    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dokumenty z wskanowanymi podpisami
    Date: Sun, 28 Nov 2021 23:48:27 GMT

    On 2021-11-28, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Ostatnio spotkałem z taką praktyką, że podmioty wystawiające dokumenty
    > potwierdzające własności fizykochemiczne istotnych dla bezpieczeństwa
    > elementów, zamiast wystawić dokument, podpisać go i następnie
    > ewentualnie zeskanowany tak dokument wysłać w formie elektrofonicznej
    > (norma dopuszcza przesyłanie tych dokumentów, o ile wystawca zachowuje
    > na wszelki wypadek oryginał) praktykują taki proceder, że w
    > elektronicznie sporządzonym dokumencie (powiedzmy tabelka w Excel
    > wskanowują pieczęć i podpis osoby uprawnionej i taką hybrydę wysyłają w
    > pdf. Oryginału nikt nie ma.

> [...]

    Praktyka robi się coraz powszechniejsza. Nie dalej jak w piątek dostałem
    do podpisu dokument zamykający projekt, w którym moi koledzy z pracy
    wkleili swoje podpisy w postaci obrazków. Jako, że dla mnie to wysyłanie
    skanu własnego podpisu w takiej powtaci budzi opory, po prostu wstawiłem
    podpis odpowiednią czcionką. Ale być może są to lęki pozbawione bardziej
    praktycznego sesu, bo w końcu jakbym zeskanował ten dokument i posłał
    całość jako bitmapę to co za problem byłby wyciąć i z tego mój podpis.

    MZ problem jest bardziej w sytuacji, którą opisujesz, bo może nie dać
    się w prosty sposób wykazać, kto to podpisał, czy nawet wysłał dokument.
    Będzie prakowało bezpośredniego połączenia pomiędzy podpisem a
    dokumentem. Fotoszopowanie da się zwykle wykryć. Jeśli firma jest
    poważna, to można od biedy na takie praktyki przymykać oczy, ale jesli
    to mała firemka to MZ bezpieczniej mieć coś więcej niż tabelkę w Excellu
    z wklejonym obrazkiem ("pan se sam to chyba wkleił, nikt tego od nas do
    pana nie słał").

    --
    Marcin