  • 1. Data: 2003-02-25 06:52:58
    Temat: Opodatkowanie sprzedazy nieruchomosci gruntowej
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    Spolka z o.o. sprzedaje nieruchomosc gruntowa zabudowana budynkiem. Na
    gruncie ustawy o VAT, nieruchomosci gruntowe nie podlegaja odpodatkowaniu
    podatkiem VAT. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wszystko co jest
    wybudowane na gruncie staje sie jego czescia skladowa. Tak wiec nieruchomosc
    nie moze byc przedmiotem obrotu, gdyz nie jest w ogole rzecza. Jest czescia
    skladowa nieruchomosci gruntowej. Moim wiec zdaniem cala nieruchomosc
    gruntowa (o wartosci grunt + budynek) bedzie opodatkowana przy sprzedazy
    podakiem od czynnosci cywilnoprawnych. W ustawie o VAT jest mowa o budynkach
    i budowalach, ale odnosi sie to moim zdaniem, jedynie do sytuacji gdy
    budynek moze byc przedmiotem obrotu (sprzedazy), co bedzie miec miejsce
    jedynie wtedy, gdy bedzie odrebna od nieruchomosci gruntowej, nieruchomoscia
    (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    Nadmienie jeszcze, ze w serwisie gofin.pl pojawiaja sie opinie (tak mozna je
    interpretowac), ze moze dojsc do opodatkowania budynku mimo ze nie jest on
    nieruchomoscia.

    Z gory dziekuje za opinie na powyzszy temat.

    pozdrawiam
    le Roi

  • 2. Data: 2003-02-25 06:58:08
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    we fragmencie "Tak wiec nieruchomosc nie moze byc przedmiotem obrotu, gdyz
    nie jest w ogole rzecza. " chodzilo mi oczywiscie o budynek, ktory nie jest
    rzecza, tylko czescia skladowa nieruchomosci;

    pozdrawiam
    le Roi

  • 3. Data: 2003-02-25 08:27:13
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > skladowa nieruchomosci gruntowej. Moim wiec zdaniem cala nieruchomosc
    > gruntowa (o wartosci grunt + budynek) bedzie opodatkowana przy sprzedazy

    Nie - vide art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

> [...]
    > (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    > sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    Lokal będący odrębną nieruchomością sprzedaje się wraz z ułamkowym udziałem w
    nieruchomości gruntowej.

    > Nadmienie jeszcze, ze w serwisie gofin.pl pojawiaja sie opinie (tak mozna je
    > interpretowac), ze moze dojsc do opodatkowania budynku mimo ze nie jest on
    > nieruchomoscia.

    Dla potrzeb VAT jeżeli sprzedajesz grunt + budynek, to VAT naliczasz tylko od
    wartości budynku. Fakt,że w prawie cywilnym budynek stanowi część składową
    gruntu i w zasadzie jego własność nie może być przeniesiona bez przeniesienia
    własności gruntu, dla VAT w zasadzie nie ma znaczenia.

    > Z gory dziekuje za opinie na powyzszy temat.
    >
    > pozdrawiam
    > le Roi

    Pozdrawiam
    Ciacho

  • 4. Data: 2003-02-25 08:34:13
    Od: c...@p...onet.pl (mariusz)

> [...]
    > podatkiem VAT. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wszystko co jest
    > wybudowane na gruncie staje sie jego czescia skladowa.

    no moze nie wszystko. przepisy szczegolne moga ustanowic odrebna od gruntu
    nieruchomosci (np budynek mieszkalny, lub lokal w budynku wielorodzinnym)

> [...]
    > (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    > sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    art. 235 § 2. KC "Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków
    i urządzeń na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem
    wieczystym."
    tak wiec w przypadku uzytkowania wieczystego budynek jes wlasnoscia
    uzytkownika, ale nie moze byc samodzielnie przedmiotem obrotu (sprzedazy)

> [...]
    > nieruchomoscia.
    >
    > Z gory dziekuje za opinie na powyzszy temat.

    ciekawy temat i z zainteresowaniem wyczekuje na odpowiedz kogos kto dobrze
    zna ustawe o VAT.
    ja osobiscie podzielam poglad, ze nieruchomosc gruntowa (grunt+czesci
    skladowe tego gruntu) powinny byc opodatkowane pzry sprzedazy podatkiem od
    czynnosci cywilnoprawnych

    pozdrawiam
    mariusz c.

    --------------r-e-k-l-a-m-a-----------------

    Tanie bilety lotnicze!
    http://samoloty.onet.pl

  • 5. Data: 2003-02-25 08:52:57
    Od: c...@p...onet.pl

    > Nie - vide art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Z rozpędu nie dopisałem najważniejszego wniosku wynikającego z ww. przepisu-
    opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie tylko sprzedaż
    gruntu. Tutaj na poparcie orzeczenie, co prawda dot. opłaty skarbowej, ale
    aktualne również po rozdzieleniu opłaty skarbowej i pcc.

