  • 1. Data: 2009-11-22 10:40:14
    Temat: Ochrona danych osobowych w szkole
    Od: "Arek" <a...@o...pl>

    Witam,
    pojawił się problem z publikacją danych na szkolnej stronie internetowej.
    Pozwolę sobie zapytać, aby wyjaśnić:
    1. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować imiona, nazwiska
    nauczycieli z nazwami nauczanych przedmiotów?
    2. Czy szkoła może publikować plan lekcji zawierający imiona i nazwiska
    nauczycieli?
    3. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować zdjęcia nauczycieli
    związane z pracą zawodową?
    4. Czy szkoła może publikować na stronie internetowej zdjęcia uczniów np. z
    zawodów, konkursów (nie indywidualne)?
    5. Czy szkoła może w informacjach o konkursach wymieniać z imienia i
    nazwiskauczniów-laureatów?
    Oczywiście mowa o publikacjach bez pytania o zgodę.

    --
    Arek

  • 2. Data: 2009-11-22 11:05:38
    Temat: Re: Ochrona danych osobowych w szkole
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Arek napisał(a) w <4b09150f$1@news.home.net.pl> :

> [...]
    > 1. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować imiona, nazwiska
    > nauczycieli z nazwami nauczanych przedmiotów?
    Może. Realizowane jest bowiem prawo społeczeństwa (a konkretnie rodziców) do
    informacji.
    > 2. Czy szkoła może publikować plan lekcji zawierający imiona i nazwiska
    > nauczycieli?
    j.w.
    > 3. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować zdjęcia nauczycieli
    > związane z pracą zawodową?
    Moim zdaniem tak.
> [...]
    > nazwiskauczniów-laureatów?
    > Oczywiście mowa o publikacjach bez pytania o zgodę.
    Odnośnie punktu 4 i 5, wyobraź sobie sytuację, że na olimpiadę przedmiotową
    przybywa dziennikarz ogólnopolskiej dużej gazety. W gazecie ukazują się
    jakieś zdjęcia z imprezy i lista laureatów. Czy gazeta pytała o zgodę
    kogokolwiek? Czy ktokolwiek (z uczniów) zaskarżający gazetę miałby szansę
    na wygraną? Zatem wg mnie analogicznie można potraktować stronę internetową
    szkoły.
    Nie wpadajmy w paranoję z tą ochroną danych.

    --
    Maciek
    I spend my time wasting yours.

  • 3. Data: 2009-11-22 14:44:35
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Arek" <a...@o...pl> wrote in message news:4b09150f$1@news.home.net.pl...
    > 1. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować imiona, nazwiska
    > nauczycieli z nazwami nauczanych przedmiotów?

    Był kiedyś problem nazwisk pracowników. Odpowiedź była jasna i jednoznaczna.
    Pracodawca ma prawo publikować dane pracowników, celem umożliwienia
    właściwego realizowania przez nich obowiązków np. kontaktów z kontrahentami
    itp. Tutaj: nauczyciel w ramach obowiązków kontaktuje się np. z rodzicami.

    > 2. Czy szkoła może publikować plan lekcji zawierający imiona i nazwiska
    > nauczycieli?

    j.w.

    > 3. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować zdjęcia nauczycieli
    > związane z pracą zawodową?

    To już wchodzi w ustawę o prawie autorskim, bowiem wizerunek osób jest nią
    chroniony. Dotyczy do jednak (upraszczając) tzw. fotek pierwszoplanowych.
    Uwaga: ograniczenia tej ustawy nie dotyczą osób publicznych w związku z
    wykonywaniem przez nich takich czynności. Czy jest to także nauczyciel...?

    > 4. Czy szkoła może publikować na stronie internetowej zdjęcia uczniów np.
    > z zawodów, konkursów (nie indywidualne)?

    Nieindywidualne nie są chronione prawem autorskim. A czy ochrona danych
    osobowych tu sięga... Chyba nie. Ustalenie tożsamości na podstawie takiego
    grupowego zdjęcia może wymagać ponadprzeciętnych nakładów.

    > 5. Czy szkoła może w informacjach o konkursach wymieniać z imienia i
    > nazwiskauczniów-laureatów?

    To jest ciekawe, nie dotyczy nawet tylko dzieci, ale w ogóle wszelkich
    konkursów itp.
    Problem jest w momencie przetwarzania tych danych przez system komputerowy,
    bo tak to ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy ich.

  • 4. Data: 2009-11-22 14:49:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    P.S. Zawsze można poprosić o zgodę na publikację zdjęcia czy danych, bez
    względu na to czy wolno czy nie. Uniknie się potem konflików i rozszczeń,
    jednocześnie zabezpieczając swój interes.

  • 5. Data: 2009-11-22 20:53:52
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4b09150f$1@news.home.net.pl Arek <a...@o...pl> pisze:

> [...]
    > 1. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować imiona, nazwiska
    > nauczycieli z nazwami nauczanych przedmiotów?
    Istnieją dwa - po części sprzeczne - orzeczenia GIODO w kwestii publikacji
    nazwisk pracowników i zajmowanych przez nich stanowisk.
    Wcześniejsze mówi, że bez zgody zainteresowanego nie można (nazwisko+
    miejsce pracy stanowią dane pozwalające na identyfikacje osoby), późniejsze
    (innego GIODO) opiniuje, iż można.
    To drugie stanowisko niektórzy argumentują tym, że publikacja takich danych
    jest niezbędna dla funkcjonowania zakładu pracy. W przypadku szkoły jest to
    IMO kompletna bzdura - jakoś nie tak dawno szkoły bez tego przecież
    funkcjonowały.

