  • 1. Data: 2007-10-30 02:00:54
    Temat: RapidShare.com i jego legalność a "domorosłe" wyszukiwarki Rapidshare
    Od: Pawel Lenart <p...@g...com>

    Witam.

    Zastanawiam się nad istnieniem i legalnością serwisu RapidShare
    pozwalającego na wrzucanie i udostępnianie plików (nie szukam problemu
    - po prostu mnie to ciekawi). Pozwolę sobie oszacować, że na około 4
    petabajty danych znajdujących się na ich serwerach 99% to pełne wersje
    gier, programów i filmów. Jak to w ogóle działa? Z tego co słyszałem,
    do RapidShare nie można się przyczepić w kwestiach prawa i
    udostępniania tych plików z racji tego, że nie posiadają wewnętrznej
    wyszukiwarki i to już zależy od użytkownika, który wrzucał, czy
    udostępni on link szerokiej publiczności i to on wtedy jest
    odpowiedzialny za piractwo.

    A co z masą zewnętrznych wyszukiwarek, for, blogów, etc. podających
    linki do owych dóbr? To już można nazwać nielegalnym
    rozpowszechnianiem? Jakie prawo w takim przypadku działa (chodzi o
    możliwą egzekucję)? Państwa, na którego terytorium znajduje się serwer
    zawierający stronę z daną treścią? Czy wystarczy klauzula typu "serwis
    nie odpowiada za wykorzystanie treści w nim się znajdujących, itd" i
    to już oczyszcza "winnego"?

    pozdrawiam
    PL

  • 2. Data: 2007-10-30 09:29:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Oct 2007, Pawel Lenart wrote:

> [...]
    >
    > A co z masą zewnętrznych wyszukiwarek, for, blogów, etc. podających
    > linki do owych dóbr? To już można nazwać nielegalnym

    Pogdybam.
    Mocno nieadekwatnie, bo rzeczy do wartości niematerialnych nie bardzo
    są przystawać, ale jakoś dyskusję trzeba zacząć.
    Załóżmy że wiedziałbyś o tym, iż daleki sąsiad ma bimbrownię.
    Czy i za co można się przyczepić prawnie, jeśli będziesz informację
    i "nielegalnie posiadanych zasobach", która to informacja oczywiście
    moze być wykorzystywana do powiększania skali łamania prawa podatkowego,
    rozpowszechniał i upubliczniał?
    Oczywiście aby podobieństwo mimo ułomności było pełniejsze, trzeba by
    wziąć przypadek kiedy bimbrownik trzyma owe "zasoby" w czyjejś komórce,
    a jeszcze lepiej w publicznie dostępnej przechowalni bagaży :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-10-30 09:30:27
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    > A co z masą zewnętrznych wyszukiwarek, for, blogów, etc. podających
    > linki do owych dóbr? To już można nazwać nielegalnym
    > rozpowszechnianiem?

    pomocnictwo lub czasem podzeganie (odnosnie wywolania woli sciagneicia
    gry lub programu)

    P.

    --
    http://wynagrodzenie.info - forum pracownikow i pracodawcow ...
    http://Profesor.NiesfornaZyta.pl - doradza w sprawach technicznych ...

  • 4. Data: 2007-10-30 09:54:11
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 29 Oct 2007 19:00:54 -0700, Pawel Lenart napisał(a):

    > A co z masą zewnętrznych wyszukiwarek, for, blogów, etc. podających
    > linki do owych dóbr? To już można nazwać nielegalnym
    > rozpowszechnianiem?

    Co CI pomogą wyszukiwarki w przypadku kiedy nazwa/y pliku są np. tego typu:
    asd43.rar01
    Jak sądzisz - dlaczego większość z takich plików jest zabezpieczona hasłem
    (z opcją że nie zobaczysz zawartości przed wpisaniem hasełka)?
    Hasełka są podawane w komentarzach na "odpowiednich" forach :)

  • 5. Data: 2007-10-30 10:14:04
    Od: Pawel Lenart <p...@g...com>

    On 30 Paź, 09:54, Herald <h...@o...eu> wrote:

> [...]
    > (z opcją że nie zobaczysz zawartości przed wpisaniem hasełka)?
    > Hasełka są podawane w komentarzach na "odpowiednich" forach :)

    Po pierwsze: zabezpieczenie pliku hasłem nie "ulegalnia" go, bo, jak
    sam napisałeś, hasła są podawane na forach. Więc IMHO kółko się
    zamyka.
    Po drugie: wyszukiwarka po nazwie pliku nie ma sensu - jak
    najbardziej, bo często bywa tak, że nazwa pliku rozmija się z tytułem
    zawartości (chociaż ludzie nabierają nawyków na poprawne nazewnictwo).
    Jeżeliby uznać forum za pewnego rodzaju wyszukiwarkę, to tam podawany
    jest przecież pełny tytuł (nawet googli można użyć do szukania tychże)
    Po trzecie: troszkę obok tematu, ale trafna uwaga - dziękuję ;-)

    PL

  • 6. Data: 2007-10-30 20:26:42
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Pawel Lenart wrote:

    > Zastanawiam się nad istnieniem i legalnością serwisu

    http://prawo.vagla.pl/node/7485
    Może to Ci będzie pomocne?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 7. Data: 2007-10-30 21:51:41
    Od: Pawel Lenart <p...@g...com>

    > http://prawo.vagla.pl/node/7485
    > Może to Ci będzie pomocne?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Piotr Kubiak
    > (jeśli chcesz do mnie napisać, to domyślisz się jak odszyfrować adres
    > z nagłówka)

    Doskonały artykuł! W pełni rozwiał wszystkie moje wątpliwości i
    niejasności. Bardzo dziękuję za to - czegoś takiego potrzebowałem.
    Jeszcze pozwolę sobie zacytować konkretny ustęp:

    2.1.4. Narzędzia służące do lokalizacji informacji - art. 512(d) DMCA

    Inna sytuacja, w której service providerzy mogą zwolnić się od
    odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich związane ze
    świadczonymi przez nich usługami dotyczy narzędzi służących do
    lokalizacji informacji (tzw. information location tools) i ma miejsce
    wtedy, gdy odsyłają one przy użyciu linków9 do miejsc w sieci
    zawierających materiały lub aktywność naruszające prawa autorskie.
    Typowym przykładem takich narzędzi są tzw. ,,wyszukiwarki"10.
    Zwolnienie od odpowiedzialności następuje w przypadku spełnienia przez
    service providera szeregu przesłanek:
    - nie może on posiadać wiedzy, iż dany materiał lub działanie narusza
    prawo autorskie,
    - jeśli ma prawo i możliwość sprawowania kontroli nad działaniem
    naruszającym prawo, to nie może otrzymywać bezpośrednio związanych z
    tym działaniem korzyści finansowych, oraz
    - po otrzymaniu odpowiedniego powiadomienia niezwłocznie usunął on lub
    zablokował dostęp do materiału.

    pozdrawiam
    PL