eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOdrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym › Re: Odrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym
  • Data: 2012-09-29 11:06:09
    Temat: Re: Odrebna wlasnosc lokalu w spoldzielni mieszkaniowej - zapisy w akcie notarialnym
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Teraz osobno :) (celowo)

    On Sat, 29 Sep 2012, fonon wrote:

    > Witam,
    > Czy akt notarialny dotyczący ustanowienia odrębnej własności lokalu
    > w spółdzielni mieszkaniowej może zawierać zapis:
    > "Nabywca określa wartość przedmiotu niniejszej umowy na kwotę...."

    Prawdę mówiąc, dlaczego miałby nie móc?
    Aby miał nie móc, musiałby być zabroniony - z zasady swobody
    umów wynika że strony zapisują to co chcą a wyraża ich intencje;
    Pytaniem jest, jaki cel miałby zakaz określenia kwoty na umowie,
    która jest zawierana dobrowolnie?

    Podejrzewam, że chcesz postawić inne pytanie: czy wobec
    faktu, że zawarcie umowy o przekształcenie własnościowego
    prawa spółdzielczego na własność do lokalu w trybie
    przymusu ustawowego uprawnia do dopisywania do
    tej umowy dodatkowych zastrzeżeń bez zgody nabywcy,
    na zasadzie "jak pan nie podpisze to my umowy nie
    zawrzemy, mimo 3-miesięcznego terminu".

    Jak na mój gust, pic polega na tym, że takiego wpisu
    może żądać notariusz a nie sprzedający (nie sp-nia).
    Jako, że notariusz jest płatnikiem podatków od transakcji,
    może chcieć mieć "papier" że świadomie akceptujesz
    taką właśnie kwotę transakcji.
    Sprawi Ci różnicę, jak zażąda oddzielnego oświadczenia
    i zażąda osobnej opłaty?

    Jak US do niego przylezie z jakąś reklamacją, to odeśle
    prosto do kupującego :> "o tu, oświadczył że *on* tak
    wycenia podstawę opodatkowania".

    Ba, jeśli się okaże, że kupujący sam sobie strzelił
    w stopę, bo zaniżył wartość na umowie, a potem musiał
    świeżo kupiony lokal z jakichś "życiowych" powodów pilnie
    sprzedać i okazało się że cena sprzedaży minus cena
    nabycia to całkiem spory zysk do opodatkowania, to
    również nie będzie mógł mieć pretensji do nikogo innego
    (poza sobą samym).

    IMVHO, taki zapis jest uzasadniony.
    Bez względu na to, czy brzmi on że "strony ustalają"
    czy "nabywca ustala".

    pzdr, Gotfryd