  • 1. Data: 2004-03-14 15:26:44
    Temat: Obowiazek pokazywanie dowodu?
    Od: Lechique <l...@p...onet.pl>

    Mam dwa pytania odnosnie obowiazku pokazywania dowodu:

    1) Czy gdy zostaniemy przez pana policjanta zatrzymani w sytuacji nie
    noszacej na sobie znamion przestepstwa - w moim wypadku szedlem sobie
    po prostu chodnikiem w centrum miasta, w godzinach poludniowych - to
    czy musimy pokazywac mu dowod? Jesli tak, to na jakiej podstawie - nie
    ma przeciez obowiazku noszenia w.w. dokumentu.

    2) W opisanej powyzej sytuacji, gdy odmowilem pokazania dowodu (nie
    mialem go ze soba), policjant zagrozil zatrzymaniem mnie na 48h. Czy
    mial do tego prawo?

    Z gory przepraszam jesli poruszam kwestie wielokrotnie tutaj
    dyskutowane. Prosze mnie w takim razie odeslac do odpowiedniego watku.

    --
    Pozdrawia
    Lechique

  • 2. Data: 2004-03-14 16:02:03
    Temat: Re: Obowiazek pokazywanie dowodu?
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Lechique" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > [.......................]
    > Z gory przepraszam jesli poruszam kwestie wielokrotnie tutaj
    > dyskutowane. Prosze mnie w takim razie odeslac do odpowiedniego watku.

    ROTFL Bo Ty masz dwie lewe ręce i sam poszukać
    nie możesz_nie chcesz?. Aha, po "gotowca"
    przyszedłeś.

    PS. Ten temat był juz wiele razy omawiany.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "(...) Kiedy dojeżdżałem do skrzyżowania nagle pojawił się znak drogowy

  • 3. Data: 2004-03-14 21:58:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uzytkownik "Lechique" <l...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > czy musimy pokazywac mu dowod? Jesli tak, to na jakiej podstawie - nie
    > ma przeciez obowiazku noszenia w.w. dokumentu.

    Oczywiscie, ze nie masz. Jesli oswiadczysz tak policjantowi, to wówczas
    zapyta Cie o pelne dane i sprawdzi w komputerze nie tylko czy jestes
    poszukiwany, ale równiez czy w ogóle taka osoba istnieje. Jesli faktycznie
    jest jak piszesz i policjant robi typowo prewencyjne legitymowanie, to
    powinno wystarczyc i po kilku minutach sie rozstaniecie, a systemie
    pozostanie slad po Twoim kontakcie z tym policjantem.

    Problem moze sie wygenerowac, jesli bedziesz podejrzewanym o popelnienie
    jakiego wykroczenia o przestepstwa. Nie mówie, ze je popelnisz, ale
    znajdziesz sie w nieodpowiednim miejscu i w nieodpowiednim czasie. Wówczas
    sprawdzenie Twojej tozsamosci na podstawie podanych przez Ciebie danych
    moze sie okazac zbyt malo wiarygodne, a brak mozliwosci ustalenia
    tozsamosci, to jedna z podstaw do zatrzymania nawet na 48 godzin.

    > 2) W opisanej powyzej sytuacji, gdy odmowilem pokazania dowodu (nie
    > mialem go ze soba), policjant zagrozil zatrzymaniem mnie na 48h. Czy
    > mial do tego prawo?

    Napisalem wyzej. Mysle jednak, ze policjant podejrzewal Cie o jakies
    wykroczenie lub przestepstwo. W takiej sytuacji jak najbardziej mógl Cie
    zatrzymac. Jesli nie, to zatrzymanie sensu stricte raczej w rachube nie
    wchodzilo, ale przewiezienie do jednostki policji albo na przyklad do
    jakiejs osoby, która potwierdzila by Twoja tozsamosc w celu ustalenia
    Twoich personaliów jak najbardziej. no ale nie 48 godzin, bo to bylo by
    juz przegiecie moim zdaniem.