  • 1. Data: 2002-01-06 10:20:40
    Temat: Kradzież Karty VISA CLASSIC.
    Od: "Tomek Grabowski \(Floyds\)" <f...@k...pkobp.pl>

    Witam wszystkich.

    Bardzo proszę o poradę w sprawie.
    Wczoraj skradziono mi kartę płatniczą Visa Classic. Pomimo bardzo szybkiej
    mojej reakcji i zastrzeżenia karty w banku, złodziej dokonał jednej
    transakcji płatniczej w sklepie. Fakt kradzieży zgłosiłem na Policję. Uważam
    że nie jest w porządku, jeśli w sklepie kasjerka przyjmuje i realizuje kartę
    innego właściciela. Nie sądzę że złodziej tak wspaniale w ciągu 5 minut
    nauczył się podrabiać mój podpis. W prawdzie miał ze sobą także mój dowód
    (skradziono mi wszystkie dokumenty), ale jeśli kasjerka nawet zarządała by
    od niego dowodu to chyba nie mam sobowtóra (nadmieniam że dowód był nowy w
    postaci plastykowej, więc zmiana zdjęcia nie wchodzi w grę). Chciałbym się
    zapytać, czy mam jakieś szanse zgłaszając zawiadomienie o popełnionym
    przestępstwie przez kasjera w sklepie, który zrealizował transakcję z cudzej
    karty?
    Czy są jakiekolwiek szanse w takim przypadku na odzyskanie pieniędzy jeśli
    okazałoby się że podpis złożony przez kupującego złodzieja odbiegał od
    mojego.
    W związku z tym jakie mam podjąć kroki (w poniedziałek najprawdopodobniej
    będę znał dzięki bankowi adres placówki handlowej, która dokonała
    transakcji).

    Pozdrawiam.
    Tomek

    f...@k...pkobp.pl

  • 2. Data: 2002-01-06 11:08:03
    Temat: Re: Kradzież Karty VISA CLASSIC.
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    In article <a198h3$hu6$1@news.tpi.pl>, "Tomek Grabowski \(Floyds\)"
    <f...@k...pkobp.pl> says...
> [...]
    > W związku z tym jakie mam podjąć kroki (w poniedziałek najprawdopodobniej
    > będę znał dzięki bankowi adres placówki handlowej, która dokonała

    Sytuacje takie jak opisana reguluje regulamin i umowa pomiedzy toba a
    bankiem wiec jesli napisane jest tam, ze bank przejmuje odpowiedzialnosc
    dopiero po zastrzezeniu karty, to trudno - prawdopodobnie swoich
    pieniedzy juz nie zobaczysz. Kasjerce ani punktowi handlowemu nic nie
    zrobisz, poniewaz prawdopodobnie powiedziedza, ze podpis zgadzal sie z
    tym ktory byl na karcie (a karty do porownania nie ma bo ma ja
    zlodziej). Takze kasjerka nie ma podstaw prawnych do legitymowania
    klientow.

    Na przyszlosc proponuje bardziej wnikliwie przygladac sie ofercie bankow
    i nie uzywac produktow niskiej jakosci, takich jak ten, albo tez ew.
    uzywac ich ze swiadomoscia mozliwych zagrozen.

    Leszek

  • 3. Data: 2002-01-06 11:34:45
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

    "Leszek Olszewski" <l...@o...pl-nospam> wrote in message
    > In article <a198h3$hu6$1@news.tpi.pl>, "Tomek Grabowski \(Floyds\)"
    > <f...@k...pkobp.pl> says...

    Witam!

    Niestety nie mam czasu, aby wszystko dokładnie objaśniać, ale zobacz do
    archiwum grupy pl.biznes.banki - tam jest o odpowiedzialności banku za
    wypłatę z konta przez osobę nieuprawnioną (zob. posty mojego autorstwa, w
    temacie było o prowizjach bankowych.) Tylko weź pod uwagę też to, że jeżeli
    wyjdzie że nie przechowywałeś karty z należytą starannością, to bank będzie
    Cię mógł obciążyć transakcjami po dokonaniu zastrzeżenia - i to Ty będziesz
    musiał udowadniać swoją staranność w tym zakresie.

    To co możesz teraz zrobić, to zwrócić się do powiatowego rzecznika
    konsumentów (mając nadzieję, że ten bardzo dobrze zna prawo bankowe -
    zarówno akty prawne, jak i miesięcznik o tym samym tytule)

    Jeżeli jednak karta była wydana do konta firmowego, to praktycznie możesz
    się pożegnać ze straconymi pieniędzmi.

> [...]
    > bankiem wiec jesli napisane jest tam, ze bank przejmuje odpowiedzialnosc
    > dopiero po zastrzezeniu karty, to trudno - prawdopodobnie swoich

    Zapomniałeś, że jest jeszcze coś takiego jak ustawy.

    Pozdro
    AR

    PS: Mój adres mailowy coś nie chce działać, więc nie wysyłajcie nic na
    priva.

  • 4. Data: 2002-01-06 12:45:36
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    > Zapomniałeś, że jest jeszcze coś takiego jak ustawy.
    >
    > Pozdro
    > AR

    A ktoraz to niby ustawa (obowiazujaca) reguluje warunki obrotu gosp.
    przy uzyciu kart platniczych i ew. odpowiedzialnosc banku za
    nieautoryzowane tranzakcje?

    Podpowiedz: zadna. Wiazacy jest regulamin ktory jest niekorzystny dla
    klienta.

