  • Data: 2003-08-12 21:38:47
    Temat: Re: Odp: niepelnoletni przyznal sie do kradziezy - co dalej
    Od: "Roman" <n...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dredd<...@...pl> napisał(a):

    > Z rodzicami nie tak szybko. Na moje oko trzeba im udowodnić tak
    > zwaną winę w nadzorze żeby sięgać do ich kieszeni, a to nie jest tak
    > oczywiste. Jak będą zorientowani to się obronią

    Dokładnie w kc jest tak:

    Art. 426. Małoletni, który nie ukończył lat trzynastu, nie ponosi
    odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę.

    Art. 427. Kto na mocy ustawy lub umowy jest zobowiązany do nadzoru nad osobą,
    której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego winy poczytać
    nie można, ten obowiązany jest do naprawienia szkody wyrządzonej przez tę
    osobę, chyba że uczynił zadość obowiązkowi nadzoru albo że szkoda byłaby
    powstała także przy starannym wykonywaniu nadzoru. Przepis ten stosuje się
    również do osób wykonywających bez obowiązku ustawowego ani umownego stałą
    pieczę nad osobą, której z powodu wieku albo stanu psychicznego lub
    cielesnego winy poczytać nie można.

    Art. 428. Gdy sprawca z powodu wieku albo stanu psychicznego lub cielesnego
    nie jest odpowiedzialny za szkodę, a brak jest osób zobowiązanych do nadzoru
    albo gdy nie można od nich uzyskać naprawienia szkody, poszkodowany może
    żądać całkowitego lub częściowego naprawienia szkody od samego sprawcy,
    jeżeli z okoliczności, a zwłaszcza z porównania stanu majątkowego
    poszkodowanego i sprawcy, wynika, że wymagają tego zasady współżycia
    społecznego.

    Zawsze możesz próbować złożyc wniosek, żeby ci to odpracowali chociaż sami w
    jakiś sposób.