    2000.09.14 wyrok NSA UI SA/Gd 710/98

    Budynki i budowle wymienione w art. 4 pkt 1 ustawy z 1993 r. o VAT jako towary
    tylko wtedy mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów tej ustawy, gdy
    stanowią odrębne nieruchomości budynkowe, np. budynki wzniesione na gruncie
    objętym prawem użytkowania wieczystego, albo gdy sprzedaży dokonuje właściciel
    nieruchomości, przy czym w tym ostatnim przypadku, jeżeli właściciel jest
    podatnikiem podatku od towarów i usług, od wartości budynku nalicza się podatek
    VAT, a od gruntu pod budynkiem strony umowy zobowiązane są do uiszczenia opłaty
    skarbowej.

  • 6. Data: 2003-02-25 09:09:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam !
    IMHO NTG, po to jest grupa podatki - ale niech będzie:

    On Tue, 25 Feb 2003, le Roi wrote:

    >+ Spolka z o.o. sprzedaje nieruchomosc gruntowa zabudowana budynkiem. Na
    >+ gruncie ustawy o VAT, nieruchomosci gruntowe nie podlegaja odpodatkowaniu
    >+ podatkiem VAT.

    Ściślej: w ustawie o VAT użyto pojęcia "grunty".
    Pojęć "nieruchomości" i "grunty" użyto wyłącznie pomocniczo, sam
    VAT wyraźnie "przypisano" do budynków, budowli i innych takich,
    traktując je jako "towary" !

    >+ Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, wszystko co jest
    >+ wybudowane na gruncie staje sie jego czescia skladowa.

    Poproszę namiar na owe przepisy ! Szczególnie wobec treści
    Art. 46. § 1. Kodeksu Cywilnego:
    ++++
    Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny
    przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem
    związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych
    stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
    ----

    Jak dla mnie, to co najwyżej wszystko co jest na gruncie stanie
    się częscią składową nieruchomości - ale nie gruntem !! Zlituj się...

    >+ Tak wiec nieruchomosc
    >+ nie moze byc przedmiotem obrotu, gdyz nie jest w ogole rzecza. Jest czescia
    >+ skladowa nieruchomosci gruntowej.

    Pomijając że IMHO powyższe prawdą nie jest (i AFAIK istnieje sobie
    radośnie np. cały stosik spółdzielni, których budynki stoją na gruntach
    nieznanych właścicieli, o nie uregulowanej własności, bezprawnie
    przejętych przez Państwo...), to "bycie częścią" jest drobiazgiem
    z punktu widzenia logiki podatkowej (to jest oddzielny dział
    matematyki ;>) - zaproszenie na *.podatki i do tamtejszego archiwum :)

    Wracając do szczegółów: jakbyś przyjął że:

    >+ Moim wiec zdaniem cala nieruchomosc
    >+ gruntowa (o wartosci grunt + budynek)

    nieruchomość = grunt + bydynki_trwale_związane
    ...to może ustawa o VAT byłaby łatwiej strawna :[
    A ty używasz pojęć wymiennie :), poprzednio zapisałeś że
    "nieruchomość = grunt" uzasadniając że "budynek osobno istnieć nie może".
    *Nawet* jakby nie mógł osobno być przedmiotem własności (owszem,
    AFAIK taka była "intencja ustawodawcy" :)) to nie przestaje on
    być osobnym od gruntu przedmiotem (jako takim) !

> [...]
    >+ (np. budynek wybudowany przez uzytkownika wieczystego na gruncie gminy,
    >+ sprzedaz lokalu bedacego nieruchomoscia w budynku).

    No to widać nie spotkałeś się z tym, że zapisy w ustawie odnoszące
    się do przedmiotu ustawy mają prymat nad "ogólnie znanymi pojęciami" :)

    >+ Nadmienie jeszcze, ze w serwisie gofin.pl pojawiaja sie opinie (tak mozna je
    >+ interpretowac), ze moze dojsc do opodatkowania budynku mimo ze nie jest on
    >+ nieruchomoscia.

    Ustawa o VAT:
    ++++
    Art. 15. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót.
    2a. W przypadku sprzedaży budynków lub budowli trwale z gruntem
    związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy
    opodatkowania wyłącza się wartość gruntu.
    ----

    Po prostu: ustawa stanowi że VAT *nie dotyczy grutu*. I nie
    wnika w to, czy dany grunt lub prawo do niego jest odrębną
    od budynku czy trwale związaną wartością - sam budynek
    traktowany jest jak "towar", zaś grunt - jak "substytut
    pieniądza" (nie tylko w VAT, w dochodowym też :) - grunt
    nie podlega amortyzacji).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-02-25 09:11:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ nie jest w ogole rzecza. " chodzilo mi oczywiscie o budynek, ktory nie jest

    Ściślej: dla potrzeb podatku VAT jest "towarem" !

    >+ tylko czescia skladowa nieruchomosci;

    ...która składa się osobno z gruntu (który "towarem VAT" nie jest)
    oraz ew. budynków i budowli (które "towarem VAT" są).
    Fakt możności lub niemożności oddzielnej sprzedaży "częsci" nie
    ma znaczenia dla VAT !