    Leszek

  • 5. Data: 2002-01-06 13:49:22
    Od: Kaja <f...@f...pl>

    "Tomek Grabowski (Floyds)" napisał(a):

> [...]
    > W związku z tym jakie mam podjąć kroki (w poniedziałek najprawdopodobniej
    > będę znał dzięki bankowi adres placówki handlowej, która dokonała

    Uważam, iż powinna zostać ukarana i obciążona kasjerka tego sklepu.

    --
    Kaja

  • 6. Data: 2002-01-06 15:09:50
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

> [...]
    > nieautoryzowane tranzakcje?
    >
    > Podpowiedz: zadna. Wiazacy jest regulamin ktory jest niekorzystny dla

    Co do ustaw, które regulują obrót związany z kartami płatniczymi:
    * kodeks cywilny
    * ustawa prawo bankowe

    I właśnie z tych ustaw wynika, że bank jest odpowiedzialny za wypłaty z
    konta dokonane przez osoby nieuprawnione.

    Jak chcesz wiedzieć coś więcej, to poszperaj w archiwum grupy
    pl.biznes.banki Pisałem tam już o tym dokładnie - powołując się na
    orzecznictwo i literaturę.

    Teraz już niestety nie mam czasu pisać postów na grupę. Musisz zadowolić się
    tym, co tam napisałem. Jeżeli to mało, to zaznajom się z literaturą
    prawniczą, którą tam powołałem.

    Pozdrowienia
    AR

  • 7. Data: 2002-01-06 15:24:33
    Od: Leszek Olszewski <l...@o...pl-nospam>

    In article <a19pb0$ri6$1@news.tpi.pl>, "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>
    says...

> [...]
    >
    > Teraz już niestety nie mam czasu pisać postów na grupę. Musisz zadowolić się
    > tym, co tam napisałem. Jeżeli to mało, to zaznajom się z literaturą

    Tak sie sklada ze pl.biznes.banki czytam regularnie i moral ze
    wszystkich watkow dotyczacych naduzyc na ukradzione karty kredytowe jest
    taki sam - odpowiedzialny jest posiadacz karty a nie bank. Sa oferty,
    gdzie za dodatkowa oplata (tzw. ubezpieczenie) bank przejmuje na siebie
    odpowiedzialnosc (w roznym stopniu i formie), natomiast nie w PKO BP (a
    podejrzewam, na podstawie adresu email, ze tego banku klientem jest
    wlasnie autor postu).

    To tyle w kwestii praktyki i proponuje raczej nie robic koledze zludnych
    nadziei.

    Leszek

  • 8. Data: 2002-01-06 16:48:20
    Od: "AR" <ar_ar(nospam)@poland.com>

    > To tyle w kwestii praktyki i proponuje raczej nie robic koledze zludnych
    > nadziei.

    No cóż. Pozostaje mi odpowiedziecieć tylko tyle, że przykro mi, że nie znasz
    swoich praw w tym zakresie.

    Pozdrowienia
    AR

  • 9. Data: 2002-01-06 19:12:48
    Od: p...@i...pl (Pisar)

    Mialem kiedys podobne "przygody"...
    Skradziono mi VC i ktos balowal po knajpach poslugujac sie moja karta.
    Tylko , ze nie zgubilem dokumentow /akurat wtedy; przy tej okazji ;)/

    Po pierwsze olej policje - nic nie zrobia ! / jak zwykle :)/
    szkoda czasu i energii.
    Mozesz zrobic wlasne sledztwo po miejscach gdzie uzyto Twojej karty i
    postraszyc tych ktorzy przyjmowali rachunki, ze nie sprawdzili podpisu z
    oryginalem na karcie, ale to tylko dla spokoju wlasnego sumienia...
    !
    Najwazniejsze idz do banku i zloz oswiadczenie. Na koniec m-ca dostajesz
    pewnie wykaz transakcji , ktore dokonales. Zaznaczasz te ktorych nie
    dokonales i podpisujesz się - ew.wypelniasz specjalny formularz, Bank
    powinien Ci to uznac i po jakims czasie i zwrocic kase.
    Po porostu wymieniaja Ci karte - kosztuje to Ciebie 50 zl.
    Masz nowa, nowy PIN itd.
    To samo gdy np. ktos w necie uzyje Twojego numeru karty.
    Dwa razy mi się to zdarzylo i bez problemu Bank wymienil mi karte - trwa
    to ok 2 tygodni no i niestety znowu placilem 2X 50 zl...
    ale z zadne transakcje ktorych nie dokonalem nie obciazono mnie.

    --
    pozdrav
    Pisar

    www.pisar.cjb.net - " swiat jest taki, bo takimi myslami go widzimy"

  • 10. Data: 2002-01-06 19:20:59
    Od: "technov" <t...@k...net.pl>

    gdzieś czytałem że bank odpowiada za wszystko w końcu to jest karta banku a
    nie właściciela konta
    prawnicy bankowi wiją się jak mogą ale to bank odpowiada wszystko.
    jak okradną bank to ciebie to nie ineresuje, twoja kasa jest święta.
    jak oskubali cię z kasy na karcie to okradli bank a nie ciebie.
    karta jest własnością banku!!!
    widocznie były liche zabezpieczenia ale to nie twój problem.
    pozdr.

    Użytkownik "Tomek Grabowski (Floyds)" <f...@k...pkobp.pl> napisał w
    wiadomości news:a198h3$hu6$1@news.tpi.pl...