  • 1. Data: 2019-08-29 02:19:22
    Temat: Okazanie
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    Nie rozumiem.

    1. (
    https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1114641,rpo-spr
    awa-komendy-nie-powinna-sie-zdarzyc.html
    )

    Jego zdaniem, do nieprawidłowości może też dochodzić podczas tzw.
    okazań, gdy policja (bez obecności adwokata) pokazuje podejrzanego
    świadkowi w sposób nieprawidłowy, bo pozoranci na tyle różnią się od
    podejrzewanego, że jest on od razu typowany. "Wiele sądów przyjmuje taki
    dowód z okazania i uważa go za jeden z najbardziej wiarygodnych" -
    podniósł RPO.

    2. (
    https://dzieje.pl/aktualnosci/36-lat-temu-zmarl-matu
    rzysta-grzegorz-przemyk-ofiara-zbrodni-aparatu-wladz
    y-prl
    )

    Podczas tzw. okazania F. nie miał szans rozpoznania milicjantów bijących
    Grzegorza, bo władze zebrały wtedy kilkudziesięciu milicjantów, którzy
    wskutek działań plastyka mało różnili się między sobą.

    Pozoranci różnią się od podejrzewanego (1) - źle.
    Wskutek działań plastyka mało różnią się od siebie (2) - też źle.

    To jak powinno być???

    --

    Piotr

  • 2. Data: 2019-08-29 10:17:08
    Temat: Re: Okazanie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.08.2019 o 02:19, PiotRek pisze:
    > Nie rozumiem> To jak powinno być???

    Podczas okazania robi się zdjęcie okazywanych, by sąd i adwokaci mogli
    stwierdzić, jak to wyglądało. Akurat przywołane przez Ciebie
    nieprawidłowości są najmniejszym problemem. Większym w praktyce
    problemem bywa:

    1) Świadek styka się przypadkowo z okazywanym przed okazaniem (np. na
    korytarzu)
    2) Świadek zna okazywanego
    3) Świadek wskazał sprawcę policjantom podczas tzw. penetracji, ale
    żeby "ładnie wyglądało" robi się okazanie.
    4) Świadek od początku twierdził, że sprawcy nie rozpozna (np. bo było
    ciemno), ale robi się okazanie, bo przecież jest 25%, że wskaże
    sprawcę. Jak nie rozpozna, to twierdzi się, że to mało ważne, bo
    przecież i tak od początku twierdził, że nie pozna.

    Sprawa Komendy jest w ogóle zagadkowa. Wszyscy mają pretensje do tej
    kobiety, która Go wskazała, podczas, gdy ona jedynie powiedziała, że
    jest podobny do portretu pamięciowego. Na ile był podobny, to mógł każdy
    inny stwierdzić - z sędzią włącznie.

    W wypadku Grzegorza PRZEMYK założono, że to byli milicjanci zapominając,
    że jeśli to była jakaś ustawka ówczesnych sił bezpieczeństwa, to równie
    dobrze mógł być f-sz innej służby za milicjanta przebrany.

    Po za tym problemem bywa znalezienie osób przybieranych do okazania.
    Marudzi tu ktoś że tacy, albo inni. A oni są tacy, jacy się akurat
    zgłoszą. Często po prostu losowo poproszone z "poczekalni" osoby.
    Dobrze, że choć właściwej płci :-)

  • 3. Data: 2019-08-29 12:00:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Podczas okazania robi się zdjęcie okazywanych, by sąd i adwokaci
    >mogli
    >stwierdzić, jak to wyglądało.

    No wlasnie - to okazanie jest na etapie gdy "podejrzany" ma juz
    adwokata ?

> [...]
    >problemem bywa:
    >1) Świadek styka się przypadkowo z okazywanym przed okazaniem (np. na

    No, jesli zna, to chyba rozpoznal i w czasie czynu.
    Chyba, ze wtedy wcale nie byl pewien, a teraz mu wpisza "rozpoznal
    przy okazaniu".

    Albo np ciemno bylo, daleko - i okazanie powinno byc w takich samych
    warunkach, zeby sprawdzic czy mogl rozpoznac ...

> [...]
    > sprawcę. Jak nie rozpozna, to twierdzi się, że to mało ważne, bo
    > przecież i tak od początku twierdził, że nie pozna.

    A swiadek nie moze w protokole wpisac, ze nie jest pewny, czy np
    "podobny ale nie ten" ?

> [...]
    >kobiety, która Go wskazała, podczas, gdy ona jedynie powiedziała, że
    >jest podobny do portretu pamięciowego. Na ile był podobny, to mógł

    Dokladnie, ona tu w ogole nie jest "strona w sprawie".

    Kto rozpoznawal na tym okazaniu ?
    Powinni chyba wszyscy uczestnicy tamtej zabawy, ale czy po trzech
    latach pamietaliby jednego z wielu uczestnikow ?

    A w ogole ... jak ten potret powstal i kogo rozpoznawano - sprawca
    wyszedl za dziewczyna i jakos rzucil sie w oczy reszcie ?
    Przeciez nie bylo wiadomo kto to zrobil ?

