa będziemy oceniać takie
    udostępnianie. Być może (w co wątpię w przypadku np. USA) takie
    udostępnianie jest dozwolone. W prawie polskim raczej nie - bez zgody
    autora. Pobieranie opłat za pobieranie i ich legalność to bardziej
    skomplikowana sprawa. Zależy za co jest ta opłata - czy za udzielenie
    licencji w świetle prawa autorskiego (udostępniający jej nie ma, więc sam
    komu innemu nie może jej udzielić), czy za jakąś usługę np. downloadu.

    --
    .B:artek.