eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Piesi przegrywają z kierowcami na zebrach
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2019-07-17 18:47:34
    Temat: Piesi przegrywają z kierowcami na zebrach
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.rp.pl/Prawo-drogowe/307089910-Kierowcy-l
    ekcewaza-pieszych-w-rejonie-przejsc---niepokojacy-ra
    port-Krajowej-Rady-Bezpieczenstwa-Ruchu-Drogowego.ht
    ml

    Aktualizacja: 08.07.2019, 19:04
    Publikacja: 08.07.2019

    Kierowcy lekceważą pieszych w rejonie przejść - niepokojący raport
    Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

    Agata Łukaszewicz

    W Polsce piesi nie mają łatwego życia. Większość kierowców nie ustępuje
    im pierwszeństwa, a jeśli już, to na małych i wąskich ulicach.

    Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ogłosiła raport o relacjach
    pieszy-kierowca. Pokazuje on, że pojazdy w rejonie przejść dla pieszych
    poruszają się szybko i często przekraczają prędkości dozwolone w danym
    obszarze. Stanowi to bardzo duże zagrożenie dla chcących przejść przez
    jezdnię.


    Czytaj też: Pieszy wchodzący na pasy bez pierwszeństwa - stanowisko
    Ministerstwa Infrastruktury

    Pomiary terenowe prędkości pojazdów wykazały, że w obszarach o
    dopuszczalnej prędkości 50 km/h, czyli w miastach i małych
    miejscowościach, ok. 85 proc. zbadanych kierowców przekracza dozwoloną
    prędkość, a poza obszarami zabudowanymi o dopuszczalnej prędkości 70
    km/h robi to aż 90 proc. kierowców.


    Na niektórych typach przejść kierowcy zachowują się jednak bardzo
    poprawnie i ustępują pierwszeństwa, zatrzymując się przed prawie każdym
    pieszym pojawiającym się przed przejściem (95 ustąpień na 100 pieszych
    na przejściu). Są to przejścia usytuowane na wąskich ulicach, gdzie
    występuje zarówno duży ruch pieszych, jak i pojazdów.

    Raport ujawnia też występki pieszych. 5 proc. z nich rozmawia przez
    telefony komórkowe, wiadomości tekstowe pisało 1 proc., tyle samo
    słuchało muzyki. W miejscach niedozwolonych przechodziło 8 proc. -
    przede wszystkim na ulicach osiedlowych o małych natężeniach ruchu pojazdów.

    W raporcie omówiono również stosowanie odblasków przez pieszych w
    ciemnej porze doby poza obszarami zabudowanymi. Okazuje się, że przepis
    nakładający obowiązek stosowania odblasków nie jest respektowany przez
    większość pieszych (81 proc.). Prawie 75 proc. stosowanych odblasków
    było stałym elementem ubioru. Jednocześnie z ankiet wynika, że 75 proc.
    pieszych wie o obowiązku stosowania elementów odblaskowych na drogach
    nieoświetlonych poza obszarem zabudowanym, ale tylko 46 proc. deklaruje,
    że je stosuje.

    Wykorzystując wnioski z przeprowadzonych badań, Rada rekomenduje kilka
    rozwiązań. Po pierwsze, intensywne działania na rzecz zmniejszenia
    prędkości pojazdów w pobliżu przejść dla pieszych, szczególnie w
    obszarach zabudowanych w małych miejscowościach. Rada zaleca także
    podjęcie działań mających na celu stworzenie pieszym warunków do
    bezpiecznego przekraczania jezdni w wyznaczonych miejscach.

    Kolejne zalecenie to konieczność postawienia na edukację i zmianę
    zachowań kierowców poprzez zapoznanie ich z wpływem prędkości na
    bezpieczeństwo pieszych oraz przedstawienie trudnej sytuacji pieszych,
    szczególnie osób starszych i najmłodszych uczestników ruchu.

    Rada radzi również, by unikać lokalizowania przejść dla pieszych na
    drogach, na których dopuszczono prędkości powyżej 50 km/h, szczególnie
    tych o przekrojach dwujezdniowych poza obszarami zabudowanymi. W
    uzasadnionych przypadkach takie przejścia, jej zdaniem, powinny być
    wyposażone w sygnalizację świetlną.

    W ocenie Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wdrożyć należy także
    działania propagujące ubiory wyposażone na stałe w elementy odblaskowe,
    co przyczyni się do lepszej widoczności pieszych po ciemku.

    Badania przeprowadzono w województwach: łódzkim, mazowieckim, śląskim i
    wielkopolskim, na wybranych odcinkach dróg.

    (C) Licencja na publikację
    (C) ? Wszystkie prawa zastrzeżone
    Źródło: rp.pl





    --
    I love love

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1