    > 2. Czy szkoła może publikować plan lekcji zawierający imiona i nazwiska
    > nauczycieli?
    Jw.
    Imię i nazwisko nauczyciela w takiej sytuacji ujawnia w sposób oczywisty
    jego miejsce pracy.

    > 3. Czy szkoła może na stronie internetowej publikować zdjęcia nauczycieli
    > związane z pracą zawodową?
    Nie. Można jednak publikować zdjęcia większych całości (np. grup osób).
    Byle bez danych pozwalających na identyfikację (np. podpisy imienne).

    > 4. Czy szkoła może publikować na stronie internetowej zdjęcia uczniów
    > np. z zawodów, konkursów (nie indywidualne)?
    Zasadniczo tak, choć mogą wystąpić sytuacje uzasadniające zastrzeżenia.

    > 5. Czy szkoła może w informacjach o konkursach wymieniać z imienia i
    > nazwiskauczniów-laureatów?
    Uważam, że tak.
    Konkurs jest imprezą zasadniczo publiczną, a udział w nim dobrowolny.

    > Oczywiście mowa o publikacjach bez pytania o zgodę.
    To bardzo istotna uwaga, powinna się znaleźć na początku.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2009-11-22 21:15:26
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Jotte wrote:

> [...]
    > danych jest niezbędna dla funkcjonowania zakładu pracy. W przypadku
    > szkoły jest to IMO kompletna bzdura - jakoś nie tak dawno szkoły bez

    Nie przypominam sobie, żeby "nie tak dawno" na wywiadówkę wchodziła
    jakaś postać i mówiła "Nazywam sie NOBODY i uczę Państwa dzieci matematyki".
    Poza tym przypomnę, że nauczyciel (chociaż nie każdy, bo tylko
    wychowawca) wystawia dokument urzędowy p.t. świadectwo ukończenia klasy
    i jest na nim zarówno imię i nazwisko oraz nazwa i adresz szkoły.
    Dokument ten nie podlega żadnej szczególnej ochronie prawnej ze strony
    jego posiadacza.

    M.

  • 7. Data: 2009-11-22 21:27:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hec9lf$od7$1@news.onet.pl Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    <m...@t...waw.pl> pisze:

    > Nie przypominam sobie,
    Nie moja wina i nie moja specjalność.

    > żeby "nie tak dawno" na wywiadówkę wchodziła jakaś postać i mówiła
    > "Nazywam sie NOBODY i uczę Państwa dzieci
    > matematyki".
    Ta nonsensowna wypowiedź nie ma żadnego związku z publikacją danych na
    stronie internetowej, a o tym jest przecież ten topic.

    > Poza tym przypomnę,
    Raz sobie nie przypominasz, a tu nagle chcesz komuś przypominać...
    Dziwne.

    > nauczyciel (chociaż nie każdy, bo
    > tylko wychowawca) wystawia dokument urzędowy p.t. świadectwo ukończenia
    > klasy
    Cóż za bzdura kompletna. Świadectwa ukończenia klasy nie wystawia
    wychowawca, tylko uprawniona instytucja - jest nią szkoła.
    Nie pisz jak się nie znasz, bo wprowadzasz czytających w błąd.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2009-11-22 22:34:07
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Jotte wrote:

    > Cóż za bzdura kompletna. Świadectwa ukończenia klasy nie wystawia
    > wychowawca, tylko uprawniona instytucja - jest nią szkoła.
    > Nie pisz jak się nie znasz, bo wprowadzasz czytających w błąd.

    I podpisuje sie pod nim Pan Szkoła Podstawowa nr 23.
    Żałosny jesteś.

  • 9. Data: 2009-11-22 22:45:49
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hece90$4fd$1@news.onet.pl Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    <m...@t...waw.pl> pisze:

    > I podpisuje sie pod nim Pan Szkoła Podstawowa nr 23.
    > Żałosny jesteś.
    Widocznie widziałeś, niedouczony bałwanie, jedynie swoje świadectwa kupione
    na bazarze.
    Świadectwo jest sygnowane pieczęcią okrągłą szkoły i to jest podstawa jego
    mocy urzędowej. Podpisuje je dyrektor szkoły, jako jej organ reprezentujący
    ją na mocy ustawy. Część merytoryczną (zawierającą m.in. oceny) podpisuje
    uprawniony nauczyciel (niekoniecznie wychowawca) oraz poświadcza parafą inny
    nauczyciel (tzw. collowanie).
    Kazałem ci nie pisać skoro się nie znasz.

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2009-11-23 06:40:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 22 Nov 2009 21:53:52 +0100, Jotte napisał(a):

    > Nie. Można jednak publikować zdjęcia większych całości (np. grup osób).
    > Byle bez danych pozwalających na identyfikację (np. podpisy imienne).

    Sąd w ostatnim wyroku dotyczącym naszej klasy miał w tym temacie inne
    zdanie. Nie wystarczyło mu usunięcie podpisu pod zdjęciem - nakazał
    usunięcie takiego zbiorowego zdjęcia.