    A ten obecny domniemany sprawca to jest w jakis sposob podobny do
    Komendy ?
    Czy wcale nie musi byc - sledczy wyciagneli ze swiadkow jakiegos
    niezidentyfikowanego uczestnika ...

> [...]
    >równie
    >dobrze mógł być f-sz innej służby za milicjanta przebrany.

    A SB-cy to nie byli na milicyjnych etatach ?

    Jak to w zasadzie dzialalo - byla w miescie jakas "Komenda SB" ? Gdzie
    ?

    J.

  • 4. Data: 2019-08-29 12:20:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "Urząd Spraw Wewnętrznych" np. wojewódzki lub powiatowy.

    -----

  • 5. Data: 2019-08-29 13:27:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >"Urząd Spraw Wewnętrznych" np. wojewódzki lub powiatowy.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojew%C3%B3dzki_Urz%C4
    %85d_Spraw_Wewn%C4%99trznych

    "nazwa jednostek terenowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych,
    funkcjonujących w Polsce w latach 1983-1990, utworzonych w wyniku
    przemianowania komend wojewódzkich Milicji Obywatelskiej. Na czele
    urzędów stali szefowie pełniący funkcję terenowych organów ministra w
    dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego,
    wykonujący swoje zadania poprzez Służbę Bezpieczeństwa i Milicję
    Obywatelską."

    Czyli byłe komendy wojewodzkie MO, rozszerzone.
    Ale to od 1983 - a wczesniej ?

    J.

    -----

  • 6. Data: 2019-08-29 13:49:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Spytaj Wałęsy, Olejnik lub Michnika.

    -----

  • 7. Data: 2019-08-29 13:56:36
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.08.2019 o 12:00, J.F. pisze:

    > No właśnie - to okazanie jest na etapie gdy "podejrzany" ma już adwokata ?

    Większość podejrzanych nie ma w ogóle adwokatów. Po za tym co ma
    obecność adwokata wspólnego z robieniem lub nie zdjęcia?

    > No, jeśli zna, to chyba rozpoznał i w czasie czynu.
    > Chyba, ze wtedy wcale nie byl pewien, a teraz mu wpiszą "rozpoznał przy
    > okazaniu".

    Tu już mógłbym przytoczyć dziesiątki podobnych sytuacji. Bo zna go z
    widzenia z podwórka i widział z daleka sprawcę i jest PEWIEN, że to on.
    Bo chroni sprawcę, więc rozpoznaje inną osobę, którą mu pokazano. To po
    prostu są ułomności korzystania ze świadków. Mogą kłamać.

    > Albo np ciemno bylo, daleko - i okazanie powinno byc w takich samych
    > warunkach, zeby sprawdzic czy mogl rozpoznac ...

    To się nazywa eksperyment procesowy, a nie okazanie. Prawda jest taka,
    że każdy z nas ma "sobowtóra", a osób podobnych jest masa. Dowód z
    okazania, to tylko dowód z okazania i tyle. Jeśli świadek w miarę
    dokładnie po zdarzeniu opisał sprawcę to okazanie może po prostu
    upewnić, że okazywany jest podobny. Opis, to opis.

    > A swiadek nie moze w protokole wpisac, ze nie jest pewny, czy np
    > "podobny ale nie ten" ?

    Może i nawet powinien, ale powodów kłamstwa może być z tuzin.

    > Dokladnie, ona tu w ogole nie jest "strona w sprawie".

    Wiesz, na początku trochę hejtu na nią szło. Podnoszono, że ona się
    przyjaźniła z milicjantami. Nie chce mi się tego szukać, ale pamiętam.

    > Kto rozpoznawal na tym okazaniu ?
    > Powinni chyba wszyscy uczestnicy tamtej zabawy, ale czy po trzech latach
    > pamietaliby jednego z wielu uczestnikow ?

    Nie chce mi się wracać do artykułów, ale zdaje się, że on był w tym
    klubie, tyle, że wyszedł. Co by dało takie okazanie? W postępowaniu po
    prostu pewnie fakty nadinterpretowano i tyle.

> [...]
    >
    > A SB-cy to nie byli na milicyjnych etatach ?
    > Jak to w zasadzie dzialalo - byla w miescie jakas "Komenda SB" ? Gdzie ?

    Trochę nie moje czasy, ale z opowiadań wiem, że "komenda" była umownym
    pojęciem. Były Rejonowe Urzędy Spraw Wewnętrznych, gdzie jakaś część
    była milicjantami, a jakaś SB. Jeden kierownik i dwóch zastępców
    nadzorujących te piony. Co więcej część służb było wspólnych i ich
    podporządkowanie było wynikiem organizacji, a nie merytoryki.
    Przykładowo sieć łączności podlegała pod SB, a obsługiwała wszystkich.

