  • Data: 2004-05-03 08:54:32
    Temat: Re: Pobicie dziecka, wytoczenie sprawy rodzicom sprawców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 3 May 2004, kam wrote:
    [...]
    >+ Poza tym jest to kara nakładana na rodziców za ich czyn, a nie
    >+ wynagrodzenie przez nich szkody wyrządzonej przez dziecko.

    Nie zdążyłem na czas "wleźć w dyskusję", choć pamiętam że
    w tym wątku ktoś mnie już "przydepnął" podobnym argumentem.
    Aczkolwiek jako nieprawnik nie śmiem wyrazić swojej opinii
    (tylko pytanie zadałem ;>) bo za mało "paragrafów" w tym
    zakresie poczytałem, to WYDAWAŁO MI się że z pomysłem iż "za
    czyny dziecka nikt nie odpowiada" (cywilnie !) coś jest nie tak.

    Przyjmując do wiadomości to co piszesz, że byłby to (tj. czyn
    zabroniony popełniony przez dziecko) powód do *co najwyżej*
    ukarania rodziców (a nie płacenia odszkodowania), zastanawiam
    się na jakiej podstawie Sąd Okręgowy w Zamościu (a później sąd
    apelacyjny) uznały iż rodzice "podpalacza" (oblał równieśnika
    benzyną i podpalił) uznał roszczenia o 45 kzł odszkodowania
    (nie KARY, a *odszkodowania*), 200 zł renty i "konsekwencje
    poparzeń ujawnione w przyszłoœci" ??

    Artukuł z RP już "wyszedł" do płatnych, powinien być tu:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040424/p
    rawo/prawo_a_9.html
    autor notatki: Robert Horbaczewski, tytuł "w kategorii": "Odpowiedzialnoœć
    za czyny małoletniego", tytuł właściwy: "Dziecko wyrzšdza szkodę, rodzice
    płacš"
    (a chętni sobie znajdą :), powinno np. być "w papierowym" ;))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)