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-02-25 10:24:54
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    wielkie dzieki za odzew :-)

    odnosnie mojego poprzednika:
    "Art. 15. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót.
    2a. W przypadku sprzedaży budynków lub budowli trwale z gruntem
    związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy
    opodatkowania wyłącza się wartość gruntu."

    Interpretuje ten przepis w ten sposob - sprzedaz budynku nie moze nastapic
    jezeli budynek nie jest nieruchomoscia; :-) wtedy, gdy jest nieruchomoscia
    rzeczywiscie 2a wchodzi w gre i przy sprzedazy odliczamy wartosc gruntu;

    a gdy stoi domek na nieruchomosci pana X, i pan X jest wlascicielem
    nieruchomosci gruntowej, to NIE MOZE SPRZEDAC BUDYNKU; o sprzedazy mowi
    prawo cywilne; wiec budynek nie jest przedmiotem obrotu; pan X moze sprzedac
    nieruchomosc gruntowa;

    jedynie wtedy gdy zajdzie sytuacja ze budynek jest nieruchomoscia, moze on
    byc przedmiotem obrotu (oczywiscie prawem zwiaznym bedzie tu udział we
    wlasnosci, badz wlasnosc nieruchomosci gruntowej), ale de iure, sprzedajesz
    budynek (wtedy wchodza przepisy o VAT);

    reasumujac, jak mozna opodatkowac VAT sprzedaz budynku, ktora to sprzedaz
    nie moze nastapic z uwagi na przepisy prawa cywilnego?

    pozdrawiam
    le Roi

  • 9. Data: 2003-02-25 11:22:29
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > rzeczywiscie 2a wchodzi w gre i przy sprzedazy odliczamy wartosc gruntu;

    Ja rozumiem to tak. W prawie cywilnym, aby przenieść własność budynku -
    stanowiącego część składową gruntu na którym stoi - przenieść jednocześnie
    należy własność nieruchomości gruntowej. Potocznie mówi się, że "sprzedaję dom",
    gdy w rzeczywistości chodzi o sprzedaż gruntu wraz z domem. Natomiast prawo
    podatkowe jako autonomiczną gałąź prawa tworzy inne pojęcia. W prawie podatkowym
    budynek jest towarem. Sprzedaż budynku podlega opodatkowaniu. Oczywiście, aby
    sprzedaż budynku była skuteczna w rozumieniu prawa cywilnego musi nastąpić wraz
    z gruntem. Inaczej sprzedany budynek, tak naprawdę nie jest sprzedany, gdyż
    nadal stanowi własność właściciela gruntu (chyba, że sprzedajemy budynek do
    rozbiórki, a to i dopiero od chwili odłączenia go od gruntu). Sprzedaż budynku
    bez gruntu skutkuje w prawie podatkowym tym, że tak naprawdę nie ma co
    opodatkować, bo nie było sprzedaży - czyli nie było czynności opodatkowanej.

    > a gdy stoi domek na nieruchomosci pana X, i pan X jest wlascicielem
    > nieruchomosci gruntowej, to NIE MOZE SPRZEDAC BUDYNKU;

    Budynek sprzedać może :) oczywiście pozostanie jego właścicielem.

    >o sprzedazy mowi
    > prawo cywilne; wiec budynek nie jest przedmiotem obrotu; pan X moze sprzedac
    > nieruchomosc gruntowa;

    Dla VATu budynek jest przedmiotem obrotu - oczywiście nie samoistnie tylko z
    gruntem. Sam jednak grunt jest już podatkowo obojętny.

    > pozdrawiam
    > le Roi

    Pozdrawiam
    Ciacho

  • 10. Data: 2003-02-25 11:33:13
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    witam!

    "> a gdy stoi domek na nieruchomosci pana X, i pan X jest wlascicielem
    > nieruchomosci gruntowej, to NIE MOZE SPRZEDAC BUDYNKU;

    Budynek sprzedać może :) oczywiście pozostanie jego właścicielem"

    nie moge sie zgodzic z poprzednikiem - budynku nie mozna sprzedac jesli nie
    stanowi on rzeczy w rozumieniu prawa cywilnego; wiec jesli nie jest
    nieruchomoscia nie mozna go sprzedac; tu nie chodzi o to ze ktos tam
    pozostanie wlascicielem .... po prostu nie ma mozliwosci sprzedazy domu - bo
    czesci skladowych rzeczy sie nie sprzedaje;
    polecam lekturze przepisy KC, publikacje prof radwanskiego;

    przykladowo: jesli pan X ma dom na nieruchomosci, ktorej jest wlascicielem
    to po prostu nie moze go sprzedac; jedynie cala nieruchomosc gruntowa;

    jesli ma dom ktorego jest wlascicielem, na gruncie gminy ktory to grunt ma w
    uzytkowaniu wieczystym, to dom moze sprzedac, z tym ze tylko i wylacznie z
    udzialem w uzytkowaniu wieczystym;