  • 1. Data: 2008-08-12 09:53:51
    Temat: Potwierdzenie otrzymania kopii dowodu osobistego
    Od: TOmek <1...@w...pl>

    Witam!
    Wiem ze temat byl kilkakrotnie poruszany ale nie znalazlem odpowiedzi.

    Na kazdym kroku zadaja kserokopi dowodu osobistego. Przykladem moze byc
    MOPS podczas skladania wniosku o becikowe. W moim miejscu zamieszkania
    sa wyjatkowo upierdliwi np. facetowi za mna urzedas nie przyjal wniosku
    poniewaz byl ... wypelniony na komputerze a nie odrecznie (oczywiscie
    wszelkie podpisy byly zlozone recznie, swoja droga zastanawiam sie gdzie
    moznaby zlozyc skarge na takie zachowanie).
    Ale do rzeczy. Odkad kilka lat temu jeden z moich krewnych mial duze
    nieprzyjemnosci z powodu pozyskanych przez oszusta kserokopii dowodu
    osobistego mam manie na tym punkcie i tam gdzie sie da nie pozwalam na
    kserowanie moich dokumentow.

    Pytanie brzmi czy mogę do skladanych kserokopii dowodu np. dopisac na
    kopii (zachowujac jej czytelnosc) adnotację typu "kopia tylko na
    wylacznosc MOPS" lub w przypadku odmowy czy mogę zażądać potwierdzenia
    otrzymania kserokopii dowodu osobistego (no i jakich danych urzędnika
    mogę wymagać na tym potwierdzeniu)? Czy są na to konkretne przepisy?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2008-08-12 11:11:09
    Od: "pitero" <p...@w...pl>

> [...]
    > otrzymania kserokopii dowodu osobistego (no i jakich danych urzędnika
    > mogę wymagać na tym potwierdzeniu)? Czy są na to konkretne przepisy?

    Problem stary jak swiat i w Polsce praktycznie nie rozwiazywalny (urzednik i
    tak zrobi swoje). Teoretycznie mozna sprobowac zadzwonic do GIODO (Generalny
    Ispektor Ochrony Danych Osobowych) i pogadac, co oni radza w takiej
    sytuacji.

  • 3. Data: 2008-08-12 11:22:47
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ale co nawq....sz urzednika, to Twoje ;-))
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2008-08-12 15:13:52
    Temat: Re: Potwierdzenie otrzymania kopii dowodu osobistego - OT
    Od: "Telesfor Baudot" <T...@S...poczta.NIE.onet.TU.pl>

    Użytkownik "pitero" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Problem stary jak świat i w Polsce praktycznie nie rozwiazywalny
    > (urzednik i tak zrobi swoje).

    Nie dajmy się terroryzować przez urzędników!

    Każde takie żądanie odeprzeć zapytaniem o podstawę prawną. Jak w
    ustawie lub rozporządzeniu nie ma nic o kopii DO , to .... na drzewo!

    Przykład dzisiejszy:

    Wydział Finansowy UM i zgłoszenie nieruchomości do podatku.

    Na korytarzu i instrukcja: wypełnić druk i dołączyć kopię aktu
    notarialnego (dalej adres najbliższego punktu ksero).

    Oddaje druk i panienka do mnie: MUSI pan dołączyć ksero....

    Ja: Nie muszę....!

    Panienka: Ależ oczywiście. Nie ma sprawy. I skrzętnie sprawdza dane
    wpisane w formularzu z aktem, po czym rozstajemy się w atmosferze
    wzajemnego zrozumienia....

    --
    Telesfor BAUDOT

  • 5. Data: 2008-08-12 16:04:42
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 12 Aug 2008 11:53:51 +0200, TOmek napisał(a)
    w:<news:g7rifd$jii$2@node1.news.atman.pl>:

> [...]
    > sa wyjatkowo upierdliwi np. facetowi za mna urzedas nie przyjal wniosku
    > poniewaz byl ... wypelniony na komputerze a nie odrecznie

    Mógł się nie przejmować i złożyć bez tego. Po co się przejmuje widzimisiami
    urzędnika?
    Gdyby złożył wniosek, urząd musiałby go rozpatrzyć. Decyzja odmowna z
    powodu braku kserokopii dowodu raczej niemożliwa, chyba że ustawa
    faktycznie nakazuje.

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 6. Data: 2008-08-12 22:43:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "TOmek" <1...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wszelkie podpisy byly zlozone recznie, swoja droga zastanawiam sie gdzie
    > moznaby zlozyc skarge na takie zachowanie).

    Do przełożonego. urzędnik wniosek ma przyjąć i ewentualnie wydać decyzję o
    odmowie przyznania becikowego z powodu wypełnienia druku komputerowo. Nikt
    mu jej pewnie nie podpiseze, ale to już inna sprawa.

> [...]
    > otrzymania kserokopii dowodu osobistego (no i jakich danych urzędnika
    > mogę wymagać na tym potwierdzeniu)? Czy są na to konkretne przepisy?

    Przede wszystkim to Urzędnik ma wskazać podstawę prawną żądania odpisu
    dowodu osobistego. Sensu w tym nijakiego nie widzę, bo dowód zawiera dane
    osobwoe, do których urzędnik i tam ma a przynajmniejpowinien mieć dostęp.
    Ale trzeba by było zajrzeć do ustawy albo wprost zarządać od urzędnika, by
    ją podał. W razie odmowy poprosić przełożonego, a w ostateczności złożyć
    skargę pisemnie.

    Sposób opisany przez Ciebie poprzeznapisanie na kserokopii, że przeznaczona
    jest dla MOPS jest bardzo dobrym pomysłem i urzędnik nie powinien sie temu
    sprzeciwiać. Co do pokwitowania na kserokopię, to załączniki z regułu
    wpisuje się we wniosek, więc z niego wynika, ze ejst tam ta kserokopia.

  • 7. Data: 2008-08-12 22:44:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > (urzednik i tak zrobi swoje). Teoretycznie mozna sprobowac zadzwonic do
    > GIODO (Generalny Ispektor Ochrony Danych Osobowych) i pogadac, co oni

    GIODO chroni dane osobowe, a nie wizerunek dowodu osobistego - bez
    przesady.

  • 8. Data: 2008-08-13 03:22:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "pitero" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > GIODO chroni dane osobowe, a nie wizerunek dowodu osobistego - bez
    > przesady.

    chroni tez dane widniejace na wizerunku dowodu osobistego

  • 9. Data: 2008-08-13 09:46:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Aug 2008, Szerr wrote:

    > Mógł się nie przejmować i złożyć bez tego. Po co się przejmuje widzimisiami
    > urzędnika?

    Pewnie dlatego, że u nas jest mała świadomość iż spowodowanie własnym
    widzimisię szkody (poprzez nieprzyjęcie wniosku i wynikające z tego
    skutki) jest ze strony urzędnika przestępstwem.
    Istotna większość petentów jest przekonana, że jak urzędnik powie
    "nie bo nie" to jest bezkarny (a swojej sprawy nie załatwi).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-08-13 10:19:48
    Od: "pitero" <p...@w...pl>

    > GIODO chroni dane osobowe, a nie wizerunek dowodu osobistego - bez
    > przesady.

    Nie do konca, czy do takiego wniosku konieczne jest przetwarzanie np. danych
    o znakach szczegolnych (punkt z dowodu osobistego)? Prawdopodobnie nie i juz
    GIODO moze wkroczyc.