  • 1. Data: 2005-09-03 19:19:17
    Temat: -- POMOCNICTWO NIEUMYSLNE ??
    Od: "Bungo" <b...@U...pl>

    Jak w tytule - bardzo prosze o oswiecenie mnie, czy mozliwe jest
    pomocnictwo nieumyslne.
    Moze jest gdzies w sieci opracowanie dot. tego zagadnienia - chodzi mi
    zwlaszcza o pomocnictwo w swietle prawa karnego.

    z gory serdecznie dzieki:-))

    Bungo

  • 2. Data: 2005-09-03 20:35:40
    Temat: Re: -- POMOCNICTWO NIEUMYSLNE ??
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Bungo napisał(a):
> [...]
    > Moze jest gdzies w sieci opracowanie dot. tego zagadnienia - chodzi mi
    > zwlaszcza o pomocnictwo w swietle prawa karnego.

    Pomocnictwo moze byc popelnione tylko umyslnie.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 3. Data: 2005-09-03 20:40:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bungo" <b...@U...pl> napisał w wiadomości

    Nieumyślne pomocnictwo nie jest możliwe, albowiem było by to sprzeczne
    z treścią art. 18§3 kk. "Odpowiada za pomocnictwo, KTO W ZAMIARZE, aby
    inna osoba dokonała czynu zabronionego (...)".

  • 4. Data: 2005-09-03 21:21:41
    Od: Harry <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl>

    idziesz sobie chodnikiem, widzisz faceta pchajacego samochod i
    probujacego odpalic, podchodzisz do auta z tylu, pchasz i krzyczysz
    "TERAZ" faced odpala auto, wychyla sie przez okno i wola, "wielkie
    dzieki" i z piskiem opon rusza, gdy tu nale z budynku wylatuje drugi
    facet i krzyczy "ZLODZIEJ, POLICJA, LAPAC ZLODZIEJA!!!!!"

    pomocnictwo nieumyslne w rozumieniu potocznym, ale wedlug prawa
    pomocnictwo to jest tylko wtedy jak wiesz ze ktos chce zrobic cos
    nielegalnego i mu pomagasz ;)

    --
    Pozdro Harry
    gg 833844

  • 5. Data: 2005-09-04 10:39:19
    Od: "Bungo" <b...@U...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:dfd1nv$gd$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > z treścią art. 18§3 kk. "Odpowiada za pomocnictwo, KTO W ZAMIARZE, aby
    > inna osoba dokonała czynu zabronionego (...)".

    nie calkiem, bo przeczytaj dalej:

    "odpowiada za pomocnictwo takze ten, kto wbrew prawnemu, szczegolnemu
    obowiazkowi niedopuszczenia do popelnienia czynu zabronionego swoim
    zachowaniem ulatwia innej osobie jego popelnienie"

    Moje pytanie jest wiec takie:

    Czy mozliwe jest pomocnictwo nieumyslne - poprzez zaniechanie (w efekcie
    niedbalstwa lub lekkomyslnosci) w realizacji tzw. obowiazku gwaranta?

    Przy takim postawieniu kwestii sprawa nie jest tak oczywista, bowiem
    zaniechanie moze byc nieumyslne...

    Oswieccie mnie prosze:-))

    Bungo

  • 6. Data: 2005-09-04 10:43:02
    Od: "Bungo" <b...@U...pl>

    Użytkownik "Harry" <Harry_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:dfd3lq$76i$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > dzieki" i z piskiem opon rusza, gdy tu nale z budynku wylatuje drugi
    > facet i krzyczy "ZLODZIEJ, POLICJA, LAPAC ZLODZIEJA!!!!!"

    Niby tak, ale jesli jestes np. pracownikiem ochrony, ktory wlasnie poszedl
    na spacer po chodniku gdy facet rabowal - a miales tzw. obowiazek gwaranta
    niedopuszczenia do takiego rabunku - to bedziesz odpowiadal za pomocnictwo
    (oczywiscie nie za pchanie samochodu...), bo w wyniku twojej
    lekkomyslnosci badz niedbalstwa do rabunku doszlo.
    Lekkomyslnosc i niedbalstwo to forma nieumyslna....

  • 7. Data: 2005-09-04 12:38:44
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Bungo napisał(a):

    > Przy takim postawieniu kwestii sprawa nie jest tak oczywista, bowiem
    > zaniechanie moze byc nieumyslne...

    Nie moze. Poczytaj jakies podreczniki z prawa karnego, tam masz to
    wyjasnione.

    --
    pozdrawiam
    Mithos

  • 8. Data: 2005-09-04 13:36:49
    Od: "Zbig.T" <t...@i...pl>

> [...]
    > lekkomyslnosci badz niedbalstwa do rabunku doszlo.
    > Lekkomyslnosc i niedbalstwo to forma nieumyslna....

    Powiedziałbym, że tym przypadku podany przez Ciebie "obowiązek gwaranta" ma
    charakter cywilnoprawny a nie karny i nie może tu być mowy o pomocnictwie,
    ale np. w przypadku policjanta byłoby to już niedopełnienie obowiązku.
    (art.231 KK). Pzdr.

  • 9. Data: 2005-09-04 14:44:05
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > obowiazkowi niedopuszczenia do popelnienia czynu zabronionego swoim
    > zachowaniem ulatwia innej osobie jego popelnienie"

    ale on musi miec swiadomosc ze ten ktos poplenia czyn zabroniony. (czyli i
    tak i tak miec zamiar)

    P.

  • 10. Data: 2005-09-04 17:03:28
    Od: "Bungo" <b...@U...pl>

    Użytkownik "Zbig.T" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > o pomocnictwie, ale np. w przypadku policjanta byłoby to już
    > niedopełnienie obowiązku. (art.231 KK). Pzdr.

    Czy mam to tak rozumiec, ze na gruncie prawa cywilnego pomocnictwo moze
    byc nieeumyslne,
    natomiast w prawie karnym moze byc tylko umyslne??

    Czy faktycznie na ma odpowiedzialnosci karnej za zaniechanie w formie
    niedbalstwa lub lekkomyslnosci??
    Wskazcie prosze jakas literature zrodlowa, najlepiej w sieci:-)

    Bungo