    Podobnie było przykładowo z logistyką. Jeszcze w latach 90-tych część
    mechaników i magazynierów była na etatach policyjnych, więc przed 1991
    rokiem pewnie byli w SB. Zwalczali organizacje wolnościowe naprawiając
    pojazdy i gromadząc druki procesowe :-)

    Co więcej, w mundurówce dość modne są tzw. zawieszenia na etacie. Czyli,
    gdy w wydziale, w którym pracujesz nie ma odpowiednio wysokiego /
    niskiego etatu, to zawieszają Cię na etacie w innym, choć pracujesz
    nadal tu. Znam kilka osób twierdzących, że tak właśnie sie znalazły w
    SB. Nie mam jak tego zweryfikować, choć nie wydaje mi się to
    nieprawdopodobne.

  • 8. Data: 2019-08-29 14:35:02
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-08-29 o 13:27, J.F. pisze:

> [...]
    > Obywatelską."
    >

    > Czyli byłe komendy wojewodzkie MO, rozszerzone.

    Ukryci byli pod szyldem MO.
    Na każdej komendzie naczelny ubek był zastępcą komendanta milicji.
    No i miał pod sobą jakąś grupę ubeków niższej rangi.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2019-08-29 15:57:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Większość podejrzanych nie ma w ogóle adwokatów.

    Chodzi mi o to, czy on juz jest oficjalnie podejrzany, czy dopiero po
    okazaniu bedzie ...

    >Po za tym co ma
    >obecność adwokata wspólnego z robieniem lub nie zdjęcia?

    Nic, ale tu sie dopominano udzialu adwokata w okazaniu ... a jak
    jeszcze nie postawiono zarzutow, to czy jest adwokat ?

> [...]

    >Tu już mógłbym przytoczyć dziesiątki podobnych sytuacji. Bo zna go z
    >widzenia z podwórka i widział z daleka sprawcę i jest PEWIEN, że to

    No ale skoro byl pewien, to okazanie juz tego nie zmieni.

    >Bo chroni sprawcę, więc rozpoznaje inną osobę, którą mu pokazano. To
    >po
    >prostu są ułomności korzystania ze świadków. Mogą kłamać.

    >To się nazywa eksperyment procesowy, a nie okazanie.

    Ale czy w tym eksperymencie tez uczestniczy czterech pozorantow ?

> [...]
    >dokładnie po zdarzeniu opisał sprawcę to okazanie może po prostu
    >upewnić, że okazywany jest podobny. Opis, to opis.

    Opis to opis, ale jak chcesz dokladnie opisac czlowieka ?
    A jak wydawalo ci sie, ze to sasiad byl, to przeciez opiszesz
    dokladnie tak jak sasiada pamietasz.

    I dopiero adwokat podejrzanego moze wychwycic, ze swiadek opisal ze
    sprawca mial rude wlosy i byl w kapeluszu :-)

    >>> 3) Świadek wskazał sprawcę policjantom podczas tzw. penetracji,

    >Może i nawet powinien, ale powodów kłamstwa może być z tuzin.

    Nie mowie nie, ale zalozmy ze swiadek klamac nie chce, ale policjanci
    chca miec sukces ...

    >Wiesz, na początku trochę hejtu na nią szło. Podnoszono, że ona się
    >przyjaźniła z milicjantami. Nie chce mi się tego szukać, ale
    >pamiętam.

    Tez pamietam, i kto wie, czy to nie bylo kluczowe ...

    >Nie chce mi się wracać do artykułów, ale zdaje się, że on był w tym
    >klubie, tyle, że wyszedł.

    Wydaje mi sie, ze mowiono, ze byl gdzie indziej, mial alibi, tylko sad
    nie uwierzyl.
    Ale kto tam wie, co pismaki zmyslily.

    >Co by dało takie okazanie? W postępowaniu po prostu pewnie fakty
    >nadinterpretowano i tyle.

    No powiedzmy, ze jesli kilka osob go zapamietalo, to jest to jakis
    dowod, ze on tam byl.
    A jak byl, to jest w "kregu podejrzanych".

    Ale co - jeden jedyny obcy w towarzystwie, czy towarzystwo zauwazylo
    jak wychodzil za dziewczyna ?

> [...]
    >była milicjantami, a jakaś SB. Jeden kierownik i dwóch zastępców
    >nadzorujących te piony. Co więcej część służb było wspólnych i ich

    I ci SBcy mieli osobne legitymacje, czy takze milicjantom wymnieniono
    na RUSW ?

    >podporządkowanie było wynikiem organizacji, a nie merytoryki.
    >Przykładowo sieć łączności podlegała pod SB, a obsługiwała
    >wszystkich.

    Jak tu kolega i wiki podpowiadaja - od 1983.
    A wczesniej ?

    Bo wydaje mi sie, ze we Wroclawiu to byl to ten sam gmach, co obecnie
    KWP,
    wczesniej tez tam byla jakas komenda wojewodzka MO ...

    J.

  • 10. Data: 2019-08-29 23:59:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 29.08.2019 o 14:35, RadoslawF pisze:

    > Ukryci byli pod szyldem MO.
    > Na każdej komendzie naczelny ubek był zastępcą komendanta milicji.
    > No i miał pod sobą jakąś grupę ubeków niższej rangi.

    Był kierownik Rejonowego Urzędu Spraw Wewnętrznych i pod sobą miał
    zastępców. Zastępca d/s Milicji był Komendantem. Nie wiem, jak
    tytułowano kierownika SB.