  • 1. Data: 2005-08-31 06:46:33
    Temat: Czy można podważyć kary umowne ?
    Od: Jarek <j...@p...srv.pl>

    Witam!

    Czy jest szansa na podważenie przed sądem wysokości odsetek karnych za
    realizację kontraktu ?
    Mała firma która robiła zlecenia dla giganta, podpisywała co roku umowy
    w których odsetki były ustalane na poziomie 0.2-0.3%. W ostatniej umowie
    zostały zawarte odsetki 3%, a duza firma przetrzymała niepodpisaną umowę
    dwa miesiące, po czym podpisała ją i zażądała natychmiastowej realizacji
    (w umowie była zawarta data realizacji, a nie czas od podpisania umowy).
    Realizacja w takim czasie była oczywiście niemożliwa, w związku z czym
    duża firma naliczyła kary za opóźnienie w wysokości 180% wartości
    kontraktu. Oczywiście natychmiast skierowali sprawę do sądu i komornik
    zajął teraz cały jej majątek (kary przewyższają cały majątek firmy).
    Czy tu da się jeszcze coś zrobić ?

    Jarek.

  • 2. Data: 2005-08-31 10:05:16
    Temat: Re: Czy można podważyć kary umowne ?
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Jarek wrote:
> [...]
    > kontraktu. Oczywiście natychmiast skierowali sprawę do sądu i komornik
    > zajął teraz cały jej majątek (kary przewyższają cały majątek firmy).

    Masz date dostarczenia umowy do was? Podpisanej?

    Lub dowód, ze nie podpisali umwy w określonym terminie? Korespondencje
    etc z pytaniami co zumową?

    MZ

    PS. Nie dawaj kwitów podpisanych bez daty ;-)

  • 3. Data: 2005-08-31 13:15:42
    Od: Jarek <j...@p...srv.pl>

    Marcin Żyła wrote:
    > Masz date dostarczenia umowy do was? Podpisanej?
    > Lub dowód, ze nie podpisali umwy w określonym terminie? Korespondencje
    > etc z pytaniami co zumową?
    >
    > MZ

    No to może być jakiś trop...

    > PS. Nie dawaj kwitów podpisanych bez daty ;-)

    Generalnie to nie dotyczy mnie, tylko znajmoych, a że są teraz w
    desperacji to chcę im jakoś pomóc.

    Dzięki za wskazówki
    Jarek

  • 4. Data: 2005-09-02 12:49:05
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Moim zdaniem stalo sie to miedzy przedsiebiorcami, ktorzy pozostaja w
    stalych stosunkach gospodarczych i nastapilo dorozumiane przyjecie oferty.
    Stad po braku niezwlocznej odpowiedzi negatywnej oferta umowy zostala
    przyjeta. Odwrotnie by bylo w sytuacji, gdyby te firmy nie pozostawaly ze
    soba w stalych stosunkach gospodarczych.

    Co najwyzej mozna by wykazywac, ze cala umowa byla od poczatku niewazna, ale
    wykazanie tego byloby trudne.

    Pozdrawiam,

    Fil

  • 5. Data: 2005-10-02 18:12:37
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Fil" <f...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kontraktu. Oczywiście natychmiast skierowali sprawę do sądu i komornik
    > zajął teraz cały jej majątek (kary przewyższają cały majątek firmy).

    Umowa zaczęła obowiązywać w chwili jej podpisania.
    Jeżeli w chwili jej zawarcia świadczenie było niemożliwe do wykonania to
    umowa taka jest nieważna.
    Art. 387. § 1. Umowa o świadczenie niemożliwe jest nieważna.
    § 2. Strona, która w chwili zawarcia umowy wiedziała o niemożliwości
    świadczenia, a drugiej strony z błędu nie wyprowadziła, obowiązana jest do
    naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę
    nie wiedząc o niemożliwości świadczenia.